Miljø og kollektivtrafikk

Trikke-prioritet ved trafikk-lys i veikryss?

Trikke-prioritet ved trafikk-lys i veikryss?

Offisielt heter det seg at trikken skal ha såkalt signalprioritering ved trafikk-lys. Trikkeførerne erfarer at sånn er det jo slett ikke. Mange steder i byen fungerer denne temmelig dårlig.

En trikkefører har lagt ut noen eksempler på Youtube, og skriver:

"Her er tre eksempler fra i går og i dag på det jeg mener er dusteoppførsel fra lysene. Trikken nærmer seg, og får rødt rett i fleisen. Helt meningsløst og unødvendig å stanse en vogn som er SÅ nær krysset. Den siste fra Storo skjedde i morges kl. 08:05. Jeg kom fra Lilleaker som linje 13 og skal dermed ha høyrepil. Dere kan høre at jeg får klarsignalplinget, og vi ser hvordan dioden i lyshodet responderer nesten umiddelbart — men så gir man altså 3 sekunder grønt rett frem. Hva er dette for noe tullball? Dette er bare tre av ganske mange lignende eksempler. Som passasjer kan jeg nok tenke meg at man ikke føler at signalprioriteringen er dårlig, og det samme innbiller nok politikerne seg. Men vi som kjører hver dag, er frustrerte over å tape 20, 30 og 40 sekunder x antall ganger hver dag. Veldig ofte bare 10–40 meter før vi når krysset."

Byer som f.eks. Göteborg og Bergen har langt mer effektive systemer, som i slipper trikken fram uten stopp.

Vi vet at en del ganske populære trikkeholdeplasser nå er bestemt nedlagt for å få trikken raskere fram, bl.a. i Parkveien og Slottsparken. Dermed blir det til dels veldig lange gangavstander til holdeplassen for dagens brukere. Men er dette rette vei å gå for å få trikken raskere fram? Vil ikke en forbedring av signalprioriteringen gi en langt bedre effekt for fremkommeligheten?