Miljø og kollektivtrafikk

Når holdeplasser blir brysomme

Når holdeplasser blir brysomme

Opprop: Ja til trikkeholdeplassene Welhavens gate og Slottsparken!

Ruter og Bymiljøetaten planlegger å legge ned to bussholdeplasser og tre trikkeholdeplasser fra 16. august. For trikkens del, er det Nybrua, Welhavens gate og Slottsparken som skal bort.

Den offisielle begrunnelsen er å bedre fremkommeligheten og øke kollektivtransportens hastighet gjennom byen. Men til hvilken pris?

Det går en rød tråd fra det gamle Oslo Sporveier – som på 1990-tallet var nær ved å legge ned linje 11 over Homansbyen, og som klarte å stenge Kjelsåstrikken mellom 2002 og 2004 – til Ruters stadige forslag om å legge ned Briskebytrikken og traseen gjennom Schweigaards gate, til tross for gjentatte bystyrevedtak om å opprettholde dem begge.

Mitt innbyggerforslag om å beholde trikkeholdeplassene Welhavens gate og Slottsparken bygger på en helhetlig tankegang om passasjerenes behov og trikkens rolle i byen. Det skal være enkelt å reise kollektivt, og det skal være enkelt å bo i byen uten bil. Saken er for viktig til å overlate den til blåruss og markedskrefter alene.

Dette skriver Mads Wam Schneider, trikkefører. Les hele hans gjesteblogginnlegg under "les mer."

 


Når holdeplasser blir brysomme


av Mads Wam Schneider, trikkefører

Fremkommelighet for trikk og buss er avgjørende. Ruter anslår at passasjerene taper til sammen 3 milliarder kroner hvert år på å stå i kø. Folk som reiser kollektivt, reiser både miljøvennlig og solidarisk, og det skal de belønnes for i rikt monn. Derfor er det gledelig at Oslo kommune har igangsatt prosjektet Kraftfulle fremkommelighetstiltak, der Ruter og Bymiljøetaten samarbeider nært.

Trikkens tidstyver

Det er ikke vanskelig å peke ut tidstyvene som sinker trikken. Mest tid går tapt på røde lys. Til tross for en viss signalprioritering i de fleste kryss, hender det stadig at trikken får rødt rett i fleisen. Dernest er det biler som forårsaker forsinkelser. Biler på kryss og tvers i sporet, biler i kø, lukeparkering og andre «skal bare»-bilister. Trikkeførers billettsalg har gradvis skrumpet inn, men særlig gjennom sommerhalvåret, med stor turisttrafikk, skaper dette forsinkelser.

Ja, stans på holdeplasser tar også tid. Men holdeplasstans skiller seg ut som den eneste formen for tidsbruk som er helt nødvendig. Uten stoppesteder, ingen passasjerer. Det er greit å vurdere stoppestedsstrukturen fra tid til annen, men det er en hårfin balansegang mellom sunn rasjonalisering og nedbygging av kollektivtilbudet.

Det er særlig tre hovedgrunner til at vi skal være varsomme med å legge ned holdeplasser.

1. Tilgjengelighet og flatedekning. Det skal være enkelt å reise kollektivt – for alle. Kollektivtransportens rolle kan sammenlignes med NRKs rolle som allmennkringkaster. Begge skal favne bredt og ivareta alle grupper mennesker. For trikkens del gjelder det særlig eldre, handikappede og uføre. Og det skal være enkelt å bo sentrumsnært uten bil, også for barnefamilier.  

2. Trikkens rolle som byutvikler. «Trikken skaper liv der den går fremover og siviliserer sine omgivelser», som Erling Dokk Holm ved Markedshøyskolen uttrykker det. Trikk og butikk går hånd i hånd: Trikken bringer kunder, handelsstanden bringer passasjerer. Trikken skal betjene, ikke belaste. En gjennomfartstrikk skaper mindre tilhørighet og blir et fremmedelement i bybildet.

3. Driftsmessig fleksibilitet. Som skinnegående transportmiddel, er trikken sårbar ved avvik. Sporveien har behov for fleksibilitet når en trasé er stengt – planlagt eller akutt – for å opprettholde et så godt tilbud som mulig. Valgmuligheter, alternative reisemåter og overgangsmuligheter er gull verdt.

Ekstreme holdeplassavstander

Uten Welhavens gate vil det bli 760 meter meter mellom Homansbyen og Holbergs plass, og uten Slottsparken vil det bli 842 meter mellom Nationaltheatret og Solli. Dette har skapt sterke reaksjoner hos mange beboere, reisende og næringsdrivende. «Hva er poenget med trikken da?» utbrøt en av mine passasjerer da han fikk vite om nedleggelsene.

Innsparing og nedskjæring

Å forbedre trikkens fremkommelighet er nødvendig, men arbeidet  må starte i riktig ende. Førsteklasses signalprioritering, kraftige restriksjoner på privatbilkjøring i sentrum og avvikling av førersalget bør løftes frem. Effektivisering av av- og påstigningsrutiner vil kunne korte ned holdeplassoppholdene. Å legge ned holdeplasser er et drastisk tiltak som ikke primært handler om fremkommelighet, men om innsparing og nedskjæring. Derfor er det grunn til å være på vakt, og derfor er det også grunn til å la bystyret få siste ordet i denne saken.