Miljø og kollektivtrafikk
Færre biler skaper et mer levende sentrum
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Miljø og kollektivtrafikk
- Publisert tirsdag 29. desember 2015 04:13
Handelsstanden i Torggata øker omsetning med redusert biltrafikk.
«Mange butikker kan gå konkurs dersom det blir forbud mot bilkjøring i Oslo sentrum,» var førstereaksjonen etter det rødgrønne bystyreflertallets planer for et – tilnærmet – bilfritt Oslo sentrum. "– Jeg frykter Oslo vil bli som en del andre byer hvor det er mer dødt i gatene. Det er ofte handelen som er den store bidragsyteren for å skape liv. Med mindre handel blir det også mindre liv og da får vi en fattigere by," sa foreningens leder Gunnar Larssen til NRK.
Men så kommer mer nyanserte meldinger. «Torggata er blitt en av Oslo hippeste gater», melder Aftenposten. Om butikkenes omsetning har økt betydelig, som en direkte konsekvens av blant annet mindre bilkjøring.
Østlige del av Torggata ble bygget om til kombinert sykkel- og gågate etter nederlandsk modell i fjor høst. Gaten, som den siste tiden har fått flere nye restauranter og kafeer, ble også utstyrt med brostein. I 2008 var Torggata enveisregulert i retning Akerselva. Da kunne man kjøre hele veien fra Youngstorget til Hausmanns gate. Gjennomsnittlig døgntrafikk med bil var da 3000. I dag er det ingen biltrafikk på strekningen fra Youngs gate til Badstugata. I resten av gaten ligger trafikken mellom 290 og 1200 biler per døgn på hverdager. Målet er under 500 kjøretøy pr. døgn.
Og Handelsstanden jubler: «Torggata er et godt eksempel på hvordan den privatbilfrie byen kan fungere. Omsetningen i Torggata har gått vesentlig opp. Vi har ikke separate tall, men vi snakker med leietagerne der og de er stort sett fornøyd,» sier Handelsstands-foreningens leder.
Jeg tror ikke minst næringslivet vil erfare – som de gjør i Torggata – at innbyggerne vil trives ved betydelig mindre med biler i Oslo indre by.
Kommentarer
www.vegvesen.no/.../1056129
Det er ikke et spørsmål om at noen bedrifter skal tjene penger, det er et spørsmål om hva slags forretninger vi skal ha i sentrum.
Hvis vi får et bilfritt sentrum tilpasset turister og hipstere, mens alminnelig handel blir presset ut til kjøpesentre utenfor sentrum så kan man ikke akkurat skryte av en levende by.
Det er stor forskjell mellom bilfritt innenfor Ring 1 og et levende sentrum med tilgjengelighet til parkeringshus, Oslo S og danskebåten. Vi finner nok sammen frem til gode praktiske løsninger som sikrer levende sentrum med mangfoldig handel og servering. Handelsstanden ønsker å bidra positivt.
Bogstadveien - Hegdehaugsveien neste!!
P-hus under Youngstorget (og under Frrijof Nansens plass ("Borggåren") er en dårlig idé. Hvor skal rampene være? Og hvorfor skal vi ha biler inn i sentrum, når de kan parkere i Paleet, Ibsen-kvartalet og under Oslo City (og Oslo S)?
Vi har nok P-plasser som det er. Og det er feil å erstatte gate-P-plasser med P-hus-plasser. Gatene i Oslo skal ikke brukes til opplag av regnfrakker, de skal brukes til å frakte varer, til å gå iog sykle, og til trikk og buss.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.