Miljø og kollektivtrafikk

Færre biler skaper et mer levende sentrum

Færre biler skaper et mer levende sentrum

Handelsstanden i Torggata øker omsetning med redusert biltrafikk.

«Mange butikker kan gå konkurs dersom det blir forbud mot bilkjøring i Oslo sentrum,» var førstereaksjonen etter det rødgrønne bystyreflertallets planer for et – tilnærmet – bilfritt Oslo sentrum. "– Jeg frykter Oslo vil bli som en del andre byer hvor det er mer dødt i gatene. Det er ofte handelen som er den store bidragsyteren for å skape liv. Med mindre handel blir det også mindre liv og da får vi en fattigere by," sa foreningens leder Gunnar Larssen til NRK.

Men så kommer mer nyanserte meldinger. «Torggata er blitt en av Oslo hippeste gater», melder Aftenposten. Om butikkenes omsetning har økt betydelig, som en direkte konsekvens av blant annet mindre bilkjøring.

Østlige del av Torggata ble bygget om til kombinert sykkel- og gågate etter nederlandsk modell i fjor høst. Gaten, som den siste tiden har fått flere nye restauranter og kafeer, ble også utstyrt med brostein. I 2008 var Torggata enveisregulert i retning Akerselva. Da kunne man kjøre hele veien fra Youngstorget til Hausmanns gate. Gjennomsnittlig døgntrafikk med bil var da 3000. I dag er det ingen biltrafikk på strekningen fra Youngs gate til Badstugata. I resten av gaten ligger trafikken mellom 290 og 1200 biler per døgn på hverdager. Målet er under 500 kjøretøy pr. døgn.

Og Handelsstanden jubler: «Torggata er et godt eksempel på hvordan den privatbilfrie byen kan fungere. Omsetningen i Torggata har gått vesentlig opp. Vi har ikke separate tall, men vi snakker med leietagerne der og de er stort sett fornøyd,» sier Handelsstands-foreningens leder.

Jeg tror ikke minst næringslivet vil erfare – som de gjør i Torggata – at innbyggerne vil trives ved betydelig mindre med biler i Oslo indre by.

Kommentarer   

+1 #1 Øyvind Aarvig 29-12-2015 07:47
Det støttes av Rapport 440 fra Statens vegvesen, om gateparkeringen s betydning for handel:
www.vegvesen.no/.../1056129
+1 #2 Frederikke Margrethe Møller 29-12-2015 11:20
Jeg har skrevet det før: Jeg har ikke inntrykk av at Strøget i København savner biltrafikk eller at butikkeiere der klager over lav omsetning.
-2 #3 Audun Mb 29-12-2015 11:22
Tja... Handelsstanden i Torggata har blitt byttet fullstendig ut, så at de nye hippe barene tjener mer penger har nok lite med bilfrihet å gjøre.
Det er ikke et spørsmål om at noen bedrifter skal tjene penger, det er et spørsmål om hva slags forretninger vi skal ha i sentrum.
Hvis vi får et bilfritt sentrum tilpasset turister og hipstere, mens alminnelig handel blir presset ut til kjøpesentre utenfor sentrum så kan man ikke akkurat skryte av en levende by.
+2 #4 Torhild Hellstrøm 29-12-2015 11:23
Vi ville fått et flott bymiljø og mye renere luft uten den massive biltrafikken vi har i dag. Velkommen til grønn og ren by !
#5 Isak André Wøien 29-12-2015 11:24
Vi kunne godt ha en bilfri by. Men da behøves en eller fler busslinjer som bare server sentrum. Og vi behøver småtaxi, gjerne elektrisk, til en brøkdel av dagens priser.
+1 #6 Gunnar Larssen 29-12-2015 12:36
Vi ønsker et levende sentrum med mangfoldig handel og servering. Et sammenhengende gågatenett er positivt. Karl Johan er stort sett bilfri allerede. Tverrforbindels en helt fra Vippetangen via Kirkegata og Torggata til Grunerløkka kan bli bra sammen med flere flerbruksgater. Nyttetrafikk som vareleveranser og håndverkere må gis tilgang. Personbiler henvises til underjordiske parkeringsanleg g Med tilgang fra stamveinettet, med konkurransedykt ige priser og utgang direkte til gågatenettet. Parkering under blant annet Youngstorget kunne passe bra. Med redusert plass og trange gater må vi dele mellom gående og syklende. Vi må legge bedre til rette for syklende med blant annet trygg sykkelparkering.
Det er stor forskjell mellom bilfritt innenfor Ring 1 og et levende sentrum med tilgjengelighet til parkeringshus, Oslo S og danskebåten. Vi finner nok sammen frem til gode praktiske løsninger som sikrer levende sentrum med mangfoldig handel og servering. Handelsstanden ønsker å bidra positivt.
#7 Kjell Arne Rekaa 29-12-2015 13:28
Jeg jobber rett i nærheten og ser dette selv - absolutt fantastisk!
Bogstadveien - Hegdehaugsveien neste!!
#8 Barbro Hultgren 29-12-2015 14:39
Kan tenke meg å kjøpe mye mer i sentrum dersom man får tilbud fra butikkene om hjemkjøring til en rimelig sum.
#9 Peter Udbjørg 29-12-2015 22:20
Hvem trenger egentlig hjemkjøring? I sentrum handler man ikke mer enn det man kan bære med seg. Hvitevarer og brunevarer får man alltids kjørt hjem. Det koster litt, men de tar nå med seg de gamle hvite/brunevare ne til resirk samt all emballasjen, og de bærer det nye opp og det gamle ned alle trappene.
P-hus under Youngstorget (og under Frrijof Nansens plass ("Borggåren") er en dårlig idé. Hvor skal rampene være? Og hvorfor skal vi ha biler inn i sentrum, når de kan parkere i Paleet, Ibsen-kvartalet og under Oslo City (og Oslo S)?
Vi har nok P-plasser som det er. Og det er feil å erstatte gate-P-plasser med P-hus-plasser. Gatene i Oslo skal ikke brukes til opplag av regnfrakker, de skal brukes til å frakte varer, til å gå iog sykle, og til trikk og buss.
#10 Thomas Gramstad 30-12-2015 01:30
Hallo? "Tilpasset turister og hipstere"?! Hva med alle oss som vil ha ren luft, mindre støy og mere liv i gatene?
+1 #11 Thomas Gramstad 30-12-2015 01:36
(Privat)bilfrit t innenfor ring 1 er en fin, men svært beskjeden begynnelse. Jeg synes det er en overdrivelse å kalle dette for "bilfritt sentrum". Vi kunne uten problemer ha gjort det (privat)bilfrit t innenfor ring 2 allerede idag. Alt som skal til er å utvide en del bussruter og trikkeruter til å gå hele døgnet -- og aller helst T-banen innenfor ring 2 også. Da begynner det å ligne på bilfritt sentrum.

You have no rights to post comments