Miljø og kollektivtrafikk
Oslo: Reklameforsøpling til år 2028
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Miljø og kollektivtrafikk
- Publisert mandag 28. desember 2015 08:52
«Forsøplende». «Basert på en dårlig avtale». «I veien». Det nye flertallet i Oslo har lite til overs for reklamen i byrommet. Men de får sannsynligvis ikke gjort noe med den. Det rødgrønne byrådet i Oslo er bundet av en borgerlig reklamekontrakt som løper til 2028.
– Reklamen tar altfor stor plass i bybildet i Oslo allerede. Den forsøpler byen, sier jeg blant annet til Klassekampen i dag.
Og verre skal det bli. Ifølge en avtale det daværende byrådet i Oslo inngikk med selskapet Clear Channel i april, vil reklamegiganten i løpet av neste år øke antallet bysykler i Oslo fra 1350 til 3000.
Som motytelse får Clear Channel inntektene fra reklame på syklene i tillegg til de rundt 300 stativene og 800 reklameflatene som hører til.
– Når syklene plasseres ut i mindre sentrale deler av byen, må de øke reklamevolumet for å nå like mange mennesker. Det er svært problematisk, sier jeg til Klassekampen.
Kommentarer
Nesten gratis bysykler (100.- Kr i året) kommer ikke uten at næringslivet sponser det med reklame, eller at kommunen dekker opp for de tilsvarende millioner kroner infrastrukturen koster!
Det som er sikkert:
Vi MÅ øke antall syklende i byen, og bysyklene til ClearChannel er absolutt et bra tiltak.
Vekk med flere biler - inn med flere sykler!
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.