Miljø og kollektivtrafikk
Dølerud i Østmarka: 2,5 til 4 meter grusvei gjennom vernet eventyrskog?
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Miljø og kollektivtrafikk
- Publisert søndag 31. januar 2016 04:04
Spinneren og Dølerud i Østmarka. I 2013 ble dette området vernet etter den såkalte eventyrskogparagrafen i Markaloven. Området på 3,5 kvadratkilometer er vernet fordi det "kan gi unike naturopplevelser" og er preget av gammel skog.
Den kommunale Bymiljøetaten ønsker å legge en fire meter bred grusvei gjennom verneområdet Spinneren via Dølerud. Selve veien blir 2,5 meter bred, men som totalt krever 4 meter opparbeiding. Begrunnelsen fra Bymiljøetatens side er å utvide løype- og turveinettet i Marka for å tilrettelegge for økt bruk.
- Vi ønsker oss så mange som mulig ut på tur, og vi tror at traseen gjør det lettere å komme seg ut med barnevogn og sykkel. Samtidig er det er en utrolig idyllisk sti, sånn som den er nå. Vi ser at den idyllen kan bli ødelagt hvis det kommer en bred trasé der. Det er derfor viktig at det blir en smal trasé, uten for store inngrep, og at den legges utenfor selve tunet på Dølerud, sier Janet Bydal, Markainspektør i Turistforeningen til Aftenposten.
Østmarkas Venner understreker at Dølerud er en av de best bevarte husmannsplassene i Oslomarka, og plassen ligger i et intakt kulturlandskap med ikke mindre enn tre regionalt viktige naturtyper. De mener det finnes fullgode og rimeligere alternativer for å bedre tilgjengeligheten mot Sandbakken uten å gjennomføre et irreversibelt inngrep i verneområdet. Sommertraséen kan løses i forbindelse med utvikling av Grønmo som flerbrukspark via indre del av Grønmo og over til bomvei og videre til Godlia og derfra følge foreslått trasé til parkeringsplassen ved Sandbakken. For vinteraktiviteter kan Sandbakken-løypa opprettholdes og utbedres.
Jeg tror det er klokt å lytte til Østmarkas Venner i denne saken. Hva er synspunktene til andre?
Kommentarer
Veien blir fire meter. Blåstien gjennom området er en av de fineste i Østmarka. Det er ikke en "gjørmete sti ingen bruker". Ivar Johansens beskrivelse av området stemmer godt med min oppfatning av det. Dette er et nydelig område og ingen har klart å finne ett eneste argument for at det skal bygges en bilvei i det.meter bred. Det er snakk om en alminnelig grusvei hvor biler skal kunne kjøre og da kan man vanskelig bygge den smalere.
Den foreslåtte veien er 2,5 m bred og vil gjøre det mulig å sykle mellom Østmarka Nord / Sør. I dag er det kun mulig via Enebakkveien. Den foreslåtte veien vil åpne opp dette området for langt flere enn de som bruker området i dag.
Jeg ville foretrekke at man i stedet forlenget den veien som ligger der i dag, som slutter ved Trollvann. Derfra går det en skiløype nettopp til Askvann og Sandbakken.
Denne er lite brukt fordi den ikke kan maskinpreparere s, og bare kan scooterkjøres når det er mye snø. Løypa går på østsiden av Svartkulp og Dølerudåsen og vil også lett kunne knyttes til veien som slutter ved Godlia. Dette vil også gjøre at man kan gå en "rundløye" til og fra Sandbakken fra de fleste utgangspunkter i Østensjø bydel (uten å gå veien om Elvåga).
Dessverre går også denne gjennom Spinnern "friluftsområde ", men ville være mye mindre inngripende utifra mitt ståsted, selvom jeg ikke har kompetanse til å vurdere de byggetekniske aspektene.
Ellers er forslaget til ØV om å utbedre "hovedløypa" fra Smørhullet til Sandbakken også bedre enn å ødelegge området rundt, og stien til, Dølerud.
Skogen blir jo delt opp i parsellen hvis vi skal ha grusveier i alle retninger.
Dere som vil ha grusvei der er mitt spørsmål til dere hvorfor?
Når det gjelder fremkommelighet for bevegelseshemme de så kan ikke vi menesker rasere naturen for alle og enhver skal se naturen.
Da blir det jo ikke noe natur tilbake da.
Er ikke leire og sump ommerådet natur? Merkelig oppfatning av hva natur er. Natur er hva naturen er. Forstår dere det.
Når menesker griper inn i naturen og lager grusvei så forsvinner naturstien og vi får grus vei.
Altså naturen forsvinner.
Skal vi utbedre framkomligheten så kan vi steinete stien slik att den ikke blir leirete. Dette er noe vi i NOTS har kompetanse på etter å ha jobbet med pioneren. Pioneren er en sti vi i nots har laget/utbedret/ tilrettelagt og den ligger i Skullerud åsen.
Selfølgelig har vi gjort inngrep i natuten for å lage stien, men det er minimale inngrep i forhold til å grusen en trasé.
En ting til.
Er det sånn at dere grus mennesker tror at dere er på skogstur når dere går på grusvei?
Dere er ikke på skogstur når du går på grusvei. Da er du på grusvei og naturen er på siden av grusvei.
Skal du gå i skogen må du gå i skogen.
Forøvrig kan jeg opplyse at de som sammenligner dette med en grusvei for kjøretøy har delvis rett. BYM vil gjøre grusveien til Dølerud så "kraftig" at den tåler litt tyngre maskiner. De vil kjøre inn utstyr for å slå slåttemarka. Slåttemark er en av våre utvalgte naturtyper som har fått et særegent vern va Kongen i statsråd i 2013. Det er full mulig å slå marka med tohjulstraktor som kan stå på Dølerud og med litt dugnad fra Markafolket er det både overkommelig og en hyggelig aktivitet. Vi trenger ikke en grusvei inn i verneområdet for å ta vare på den verdifulle slåttemarka som er en av begrunnelsene for vernet. Hvor er logikken...?
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.