Miljø og kollektivtrafikk

Rådhusets bilgarasje: Her kan det bli en flott sykkelparkering

Oslos nye politiske ledelse, det rødgrønne flertallet, vil skape et mer levende bysentrum. Oslos indre bykjerne skal bli tilnærmet bilfri, med kun adgang til varetransport, funksjonshemmede og noen grupper til. Det kommer til å bli svært bra, og skape et mer yrende byliv.

Dette skal innføres gradvis, men politikerne kan gå foran som et godt eksempel allerede nå:

I Rådhusets garasjeanlegg finnes det i dag 32 bilparkeringsplasser. I tillegg finnes foruten sykkel- og motorsykkelparkering, fire plasser avsatt for håndverkere (servicebiler), en til Rådhusets el-bil og en til budbil.

Av de 32 nummererte bilparkeringsplassene, er to plasser avsatt til tjenestebiler tilknyttet transporttjenesten i Rådhuset og en plass avsatt til el-bil/HC.

De øvrige 29 plassene er fordelt slik:

1 ordfører, 1 varaordfører, 10 komiteledere/nestledere i bystyret, 8 byråder. Totalt 20 politikere.

7 kommunaldirektører, 1 direktør Bystyrets sekretariat og 1 rådhusforvalter.

Politikerne i Rådhuset kan si: Vi ønsker å gå foran, for selvsagt har ikke politikere andre transportbehov enn mange andre som holder til i Oslo sentrum. Oslos kollektivtrafikk (buss, trikk, t-bane, taxi) fungerer utmerket for oss, som for befolkningen ellers. Derfor: Privatbilene skal snarest mulig ut av Rådhusets garasje og garasjeanlegget kan f.eks. omdannes til et sykkelparkering for kommunalt ansatte i Rådhuset. Vi planlegger for dette allerede nå.

Og det kan politikerne i bystyrets forretningsutvalg si allerede på mandag, når saken står på kart.

Kommentarer   

+3 #1 Espen Wettre 10-03-2016 06:40
Politikerne gjør seg selv en tjeneste ved å gå forran i slike saker.
+2 #2 Tore Wilken Nitter Walaker 10-03-2016 07:17
Eg forventar at dette blir tatt opp av den såkalte byregjeringa, og at desse plassane blir omgjort til sykkelparkering .
+4 #3 Wenche Thommessen Engh 10-03-2016 07:43
Noen garasjeplasser vil det vel alltid være bruk for, plass for sykler er en god idé, men jeg synes privilegier og garantert plass for de øverst i systemet er lite 2016.... Tenk nytt!
+2 #4 Veronika Myrvang 10-03-2016 07:45
Hei Ivar, begynn med sykkelparkering rundt idrettsanlegg. Fjern parkeringsplass ene der til fordel for sykler. De som trener bør være gode rollemodeller som sykler, går eller kjører kollektivt til sine respektive anlegg.
#5 Per-Trygve Hoff 10-03-2016 08:02
- og siden det åpenbart ikke fungerer så godt for flere av oss, bør vi ha respekt for at også andre kan ha behov for å bruke bilen i sentrum.
+2 #6 Jan Atle Ramsli 10-03-2016 08:12
Nettopp! En sann leder går foran. Bare en tyrann ber andre om å leve under forhold vedkommende ikke selv er villig til å leve under. Det gjelder ikke bare biler, det gjelder også lønn, fremtidsutsikte r, helsetilbud, trygghet, mat, husrom, mm.
#7 Kristin Sandaker 10-03-2016 09:40
Hvis alle som nå sier de er lei fokuset på sykkel hadde brukt kreftene på å sykle i stedet hadde vi allerede vært ved byrådets mål om at daglige reiser foretatt på sykkel skal økes til 25 prosent (innen 2025).

You have no rights to post comments