Miljø og kollektivtrafikk
Sporveisarbeiderne: Ruter stikker kjepper i trikkehjulene
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Miljø og kollektivtrafikk
- Publisert fredag 10. mars 2017 04:27

Våre krav tl Ruter er klare. Slutt å legge ned holdeplasser, og ta de heller i bruk! skriver dagens gjesteblogger Sebastian Döring, i Oslo Sporveiers Arbeiderforening
"Dronning Eufemias gate er en av våre nyeste og flotteste traséer. Vel, fullt så ny er den ikke, og det er litt av problemet.
Sporveien har lenge ønsket å bruke traséen vår utenfor Barcode og Sørenga. Dette er en bydel som vokser i et forrykende tempo, i takt med behovet for kollektivtransport. Ruter på sin side påstår det ikke er trikker nok til å drifte denne strekningen, noe direktørene i Sporveien ikke er enig i. Ref. Aftenposten 2015. Det virker som det bussvennlige Ruter på sin side, er mer opptatt av å legge ned trikkeholdeplasser, enn å ta de i bruk.
Vi sitter allerede på et splitter nytt spor til vår nye bydel, hvorfor brukes det ikke? Dette kunne vært en fin endeholdeplass frem til vi får bygd nytt spor til Gamlebyen. «Linje 10» kunne gått f. eks til Majorstuen via Grensen, eller Frogner. De lokale hadde fått et tilbud som er tilkoblet det øvrige trikkenettet, og turistene kunne tatt trikken til Operaen. Vinn vinn!
Sporet og broen til Gamlebyen er utsatt til 2020. Dette skyldes at Follobanen er forsinket og at Jernbaneverket er livredde for at en evt. etablering av trikkespor skal forsinke de ytterligere. De ser ut til å glemme at trikken også er viktig, for trikk og tog har nemlig like mange reisende hver dag. Med nye trikker rundt hjørnet er sporet nødt til å være ferdig i 2020. Da er det for sent å begynne. Ruter ser ikke til å gjøre noe for å få løst denne problemstillingen foreløpig.
Med litt velvilje hadde vi også bygd et butt-spor ut til Sørenga og hatt en endeholdeplass der. Her er det god plass til skinner som kunne gått halvveis ut til kaia. Da hadde man hatt skinneforbindelse med hele byen. Nyt dagen på Sørenga og ta trikken hjem igjen! Våre krav Ruter er klare. Slutt å legge ned holdeplasser, og ta de heller i bruk!" skriver Sebastian Döring.
Hva tenker og mener andre om dette?
Kommentarer
Kommunen eier Ruter og må bruke sin makt til å stanse Ruters nedleggingsiver , kollektivtransp orten må betjene også de som bor i indre by. Spesielt viktig når bilene skal vekk - og byen skal bli mer "aldersvennlig" som annonsert i går.
— Nordre trikkestreng (Tullins gate – Kristian Augusts gate – Grensen og med forgreninger hhv. til Storgata og Biskop Gunnerus’ gate – Scwheigaards gate)"
Ja, Schweigaards gate er dårlig og må tas, men siden Vann & Avløp allikevel skal ned i bakken, kan sporet fornyes samtidig. Det er dessuten ikke tale om nybygg, det er tale om vedlikehold. Sporveien prøver seg på en "spansk" en, men jeg håper noen i Bystyret klarer å binde dem til masta. Vi har ikke én meter spor å miste!
KORT MØTE
Hun rotet nokså ustanselig i noe,
og han sa finner De det ikke,
så skal jeg klippe for Dem.
Hun sa at det går vel an å glemme noe
i farten. De hadde ikke truffet hverandre
før. Han svarte at det går selvfølgelig an.
Og nå faller sannelig vesken fra meg,
sa hun og lo. Han sa at et fall
ofte trekker et annet med -
Der kan De se vi er enige,
sa hun, og nå skal jeg nesten av.
Iallfall ved Rosenkrantzgate n, sa han.
Jeg vet virkelig ikke om det
går an, sa hun. Men han svarte,
at vi kan ikke vite alt.
For hvordan skulle det da gå,
sa hun, skal De oppover eller nedover?
Jeg også, sa han.
- Ernst Orvil
Fra samlinga "Sol over stupene", Gyldendal 1951
Det er trikk eller bybane som er løsningen. Buss kan ikke klare av trafikken og T bane koster alt for mye og tar uendelig lang tid og bygge.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.