Miljø og kollektivtrafikk

Kollektivtrafikk: Byrådet inviterer bystyret til å behandle holdeplass-struktur

Kollektivtrafikk: Byrådet inviterer bystyret til å behandle holdeplass-struktur

Byrådet har besluttet å be Ruter gjenåpne holdeplassene Welhavens gate og Jomfrubråten, og flytte den østgående holdeplassen for Einars vei til å stå overfor den vestgående holdeplassen.

Byrådet fremmer nå sak til bystyret om prinsipper for holdeplasstruktur for kollektivtrafkken i Oslo.

Prinsippene skal gi forutsigbarhet i utformingen av kollektiv-tilbudet. Som det heter i saken: «Ruters faglige anbefaling er en holdeplasstruktur som gir best mulig tilbud for flest mulig, samtidig som det i vurderinger av enkeltholdeplasser må tas hensyn til flere forhold, blant annet til grupper med lavere mobilitet. I tillegg trekker Ruter frem at det er viktig at de reisende medvirker. Byrådet slutter seg i hovedsak til prinsippene.»

Men samtidig understreker byrådet: «Bystyret har vedtatt store endringer i transportsystemet i Oslo de neste årene, blant annet med mål om å redusere biltrafikk og øke antallet kollektivreisende. I tillegg er det nødvendig med omfattende utbedringsarbeider for trikk i Oslo sentrum.

Byrådet vil derfor inntil videre legge til grunn at det utøves en mer restriktiv praksis for nedleggelse av holdeplasser enn det som normalt ville følge av prinsippene.»

Saken skal nå behandles av bystyrets samferdsels- og miljøkomite, som fremmer innstilling overfor bystyret. Du kan påvirke behandlingen ved å kontakte politikerne. Jeg anbefaler flest mulig å bruke denne muligheten.

Kommentarer   

+1 #1 Jan Atle Bergstrøm 26-03-2017 09:15
Holdeplasser må opprettes, ikke nedlegges. Byen skal bygges, ikke forfalle.
+3 #2 T.B. Hansen 26-03-2017 09:17
Et lite skritt på veien. Men det må opprettes nye holdeplasser. Gangavstandene er altfor lange for gamle og syke; spesielt øst i indre by.
#3 Bjørg Ofstad 26-03-2017 09:19
Hva med Fougners vei oppe i Grenseveien for buss 21 og 28?
+2 #4 Monique Nyberget Hiller 26-03-2017 09:20
Generelt bør alle endringer av rutetilbud ut på høring i den enkelte bydel, spesielt ved nedleggelser eller omlegging av ruter. Mobilitet innad i en bydel er vel så viktig som totalbildet.
+1 #5 Harald Bjørn Johnsen 26-03-2017 09:29
Det er bra at byrådet tar opp denne saken.Hensikten med kollektivtransp ort er jo å frakte folk og da og legge ned holdeplasser strider mot hensikten,idiot ien når nye høyder ,folk skal altså gå lenger for finne en holdeplass hva med de som er eldre og dårlig til beins
.Se å få sparket den/de idiotene som har funnet på dette tullet
+1 #6 G.F. Malt 26-03-2017 09:52
Det er bra at byrådet gjør noe med dette. I tillegg til Welhavensgate og andre holdeplasser som er nevnt bør også Holtegt/Uranien borgveien vurderes gjenåpnet. Hensikten må være å hjelpe dem med trette ben. Det ekstra minuttet det tar å stanse på disse holdeplassene spiller ingen rolle. Det er ikke drosjer trikken skal konkurrere med. (Men hold diskusjonen på et saklig nivå. De som mener noe annet bør ikke kalles idioter).
#7 Harald Rapp Nilsen 26-03-2017 10:11
Kollektivtibude t er for alle. Om man ender opp med å forme kollektivtilbud et kun for gamle og syke, så er sjansen betydelig for man mister mange bilreisende i rushtiden. Og derigjennom bidrar til en mindre kompakt (og miljøvennlig) byutvikling. Det vil vi vel ihvertfall ikke? Så Ruter må ha en viss tillitt fra politikeren mtp å balansere effektivitet, framkommelighet og tilbud til syke og gamle. De gjør sikkert dårlige enklelt-vurderi nger innimellom. Men da må vi og politikerne være istand til å møte hele argumentasjonen .
-1 #8 Erik Hovland 26-03-2017 11:46
Selvsagt. Jeg krever herved en holdeplass utenfor min dør. Begge veier. Straks! Men støy fra bussene vil jeg ha meg frabedt.
#9 Elisabeth Appa Beveney 26-03-2017 12:41
burde også vurdere flere holdplasser for oss som er dårlig til bens, det gjelder ogaå busser mange nedlagte holdeplasser for dem også
#10 Wenche Blomberg 26-03-2017 12:57
Ja, få opp igjen Welhavens gt/Parkveien så det går an å komme seg til Litteraturhuset!
Men bussene: Rute 31 stopper fremdeles ikke mellom Jernbanetorget og Rådhusplassen. Helt uholdbart!
Og hvorfor er det umulig å etablere midlertidig stopp på Tullinløkka mens bygging pågår?
-3 #11 P N 26-03-2017 15:09
Om man stopper hver 100. meter så kan man like gjerne legge ned trikken da det går like raskt å gå.
Hastigheten må opp hvis kollektivtrafik ken skal være attraktiv!
+2 #12 Marte Svarstad Brodtkorb 26-03-2017 15:48
Veldig bra!
+2 #13 Tore Linné Eriksen 26-03-2017 15:50
Welhavensgt/Par kveien er (var) holdeplass for en stor del av Høgskolen i Oslo og Akershus!
+1 #14 Tedd Urnes 26-03-2017 17:46
Jomfrubråten holdeplass må gjenåpnes etter arbeidet med holdeplassen! Et lokalt krav fra mange
#15 Ali Gezen 27-03-2017 04:40
Fantastisk forslag. Nedleggelse er bare tull. Welhavens gate spesielt var unødvendig å legge ned.
#16 Harald Bjørn Johnsen 27-03-2017 06:42
Holdeplassen Fougners vei i Grenseveien der buss rute 21
Trafikkeres må opnes umiddelbart sin det er mange eldre som bor nær holdeplassen var
#17 Bussarbeiderklubben 27-03-2017 10:36
Vi vil gjerne beholde alle holdeplassene, slik de er i dag, både på trikk og buss i Oslo. Det er lite kundevennlig å la folk gå lengre, især om vinteren når det er glatt. Det er viktig at gamle mennesker kommer seg ut, og de vil vegre seg hvis avstandene blir større.

For å øke gjennomsnittsha stigheten er det viktigere å bygge ut kollektivfelter alle steder der det er mulig, og innføre vikeplikt for flere sideveier.

Mvh Marit Sauge

Bussarbeiderklubben, Oslo Sporveiers Arbeiderforenin g
#18 Ola kvisgaard 27-03-2017 19:40
Gjenåpne Slottsparken. Dette nedleggingshyst eriet må stoppes. Ikke lett å være gammel eller funksjonshemmet i denne byen
#19 Kåre Olerud 29-03-2017 18:05
Skal den gledelige veksten i antall kollektivreiser fortsette, må nedlegging av holdeplasser må stanses. Kort reisetiden ved å fjerne enda mer av privatbilkjørin gen. Bedre og mer menneskevennlig bymiljø blir en fin ekstrapremie. I denne saken er byrådet på trygge og gode skinner.
#20 Roar G Nilsson 01-04-2017 16:36
Det mest prekære for området ved krysset Welhavens gate/Parkveie er å få på plass igjen en holdeplass for trikker mot sentrum. Avstanden mellom Homansbyen og Holbergs plass er for lang. I motsatt kjøreretning er avstanden delt av en holdeplass ved Frydenlund og Høyskolesentere t. Altså er det ikke så langt i mellom to naboholdeplasse r.

Men også nrdleggelsen av Slottsparken holdeplass i Henrik Ibsens gate (tidligere Drammensveien) er noe man bør revurdere. Her er det blitt veldig langt mellom hhv. Nationaltheatre t og Solli plass. Ruseløkka-områd et har dermed fått dårlig dekning av kollektivtransp ortlinjene som kjører via Nationaltheatre t.

Muligens er beste løsning å lage en ny holdeplass omtrent ved dagens ambassade for USA så snart denne bygningen fraflyttes. Dette vil bli en gunstig plassering med tanke på gangavstander i alle retninger, og også greit i forhold til overgang til tog via vestre inngang til Nationaltheatre t stasjon.
#21 Marit T.J. Ballangby 06-07-2017 17:36
Holdeplassen i Fougners vei på rute 21 bør gjenåpnes, barnehage like ved hvor barn skal leveres i og uten barnevogn, veldig langt og gå fra Carl Berner tbane og opp, eller fra langt forbi Bunnpris butikken og nedover, også mye eldre i nærmiljøet som brukte denne holdeplassen, tungt med varer osv. og dette gjelder også for andre beboere i nærmiljøet!!
+1 #22 Ivar J 07-07-2017 10:32
Marit: Bystyret vedtok i siste bystyremøte at denne holdeplssrn skal gjenåpnes.

You have no rights to post comments