Miljø og kollektivtrafikk

Skal alle med trikken?

Skal alle med trikken?

”Alle skal med” sier Arbeiderpartiet, partiet til byrådslederen i Oslo. Det burde Ruter og Bystyret i Oslo etablere som grunnprinsipp for kollektivtransporten i Oslo, skriver Fride Eeg-Henriksen i forbindelse med at bystyret onsdag skal behandle "prinsipper og prosesser for holdeplasstruktur på kollektivruter i Oslo."

Ruter utarbeidet i mars i år dokumentet "Prinsipper og prosesser for holdeplasstruktur på kollektivruter i Oslo", som et faglig innspill til Kommunens politiske prinsipper for kollektivtransporten med buss og trikk. Tydelige mål om tilgjengelighet og kollektivtransport for alle er her fraværende. Nå er det ”Best mulig for flest mulig” og prioritering av ”de mange” som gjelder. Bussene og trikkene skal fort fram, holdeplasser skal legges ned. Avstanden mellom holdeplasser skal økes. Oslo sies å skille seg ut fra europeiske byer med å ha liten avstand mellom holdeplassene. Idealet er nå 600 meter mellom dem.

Men for folk flest er det da den totale reisetiden fram til bestemmelsesstedet som teller. Det hjelper ikke om trikken kjører fort hvis du må bruke lang tid for å komme til og fra holdeplassene," skriver Fride Eeg-Henriksen blant annet.

Les hele hennes gjesteblogginnlegg nedenfor.

 

Skal ikke alle med trikken?

Av Fride Eeg-Henriksen

”Alle skal med” sier Arbeiderpartiet, partiet til byrådslederen i Oslo. Det burde Ruter og Bystyret i Oslo etablere som grunnprinsipp for kollektivtransporten i Oslo.

Men Ruter utarbeidet i mars i år dokumentet "Prinsipper og prosesser for holdeplasstruktur på kollektivruter i Oslo", som et faglig innspill til Kommunens politiske prinsipper for kollektivtransporten med buss og trikk. Tydelige mål om tilgjengelighet og kollektivtransport for alle er her fraværende. Nå er det ”Best mulig for flest mulig” og prioritering av ”de mange” som gjelder. Bussene og trikkene skal fort fram, holdeplasser skal legges ned. Avstanden mellom holdeplasser skal økes. Oslo sies å skille seg ut fra europeiske byer med å ha liten avstand mellom holdeplassene. Idealet er nå 600 meter mellom dem.

Men for folk flest er det da den totale reisetiden fram til bestemmelsesstedet som teller. Det hjelper ikke om trikken kjører fort hvis du må bruke lang tid for å komme til og fra holdeplassene. Dessuten er i større europeiske byer den vanlig­ste avstanden mellom holdeplassene inne i byen mellom 300 og 450 meter. I USA er avstanden mindre – ofte mellom 200 og 270 meter, med enda kortere avstand i selve sentrum (Harald Minken, TØI 2017). Kanskje trenger vi flere, ikke færre holdeplasser nær sentrum.

Det er også et mål i planen at færre skal ta kollektivtransport på korte reiser. Tanken er at man i steden skal gå eller sykle. Det er bra med økt tilrettelegging for syklister. Men Oslos befolkning består også av personer med nedsatt funksjonsevne, gravide, eldre, folk som av ulike grunner er dårlige til beins, barnefamilier (med små barn som ikke går så fort og så langt). De har bruk for godt tilgjengelig kollektivtransport også på korte reiser fordi bruk av sykkel ikke er et aktuelt alternativ. For alle trafikanter er det selvsagt også forskjell på sommer og vinter i en by som Oslo. Mange som sykler om sommeren vil nok ha behov for kollektivtransport om vinteren.

Hvis du ikke har muligheter verken til å gå til holdeplassen eller sykle, blir alternativet bil eller taxi. Økt bilbruk var vel ikke meningen med den økte satsingen på kollektivtransport?

Bydelene har ikke vært invitert inn i prosessen, hvor har det blitt av lokaldemokratiet? Kommunenes egne brukerråd- Rådet for personer med nedsatt funksjonsevne og det sentrale eldreråd har heller ikke vært brukt. Hva skal  kommunen med disse rådene når ikke de blir brukt i en så viktig sak som denne? Eldrerådets synspunkter på nedleggelse av holdeplasser, som ikke er med i saksdokumentene, er her.

Det er heller ingen referanse i Ruters plan eller saksdokumentene ellers til det som står om transport i gjeldende handlingsplan for personer med nedsatt funksjonsevne i saksdokumentene. Her heter det for eksempel at transportsystemene skal ha tilgjengelighet i alle ledd av reisekjeden.

Vi får håpe at Bystyret sender saken tilbake til Byrådet med klart signal om en ny og grundigere saksbehandling. Da kan også innholdet i planen for en aldersvennlig by, som nå er ute til høring, taes med. I en revidert plan for holdeplasstruktur må det være en tydelig målsetting at alle må med.