Miljø og kollektivtrafikk

Roger Pihl utfordrer Renovasjonsetaten: Hvor gjør vi av hageavfallet?

Roger Pihl: Når Vinmonopolet er mer kundevennlig enn Renovasjonsetaten

Roger Pihl med en utfordring til Renovasjonsetaten i en helsides artikkel i Akers Avis Groruddalen:

"En morgen ble jeg vitne til noe rart, noe jeg ikke ville trodd hvis jeg ikke hadde sett det med mine egne øyne. Renovasjonsetaten stoppet utenfor en av naboene på sin ukentlige henterunde, men i stedet for å ta med seg avfallet, kildesorterte de på stedet. Og det de ikke ville ha med seg, lot de ligge igjen på bakken. Det renovasjonsarbeideren tok ut av naboens søppelkasse og kastet fra seg på bakken, var en pose hageavfall. Vi blir jo frarådet å kompostere på grunn av alle brunsneglene, så det er sannelig ikke lett å vite hva man skal gjøre. Hageavfall er åpenbart et slags spesialavfall på linje med radioaktive isotoper som verken lar seg omdanne til biogjødsel eller miljøvennlig energi.

Muligens kan det være at vedkommende var av den oppfatning at naboen vær så god fikk levere posen med hageavfall selv på en av gjenbruksstasjonene, slik etaten sier på sitt nettsted at man kan gjøre. Imidlertid er det tydelig at etaten mener «skal» når den sier «kan,» men det er bare fordi den ikke fatter konsekvensen av sine  utsagn. Etaten mener at alle som har en liten pose hageavfall skal kjøre til en gjenbruksstasjon for å levere den der. Det vil i tilfelle frembringe det største trafikkkaoset i Norgeshistorien. Eller vent, kanskje ikke alle har bil? Kanskje de må ta bussen med den vesle posen?

I stedet for å kreve at 78 334 bilister skal kjøre til gjenbruksstasjonene, vil det ikke være bedre om gjenbruksstasjonene kjører ut til kundene? Jeg mener, etaten får jo alt råstoffet de vil helt gratis, og lager for eksempel kompost som dere selger og tjener penger på? Så hvor mye mer gratis råstoff kan ikke etaten få hvis den tilbyr seg å hente det? Hva om en hageavfallsbil kommer hjem til kundene én gang i måneden, plukker opp sekkene med hageavfall eller buntene med kvist? Eller, hva om etaten solgte klistremerker til å klebe på sekkene, la oss si 100 kroner for fire sekker, slik at kundene kan kjøpe den transporthjelpen  de trenger? De får det til på Hamar. Jeg vet at slike tanker kan virke uhyrlige rent umiddelbart, men kundeorientering har fungert for Vinmonopolet. Så da virker det nok for Renovasjonsetaten også," skriver Roger Pihl blant annet.

Jeg utfordret Renovasjonsetaten til å kommentere. Les deres kommentar under "les mer" nedenfor.

 

Kommunikasjonsrådgiver Jørgen Bakke Fredriksen svarer slik på vegne av Renovasjonsetaten:

"Det er ikke ofte Renovasjonsetaten får så grundige og veldokumenterte «henvendelser» som den Roger Pihl serverer i Akers Avis Groruddalen. Så før jeg blir like firkantet og byråkratisk som det han beskylder oss for å være, så skal jeg innrømme: han har jo helt rett. Det er ingen som ønsker det trafikale kaoset han skisserer hvor alle som disponerer en hageflekk tar turen jevnlig med kun en liten pose med løv. Det er også riktig at vi ønsker å få inn så mye hageavfall som mulig, slik at vi kan lage gode jord- og kompostprodukter av det. Og for å få til dette samtidig som trafikken flyter greit og det er minimalt med kø på gjenbruksstasjonene, er vi avhengig av at det er litt volum over leveransen når oslofolk besøker oss. Det er vanligvis ikke et problem; snarere tvert imot: de fleste mener de for levert for lite hageavfall hver gang.

Så har vi et annet eksempel, og det er kanskje det Pihl peker på? Det er de som har en liten flekk med en busk eller to, eller de som samvittighetsfullt rydder gangveien til borettslaget fri for løv. Dette myke løvet gjør ingen skade og det skal de få lov til å legge sammen med de kildesorterte posene i avfallsbeholderen. Dessverre er det noen som også fyller disse posene med kvister og røtter som river opp både sin egen pose og andre poser. Det gjør for det første at vi går glipp av kildesortert avfall, men også at disse kvistene og røttene kan være skadelige for sorteringsanleggene. Det er nå jeg må påpeke at jeg ikke vet hva som var inni posen Pihl skriver om. Men dersom våre renovatører oppdager poser med pinner og lignende stikkende ut, så skal de faktisk ikke ta den med seg.

Når det gjelder spørsmålet om henteordning for hageavfall, så er det noe etaten jobber med. Nå i høst avsluttet vi et vellykket prøveprosjekt med innsamling av hageavfall fra to nabolag i Oslo. Vi prøver nå å videreføre dette som en abonnementsordning, som en tilleggstjeneste utenom det som dekkes av renovasjonsgebyret. Det er foreløpig ikke avgjort når vi ser for oss at en slik ordning er tilgjengelig for hele byen, men det er i alle fall en start."