Miljø og kollektivtrafikk
Oslo kommune: Ja til T-baneforlengelse til Lørenskog når kapasitetsutvidelse i sentrum er på plass
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Miljø og kollektivtrafikk
- Publisert lørdag 28. mars 2020 04:24

Ruter har på oppdrag fra tidligere Akershus fylkeskommune utarbeidet en forstudie om mulig forlengelse av T-banen (Furusetbanen) fra Ellingsrudåsen til Lørenskog. Bymiljøetaten og Plan-og bygningsetaten har deltatt i arbeidet, sammen med Sporveien, Lørenskog kommune og Statens vegvesen. Oslo kommune støtter prosjektet og sier i sin høringsuttalelse:
"Oslo kommune har ambisiøse mål knyttet til reduksjon av både klimagasser og biltrafikk. Utvikling av et attraktivt kollektivtilbud både i Oslo og i nabokommunene er et viktig virkemiddel for å nå disse målene. Selv om busstilbudet i Lørenskog er godt, vil en forlengelse av T-banen kunne bidra til å øke kollektivtrafikkens attraktivitet for reiser både til Oslo sentrum og lokalt.
Forstudien viser at det er gjennomførbart å forlenge T-banen fra Ellingsrudåsen i Oslo kommune til Lørenskog. Studien viser videre at det vil være en god retningsbalanse på banen, noe som indikerer at både Lørenskog og Oslos innbyggere vil ha nytte av prosjektet. Basert på analysene som er gjort i studien mener Oslo kommune at alternativ B, med stasjon på Karihaugen/Visperud, Lørenskog bussterminal og Skårer syd gir den samlet sett beste løsningen. En stasjon på Karihaugen/Visperud vil kunne bidra positivt med tanke på transformasjon i området.Oslo kommune og Lørenskog kommune bør samarbeide om videreutvikling av området.
Oslo kommune mener videre at hensynet til Ellingsrudelva må ivaretas i det videre arbeidet. Elva er viktig både med tanke på friluftsliv og rekreasjon, men det er også et sentralt poeng at elva er flomutsatt og det kan derfor være utfordrende å legge elva i kulvert.
Oslo kommune er positiv til videre planarbeid for en forlengelse av T-banen til Lørenskog. En videre utvidelse av T-banetilbudet, det være segi form av økt utstrekning eller flere avganger, gir behov for flere togsett. Dette krever at baser og anlegg bygges ut i takt med økt vognpark. Vi mener derfor at en forutsetning for forlengelsen av banen er at det settes av tilstrekkelig areal til base og verksted. Dette bør være et sentralt element i det videre planarbeidet.
En forlengelse av T-banen til Lørenskog kan gi behov for flere avganger. Kapasiteten gjennom Oslo sentrum er imidlertid fullt utnyttet. For å utvide tilbudet må derfor kapasiteten på fellesstrekningen mellom Majorstua og Tøyen/Ensjø utvides. Oslo kommune mener derfor at sentrale kapasitetsøkende prosjekter som ny Majorstua stasjon og ny sentrumstunnel må på plass før en ev. forlengelse er aktuelt. For å kunne gi et godt tilbud til Lørenskog, må kapasitetsutfordringene i Oslo sentrum løses først."
Hva tenker folk om dette?
Kommentarer
Nå har naturen slått tilbake mot menneskehetens overforbruk og klimautslipp. Det er på høy tid vi setter inn betydelige midler - i denne omgang både for å skape arbeidsplasser og redusere CO2-utslippene.
«Før ny T-banetunnel er etablert vil det fortsatt være 8 avg/t på Furusetbanen (dagens linje til Ellingsrudåsen) . Beregninger som er gjennomført viser at med en forlengelse til Lørenskog vil Furusetbanen uten ny Tbanetunnel ha kapasitetsutfor dringer med 8 avg/t, og det er risiko for at passasjerer på stasjoner nærmere sentrum ikke får plass. En eventuell forlengelse av T-banen til Lørenskog bør derfor etableres etter at ny Tbanetunnel er i drift.
Med to tunneler gjennom Oslo sentrum er det muligheter for å øke frekvensen eller forlenge grenbaner i takt med behovene i de ulike kundemarkedene.»
Det er her pekt på «kapasitetsutfor dringer» og at det er «risiko» for at passasjerer på stasjoner nærmere sentrum ikke får plass.
Dette er påstander som er basert på beregninger av antatte passasjertall. Det er et svakt grunnlag for å kunne forsvare en utsettelse av forlengelsen i et ukjent antall år i fremtiden. Vi snakker kanskje om 10-20 års utsettelse? Det er etter mitt syn like god grunn til å legge til grunn at 8 avganger i timen vil være tilstrekkelig til å transportere passasjerene på en tilfredsstillen de måte. Det er en marginal forskjell på 8 eller 10 avganger i timen. Forskjellen er for liten til å forsvare utsettelse av å forlenge banen.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.