Miljø og kollektivtrafikk

Elsparkesykler til besvær

Elsparkesykler til besvær

Anders Arntzen skriver til meg:

"Ikke verdens viktigste sak, men kunne du gjøre noe med sparkesyklene som ligger slengt overalt. Jeg tenker at hvis en betaler pant i de stativene hvor en henter syklene, så kan en få igjen pengene (det skjer elektronisk) hvis en leverer tilbake sykkelen i stativet. Jeg ser for meg pant på  kr 100,-.

Noen må gjøre noe med dette. Hvorfor ikke du?  Teknisk tror jeg ikke det blir noe problem, de bare ordner og programmerer litt så går det nok greit. Uansett må nok en viss sporing og henting med lastebil finne sted.

Og kanskje reduksjon av maksfart til joggefart?"

Transportøkonomisk Institutt (TØI) har utarbeidet rapporten "Delte elsparkesykler i Oslo. En tidlig kartlegging."De skriver blant annet: "Delte elsparkesykler i Oslo har vist seg å være svært populære. Både tilbudet og etterspørselen gikk til himmels sommeren 2019. Elsparkesyklene blir brukt på relativt korte turer og synes å dekke særlig behov for dem som skal rekke avtaler og møter. En overvekt av brukerne er menn, under 40 år og på vei til/fra jobb eller skole. To sentrale utfordringer med de delte elsparkesyklene, er høy ulykkesrisiko og forsøplende, hensatte elsparkesykler. Det er behov for å regulere markedet. Norske byområder må ivareta dette behovet."

Det er helt klart at vi må få dette tilbudet inn i mer ordnede former, gjerne integrert med det helhetlige kollektivtilbudet. Bedre regulering. Men en forskrift er neppe klar i år. I mellomtiden må vi få til frivillige avtaler med aktørene. 

TØI drøfter en rekke tiltak. Les dem og skriv gjerne dine synspunkter.

Kommentarer   

#1 Ola Thoresen 27-05-2020 06:11
Maksfart både for "sparkesykkel" og andre elsykler bør heller økes enn å reduseres, samtidig som man innfører forbud mot å bruke dem på fortau. Med en maksfart på feks 35 i stedet for 25 km/t vil de være til vesentlig mindre hinder for annen trafikk om de holder seg i kjørefeltet, og det vil også føles tryggere å bruke dem der fordi man slipper mange grisete forbikjøringer fra utålmodige bilister og bussjåfører.
+1 #2 Lars Kristian Stige 27-05-2020 07:11
Sparkesykler burde vært forbudt - el eller ikke. De savner de mest elementære manøvreringsege nskaper en sykkel har. Så som skikkelige bremser, ramme, sete (og dermed et fast punkt å balansere sykkelen fra). Og egner seg ikke til noe annet ennå kjøre rett fram med.

Når sparkesyklisten e i tillegg slenger syklene fra seg der de finner det for godt, blir de livsfarlige - fx for svaksynte og blinde og andre som snubler i de.
-1 #3 Bengt Strømsnes 27-05-2020 07:13
La det være som det er. Vi trenger ikke mere overformynderi.
#4 Vigdis Sveen 27-05-2020 07:17
Vet ikke hva som kan gjøres. Redusere til et firma og ha en ordentlig avtale med dem.? Her står det sykler henslengt overalt (Grünerløkka) og de fant mange ved rydding i Akerselva. Noe må gjøres.
#5 Audun Myhra Bergwitz 27-05-2020 07:25
Det er jo ikke stativer for dem, og det er vel noe av poenget, at man bare skal kunne gå til den nærmeste istedenfor å gå til et stativ. Hvis man ser bort fra miljødelen så er vel hovedproblemet at de blir parkert midt på fortau og sånt. En bot på 500kr for feilparkerte el-sykler til eieren hadde jo raskt løst problemet (selskapene vet jo hvem som sist brukte sykkelen så da ville de kunne belastet vedkommende).
Hvis jeg kunne sendt en rask melding med bilde hver gang jeg fant en sparkesykkel stående eller liggende midt på fortauet så hadde det blitt mange bøter.
Å kreve ordentlige støtter på dem så de ikke velter hadde også hjulpet betraktelig.
#6 Ola Thoresen 27-05-2020 07:53
Problemet med bøter er at hatet mot sparkesykler er stort (se tidligere kommentarer her), jeg frykter at en del av haterne bevisst kommer til å flytte ellers helt ok parkerte sykler til et kjipere sted for så å rapportere dem, og dermed straffe folk som faktisk oppfører seg. Har sett flere ganger at folk bevisst velter hele rekker av pent parkerte sykler uten noen grunn, så det er ikke nødvnedigvis bare syklistene selv som er problemet her (selv om de _også_ i mange tilfeller er bevisstløse når det gjelder parkering).
#7 Johanne Storlien 27-05-2020 09:32
Få dem vekk fra fortauet, eller helst: gjør klart for alle at å sykle på fortau skal uansett skje i gangfart og på de gåendes premisser.
Jeg gikk på fortauet i Stortingsgata med ei venninne da vi "DING DING DING" ble laget inn til veggen av tre unge jenter på hver sin sparkesykkel der i hvert fall to av dem kom i bredden, og farten var nokså stor. (De var ca 20, så de burde hatt vett)
#8 Bernth-Erik Øien Fossli 27-05-2020 09:47
Jeg har vært i Oslo hvor de ligger strødd rundt som visuelt og delvis livsfarlig søppel. I Paris skjedde det ikke. Hvorfor denne forskjellen? Har ikke selskapene som leier de ut et ansvar? Kanskje er en panteordning svaret.. Kanskje er regulerte oppstillingspla sser svaret? Kanskje er det å fjerne dem det riktige? Ikke har jeg svaret..
#9 Veronica Amalie Rusdal 27-05-2020 09:48
Ha stativer på faste steder hvor de kan lades opp igjen. Vanlige sykler står jo i stativer rundt i byen.
#10 Wenche Blomberg 27-05-2020 12:26
Få vekk hele skrammelet. Her har noen lagd business av noe som framstår som "grønt" og tjent på det, mens personskader og søppelproblemer overlates til samfunnet.
#11 Ove Tønnessen 27-05-2020 12:34
Du må kunne bevise at det er den siste leietakeren som har slengt sykkelen på fortauet. Hvem som helst kan ha gjort det etter at sykkelen ble parkert. Personlig håper jeg at dette bare er en "boble" som forsvinner eller blir vesentlig redusert etterhvert. I mellomtiden bør kommunene vedta reguleringer som styrer bruk og parkering.
#12 Per Johnsen 28-05-2020 07:47
Fortsatt null kontroll. Merkelig at det ikke er samme ordning som for bysykkel. De har egne stativer og det koster om du ikke setter sykkelen tilbake på et av dem. Uansett, alle elektriske doninger burde ha en føreprøve, som for moped. Det er langt ifra alle som skjønner hvor fort 25 km/t er (noen av dem går tydeligvis enda raskere), og en del burde ikke få bruke dem i det hele tatt. De som skjønner greia kan uansett kjøre i gata og i sykkelfelt.

You have no rights to post comments