Offentlig styring

Tror det blir fire bydeler i Groruddalen

Trolig er det flertall i finanskomiteen for fire bydeler i Groruddalen. Komiteen mener en bydel fra Økern til Grorud blir for stor. - Det ene argumentet for fire bydeler er at vi tror Romsås kommunikasjonsmessig bør være sammen med Grorud. Det andre er at avstanden mellom de fysiske ytterpunktene Grorud og Økern blir for stor dersom Grorud bydel og Bjerke bydel skulle slås sammen, sier Ivar Johansen (SV) i finanskomiteen. - At Bjerke kan bli den minste bydelen er et pluss hvis man tenker på bydelens aktuelle områder for nye boliger, selv om dette ikke er tatt med i betraktningen for fire bydeler i dalen, sier Johansen.

Les hele saken

Kommunen bør innføre servicegarantier

Serviceerklæringer står sentralt både i Regjeringens og Oslo kommunes arbeid for å forbedre forvaltningens service, - en erklæring fra forvaltningen til publikum om kvalitetsmål for saksbehandlingen, herunder forventet saksbehandlingstid. Alle virksomheter i Oslo kommune skal ha innført serviceerklæringer i hele eller deler av sin virksomhet innen utgangen av år 2002.

Serviceerklæringer er et tiltak i riktig retning, men det er ikke tilstrekkelig. Det er fare for at serviceerklæringer lett kan bli ord uten reelt innhold. Det kunne derfor være riktigere å innføre servicegarantier, framfor ensidige serviceerklæringer. Servicegarantier vil gi rettigheter til brukerne av offentlige tjenester. Ivar Johansen har derfor framsendt et konkret forslag til ordføreren for behandling i Oslo bystyre: "Byrådet bes innen 1. februar 2002 fremme sak for bystyret med forslag om 4 konkrete prosjekter for utprøving av en forpliktende servicegaranti for brukere av tjenestene.

Innbyggerinitiativ: Direkte forslag til bydelsutvalgene

Hvis det er noe i nærmiljøet som irriterer, kan Oslo-borgere i fremtiden slå seg sammen med naboene og komme med egne forslag i bydelsutvalget. Ordningen ble enstemmig vedtatt av bystyret som en del av den store bydelsreformen. SVs Ivar Johansen, fremmet forslaget sammen med Arbeiderpartiet. Johansen mener det er mange mulige saker innbyggerne kan ta opp: –Vi har vært i Stockholm hvor de har et slikt system, og det fungerer veldig bra. Det  kommer inn mange gode og kreative initiativ. Det kan være forslag om for eksempel islegging av fotballbaner om vinteren, etablering av en turvei eller  forskjellige kulturtiltak. Jeg tror innbyggerne ser behov og muligheter som ikke nødvendigvis trenger å koste så mye penger, sier Ivar Johansen til NRK Østlandssendingen.

Les mer

Rolleblanding av bompengesjef

- Det er uheldig at en sjef i et kommunalt selskap benytter anlednigen til å berike seg selv i stedet for selskapet sitt, sier Ivar Johansen. SV og Ap vil ha en diskusjon i bystyret om sjefen i AS Fjellinjen, Thorleif Haug, sin dobbeltrolle som toppleder og konsulent innen samme bransje.

Les "Bompengesjef har dobbelt inntekt"
Les "Blir sak i bystyret"
Les "Godkjent av styrelederen"

Uakseptabelt at politikere har bedre pensjoner enn hjelpepleieren

Ansatte i Oslo kommune kan gå av og for aldersgrensen, med full pensjon, ved fylte 67 år. Men heltidspolitikerne i Oslo Rådhus har en særordning: de har aldersgrense på 65 år. Ansatte i Oslo kommune må arbeide i 30 år for å få full opptjent pensjon, mens heltidspolitikerne i Oslo Rådhus kan klare seg med 16 år.

- Det er helt urimelig at politikerne skal bevilge seg selv slike særfordeler. Sant og si skulle jeg nok tro hjelpepleieren med tunge omsorgsoppgaver i f.eks. bydelenes hjemmetjenester hadde mer behov for kortere pensjonsalder og kortere opptjeningstid enn heltidspolitikerne, sier SV's Ivar Johansen. I bystyrets finanskomite onsdag 23. oktober fremmet han forslag om at det heretter skal være likebehandling, men alle øvrige partier (Arbeiderpartiet, Høyre, Fr.P. og Kr.F.) ønsker fortsatt særfordeler for politikere. Saken avgjøres i bystyrets møte 6. november.

Nei til ytterligere arbeidsgiveransvar til byrådet

Kommunens viktigste ressurs er de ansatte. Uten de mange dyktige ansatte spiller det ingen rolle hva dette bystyret vedtar av bevilgninger eller fine prinsippvedtak. Enten det gjelder skole, pleie- og omsorg eller barnehager er det gjennom klok arbeidsgiverpolitikk vi sikrer at byens innbyggere får nødvendig tjenestetilbud. Oslo bystyre burde derfor i større grad enn i dag interessere som for hvordan kommunen utvikler kompetanse og kvalitet, sikrer både kontinuitet og god rekruttering og gjør kommunen til en god arbeidsplass – til beste for byens innbyggere, sa Ivar Johansen i bystyret som begrunnelse for SVs nei til å flytte større fullmakter til byrådet.  

Bydelsutvalgene må ha tilstrekkelig albuerom og muligheter

Reglementer kan høres ut som trøtte saker, som mange holder seg unna. Men som vi egentlig vet, det er reglementene som fastsetter rammevilkårene. På godt og vondt. SV er opptatt av at det skal være spennende å drive bydelspolitikk, og at våre lokale folkevalgte skal gis tilstrekkelig albuerom og muligheter. Det betyr for eksempel tilgang på informasjon, initiativrett og utredningsmuligheter. Både for bydelsutvalget som kollegium, utvalgets flertall, og mindretallet. I finanskomiteen har SV – med støtte fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet – foretatt en betydelig forbedring av byrådets forslag til reglement. Først og fremst ved å styrke bydelsutvalgets posisjon i forhold til administrasjonen, og gitt BU handlingsrom, sa Ivar Johansen bl.a. da bystyret behandlet nytt reglement for bydelene.

Bydelene - effektivisering med redusert effektivitet?

"Det er stor fare for at en sentralisering og fordeling av ansvar på flere instanser, kan resultere i det motsatte av effektivisering. Erfaringene fra desentraliseringen i 1988 da de 25 bydelene ble opprettet i Oslo, tilsier at det var dyrere med sentralisert drift. De første årene etter at bydelene overtok ansvaret, ble utgiftene redusert med 10-20% samtidig som tjenestene langt på vei ble opprettholdt og til dels økt. Den økende sentraliseringen og privatiseringen som nå pågår, kan fort medføre økte utgifter og/eller senket kvalitet", skriver tidligere bydelsdirektør Svein Moldestad om de sentraliseringsforslag som nå foreligger om kommunale foretak og konkurranseutsetting av sykehjemsdrift i Oslo.