Offentlig styring

Papirflytterne

PapirflytterneMitt inntrykk er at vi gjennom atskillige år har fått en mer byråkratisk og mindre smidig kommune, og hvor en relativt større del av stillinger og ressurser går til administrasjon og skrivebordsarbeid framfor tjeneste ute hos den enkelte hjelpetrengende. På at kommunens ansatte skal kommunisere og rapportere seg i mellom.

Jeg har vel knapt nok noen gang de siste årene sett at toppledelsen i Rådhuset har sagt til kommunens fagfolk: vi stoler på dere, og vi trenger ikke detaljerte rapporter. Eller: Vi dropper de nitidige søknadsbunkene for å fordele småpenger. Her har dere midlene, og de politiske føringene. Bruk de fornuftig, til innbyggernes beste. Fra nå av bruker vi noe mindre tid på papir-flytting.

Det er trist at Høyre og Fr.P-byrådet ikke ser behovet for å røske litt opp, ved avbyråkratisering- og forenkling, skriver jeg bl.a. i en artikkel i Dagsavisen i dag.

Papirflytterne…

Av Ivar Johansen, bystyremedlem (SV)

I fjor fremmet jeg dette forslaget i Oslo bystyre:"I løpet av 2009 startes et prosjekt hvor 5 utvalgte virksomheter foretar en totalgjennomgang av sin virksomhet med sikte på mulig avbyråkratisering, forenkling og avklaring på hvorvidt virksomheten kan jobbe smartere. De ansatte skal involveres som idebærere og gjennom partssamarbeidet bli medspillere i forhold til planlegging, gjennomføring og vurdering av endringene."

Men dette var for vanskelig for bystyrets borgerlige flertall. Forslaget ble oversendt Byrådet uten realitetsbehandling. Og når Byrådet nå rapporterer tilbake til bystyret er det bla, bla, bla. Ord uten innhold. Byrådet har "kontinuerlig fokus på effektivisering og modernisering", og ønsker intet avbyråkratiserings- og forenklingsprosjekt.

Jeg kjenner språkbruken; ”kontinuerlig fokus”, er i Fr.P-byrådenes språk: vi gjør som vi alltid har gjort.Og bakenforliggende er det naturligvis ideologi: sånt løser "markedet" gjennom anbud og konkurranseutsetting. Eller som Fr.P-byråd Sylvi Listhaug vil si: kommunalt ansatte skjerper seg ved konkurranseutsetting.

Mitt inntrykk er at vi gjennom atskillige år har fått en mer byråkratisk og mindre smidig kommune, og hvor en relativt større del av stillinger og ressurser går til administrasjon og skrivebordsarbeid framfor tjeneste ute hos den enkelte hjelpetrengende. På at kommunens ansatte skal kommunisere og rapportere seg i mellom. Jeg har vel knapt nok noen gang de siste årene sett at toppledelsen i Rådhuset har sagt til kommunens fagfolk: vi stoler på dere, og vi trenger ikke detaljerte rapporter. Eller: Vi dropper de nitidige søknadsbunkene for å fordele småpenger. Her har dere midlene, og de politiske føringene. Bruk de fornuftig, til innbyggernes beste. Fra nå av bruker vi noe mindre tid på papir-flytting.

Det er trist at Høyre og Fr.P-byrådet ikke ser behovet for å røske litt opp, ved avbyråkratisering- og forenkling.

(Dagsavisen 20. mai 2010)