Offentlig styring

Omorganiseringer: Byrådet bør spørre fagmiljøene

Omorganiseringer: Byrådet bør spørre fagmiljøeneByrådet vedtok like før jul å etablere en ny "Bymiljøetat" — ved sammenslutning av Samferdselsetaten, Trafikketaten, Friluftsetaten, Enøketaten og Idrettsetaten. Det overføres også oppgaver fra Helse og velferdsetaten og Eiendoms- og byfornyelsesetaten til den nye etaten. Vedtaket ble fattet over hodene på de ansatte i fagetatene. Uten at de fikk mulighet til å bidra med sine faglige innspill og bidra med sin kompetanse.

Hvem besitter den fremste kompetanse i kommunen? Fagfolkene eller den politiske ledelse i Byrådet? Det viktigste svaret er nok at de besitter en forskjellig kompetanse. Og et godt resultat får vi bare dersom vi klarer å spille på den totale kompetanse kommunen disponerer. Dette er ikke minst viktig når vi drøfter potensielle organisasjonsendringer.

Byrådet ser - dessverre - annerledes på dette. Aller nådigst - og etter press fra de ansattes organisasjoner selv - får hovedorganisasjonene den minimum av info som avtaleverket krever. Men først 9 dager før beslutning viser Byrådet kortene, og de ansatte får info om hva Byrådet egentlig har tenkt å foreslå. Forslaget/høringsdokumentet foreligger 8. desember og Byrådet fatter vedtak 17. desember. Mao en skinnmanøver. Byrådet hadde allerede bestemt seg.

Det er uklokt ikke å utnytte den kompetanse kommunens fagfolk besitter. Les byrådslederens notat til finanskomiteen, på spørsmål fra meg, under.



Til: Ivar Johansen (SV)
Fra: Byrådslederen

Dato: 11.01.2011

Notat nr.: 33/2011

SPØRSMÅL TIL BYRÅDET FRA IVAR JOHANSEN (SV) VEDRØRENDE OMORGANISERINGSPROSSESSER/ANSATTE – BYMILJØETAT

Ivar Johansen (SV) har 20.12.2010 stilt følgende spørsmål til byrådet:

"Jeg leser at Byrådet i dag har vedtatt å slå sammen 5 etater til en bymiljøetat.

I Arbeidsmiljølovens § 4-2 (3) heter det:

"Under omstillingsprosesser som medfører endring av betydning for arbeidstakernes arbeidssituasjon, skal arbeidsgiver sørge for den informasjon, medvirkning og kompetanseutvikling som er nødvendig for å ivareta lovens krav til et fullt forsvarlig arbeidsmiljø."

Jeg vil be Byrådet gi en skriftlig orientering til finanskomiteen som beskriver konkret hvordan de ansatte/de ansattes tillitsvalgte i hver av de berørte etater har medvirket/blitt hørt i samband med prosessen fram til vedtak."

I byrådssak 1130.1/10, vedtatt 17.12.2010, er det fastsatt at organisering av ny bymiljøetat vil skje i tre hovedfaser:

• prinsippbeslutning om opprettelse av ny etat (vedtaket av 17.12.2010)

• egen sak om budsjettjustering som nærmere fastsetter ansvar, oppgaver, ressurser, stillinger og fullmakter, herunder hvilket ansvar og funksjoner som overføres fra andre virksomheter (antatt i april 2011)

• direktørens videre arbeid med den detaljerte organisering av etaten og strategiutvikling

Kommunens styringssystem legger rammer for hvordan samspillet med ansattes organisasjoner skal gjennomføres i de ulike faser av omstillingsprosessene. Det grunnleggende er at slike saker har en politisk fase og en gjennomføringsfase. Med byrådets prinsippvedtak av 17.12.2010 er det gjort et politisk vedtak som oppstart på den prosessen som skal lede frem til en ny organisering.

Byrådets prinsippvedtak av 17.12.2010 innebar bl.a. at det på dette tidspunktet ble det fastsatt hvilke virksomheter /deler av virksomheter / hvilke grupper ansatte som blir berørt av organisasjonsendringen.

Dialogen med de ansattes organisasjoner frem til nå, har i hovedsak skjedd på sentralt nivå gjennom kontaktutvalget, som er organ for gjensidig informasjon og rådslagning mellom kommunen sentralt og forhandlingssammenslutningene; samt gjennom såkalte 14f-møter etter
hovedavtalen.

De viktigste milepælene frem til byrådets vedtak har vært:

• Sentral etatsreform er omtalt i byrådets tiltredelseserklæring 21.10.2009
• Kontaktutvalget 11.06.2010
• Sentrale drøftelser etter hovedavtalens § 14 F 22.06.2010
• Reformen er omtalt i byrådets budsjettforslag for 2011 29.09.2010
• Kontaktutvalget 29.09.2010
• Kontaktutvalget 06.12.2010
• Sentrale drøftelser etter hovedavtalens § 14 F 06.12.2010
• Høringsnotat til sammenslutningene m/frist 15.12.2010 08.12.2010
• Lokale drøftelser etter hovedavtalens § 14 F i virksomhetene 09.12.2010
• Sentrale drøftelser etter hovedavtalens § 14 F 16.12.2010
• Informasjonsmøte med alle ansatte i virksomhetene 17.12.2010

Frem til permanent ledelse for etaten er etablert, vil en egen prosjektledelse ha ansvar for å gjennomføre byrådets politiske vedtak - også med ansvar for de ansattes og organisasjonenes medvirkning i tråd med arbeidsmiljøloven samt kommunens egne avtaler og regelverk. Gjennomføringsfasen innebærer oppbygging av en operativ organisasjon etter de hovedlinjene som er lagt. Det vil i denne sammenheng bli utarbeidet en plan for medvirkningsprosessen i tråd med avtaler og regelverk.

Med vennlig hilsen

Stian Berger Røsland

Godkjent og ekspedert elektronisk