Offentlig styring

Samferdselsetaten: Blir du SV-tillitsvalgt fratas du deler av jobben din

Samferdselsetaten: Blir du SV-tillitsvalgt fratas du deler av jobben dinDet må være flott at kommunalt ansatte, ut over sin jobb, engasjerer seg i samfunnspolitiske spørsmål. For eksempel gjennom medlemskap eller tillitsverv i politiske partier. En ansatt i Samferdselsetaten spurte sin arbeidsgiver om det ville ha noen betydning for arbeidsforholdet om hun påtok seg vervet som leder av det lokale SV-laget.

Og svaret kom prompte: "Hvis du påtar deg dette vervet kan du på grunn av reglene om habilitet ikke være saksbehandler eller treffe beslutninger i saker hvor denne bydelen (din valgkrets) er berørt."

Dette mener jeg er et urimelig standpunkt. Kommunalt ansatte kan sikkert bli inhabile i helt konkrete saker (f.eks. på grunn av naboforhold), men å bli fratatt en hel portefølje bare fordi man eventuelt blir tillitsvalgte i et politisk parti må være en helt urimelig streng forståelse av loven.

Jeg tar spørsmålet opp med Byrådet.


Byrådet 
her

Oslo, 20. januar 2011
 
Vedr politiske verv for ansatte i Oslo kommune

 Jeg har fått en henvendelse fra en ansatt i Samferdselsetaten, som arbeider med Groruddals-prosjekter der. I anledning en forespørsel om å stille som leder i lokallaget i Grorud SV, ba hun om arbeidsgivers syn på dette.

I svaret skriver arbeidsgiver følgende;

”Ref ditt spørsmål knyttet til at du har blitt forespurt om å påta deg vervet som leder for Grorud SV. Denne saken kan sikkert belyses fra flere sider, men det som er viktig for oss er eventuelle habilitetskonflikter knyttet til den jobben du er ansatt for å gjøre her i SAM. Det finnes ikke noen klare rutiner på dette, men jeg har diskutert med etatens jurister hvordan vi skal forholde oss til dette.

På den bakgrunn har vi følgende tilbakemelding til deg:

Hvis du påtar deg dette vervet kan du på grunn av reglene om habilitet ikke være saksbehandler eller treffe beslutninger i saker hvor denne bydelen (din valgkrets) er berørt.  Hovedgrunnen til dette er å sikre tillit til forvaltningen, slik at det ikke skal oppstå situasjoner som er egnet til å trekke i tvil saksbehandlerens/beslutningstakerens upartiskhet. Som ansatt har du også en selvstendig plikt til å varsle hvis du kommer opp i en situasjon hvor du er inhabil, og er du i tvil skal spørsmålet legges frem for nærmeste leder.

Det forventes i tillegg at du er meget nøye med at rollene ikke blandes, bla ved at du er nøye med hvem du uttaler deg som.”

På denne bakgrunn ber jeg om en tilbakemelding på hvordan byråden vurderer en slik fortolkning av regelverk rundt habilitet. 

Med hilsen

Ivar Johansen, SV /s/

Medlem finanskomiteen