Offentlig styring
Oslo kommune om Attendo: Varslere burde varslet internt. Arbeidstilsynet: rutiner for avviksvarsling ikke tilstede
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Offentlig styring
- Publisert fredag 19. juni 2015 12:26
Jeg er skremt over Oslo kommunes tilsyn med sine leverandører: Gir korreks til varslere for å ikke bruke en rutine som ikke er tilstede.
De ansatte som varslet om kritikkverdige forhold i det private hjemmehjelpfirmaet Attendo, får nå kritikk av Oslo kommune. De ansatte varslet om ulovlig mye overtid og dårlig stell av de eldre. Etter flere artikler i Fri Fagbevegelse om saken, og etter initiativ fra min side overfor byrådet, gransket Oslo kommune firmaet, og fant kritikkverdige forhold. Men varslerne i selskapet får ikke ros av kommunen – tvert imot. Kommunen kritisererer de ansatte, og skriver at de burde varslet internt.
Sånn forholder altså Oslo kommune seg. Men Arbeidstilsynet, som parallelt har gjennomført tilsyn hos Attendo Omsorg AS Hjemmetjeneste, registrerer en helt annen virkelighet. De skriver:
"Virksomheten registrerer hovedsaklig overtidsbruk og sykefravær som avvik. Utover dette har ikke Attendo hjemmetjenester AS noen formell avviksregistrering som kan sies å dekke arbeidsmiljøspørsmål/ helse, miljø-og sikkerhet.
De ansatte kjenner ikke til noen formelle veier å melde avvik på eller varsling utover direkte kontakt med daglig leder og/eller verneombud. Dette er ikke tilstrekkelig for en virksomhet med skiftarbeid hvor de ansatte jobber hovedsaklig ute hos brukerne. Det er heller ikke mulig å melde avvik eller levere varsling anonymt gjennom eksisterende kanaler.
I tilsynet ble det bekreftet at regionledelse i Attendo ikke var kjent med situasjonen i hjemmetjenesten og at ingen avvik ble formidlet til overordnet ledelse. Dette kunne vært unngått hvis virksomheten hadde klarere avviksrutine som er kjent for alle ansatte.
Under tilsynet kom det frem at virksomheten mangler rutine for avvikshåndtering i arbeidsmiljøspørsmål. Det foreligger brudd på bestemmelsen om rutine."
Der Oslo kommune altså kritiserer ansatte for ikke å melde avvik internt, påpeker Arbeidstilsynet at Attendo mangler tilfredstillende rutiner for at ansatte kan varsle om avvik.
Kommentarer
Jeg synes man bør kunne varsle om feil alle steder. En bør kunne forvente at de det varsles om, og deres sjefer, håndterer et slikt varsel på en fornuftig måte. Å forvente at de skal være takknemlige hvis de står med buksene nede, det er nok for meget forlangt.
Men i en slik prosess trenger nok alle parter et visst vern, kall det omsorg.
Det å varsle er problematisk og vil uansett regelverk være det. Og det vil nesten alltid være en belastning for varsleren. I beste fall dummer han seg ut. I verste fall pirker han i en verkebyll.
Min forståelse er ut fra at Oslo kommune som innkjøper ikke hadde sørget for at slikt avvikssystem var på plass og fungerte. Dermed ville Oslo kommune ha innrømmet sin egen feil. Og det ville ikke Oslo kommune.
Da er det bedre å kritisere varslerne, som objektiv må sies å ha gjort en særdeles fortjenestefull innsats, også for Oslo kommunes brukere av tjenestene.
Det er for øvrig ikke første gang Oslo kommune går ut mot berettiget varsling. Og det også i tilfelle der det har vært varslet lojalt oppover. Kommunen har søkt etter argumenter i saker for å plage varslere, og skremme andre fra å varsle.
I et tilfelle ved lojal varsling i linje oppover, ble varsleren senere uberettiget anklaget for voldtekt, og av Oslo kommune krevd tiltalt og straffet i et tvers gjennom useriøst opplegg der Oslo kommune også sørget for å forspille bevis. Oslo kommunes agering gjorde ham arbeidsufør.
I et annet tilfelle av varsling oppover i linje, etter at etatsledelse og byrådsavdeling ikke hadde brydd seg om å gjøre tiltak mot livstruende forhold, sørget Oslo kommune for å møte de 4 varslerne med tjenestepåtale.
Når det varsles om alvorlige nok forhold, og særlig når det innebærer kritikk - direkte eller indirekte - mot tilstrekkelig høyt nivå i Oslo kommune, er varslere blitt møtt med tiltak som er egnet til å skremme andre fra å varsle.
Det er i denne sammenheng jeg har forståelse for Oslo kommunes kritikk av varslerne i Attendo-saken. Det gjorde nemlig en grunnleggende "feil": De utfordret en useriøs opptreden fra Oslo kommune. Det skulle de altså ikke gjort. Signalet fra Oslo kommune er: Hold kjeft om hva som kan slå tilbake på Oslo kommune.
Da er det bra at varslerne får støtte fra fagforening og at Ivar bidrar til å belyse saken enda mer.
For vi bør ikke ha det slik.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.