Offentlig styring
Telefonkrig!
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Offentlig styring
- Publisert torsdag 20. mars 2008 19:17
Les mer i VG
Sentralisering av sentralbordtjenesten i kommunen
Spørsmål nr. 41 av 28.07.2005 fra Ivar Johansen (SV) vedr. sentralisering av sentralbordtjenesten i kommunen:
”Jeg viser til bystyrets siste møte, hvor sentralisering av sentralbordtjeneste i kommunen, 02 180-ordningen, også var oppe.
Fra SVs side ber vi om at denne saken blir satt på kart til finanskomiteens første møte, og ber om at byrådet i forkant av dette møtet klargjør følgende:
- oversender komiteen utredninger og beslutningsgrunnlag som forelå i forkant av beslutning om å etablere ordningen
- oversender de uttalelser som ble avgitt fra kommunens bydeler og etater før beslutning
Dessuten ønskes det i forkant også klargjøring av følgende:
Jeg forutsetter at en slik beslutning er basert på at kommunen enten oppnår en økonomisk effektivisering/besparelse og/eller at en kommunen/publikum får bedre tjenester.
Jeg ber om at finanskomiteen i forkant av komiteens møte gis en skriftlig orientering som
a) viser hvordan den etablerte ordning (ferdig utbygd) gir en mer kostnadseffektiv løsning, samlet sett for kommunen. Jeg ber om at byrådet er konkret, med tall både for kommunen sentralt og virksomhetene, både før og etter nyordningen.
b) viser hvordan den etablerte ordning (ferdig utbygd) gir bedre service for publikum. Herunder vil jeg særskilt be om at det synliggjøres hvilke synspunkter de av kommunens virksomheter som i noen tid har vært knyttet til 02 180-ordningen har på ordningen, både hva gjelder økonomi for virksomhetene og kvalitet for publikum
c) avklarer følgende; er virksomhetene gitt valgfrihet i forhold til å innføre ordningen, slik at virksomheter som har ment de for egen del kan etablere billigere og bedre løsninger har fått adgang til dette?
d) beskriver hvordan løsningen endrer de ansattes hverdag på en positiv eller negativ måte. Er forslaget i forkant av etableringen drøftet med de ansattes organisasjoner, og er deres synspunkter ivaretatt i gjennomføringen? Systemet gir også muligheter for svært detaljert informasjon om enkeltansatte og deres effektivitet/adferd. Er disse spørsmål avklart med Datatilsynet og/eller Arbeidstilsynet og de ansattes tillitsvalgte?”