Privatisering, marked og konkurranse

Nytt sykehjem på Ellingsrud: Gavepakke til OPS-investorene

Nytt sykehjem på Ellingsrud: Gavepakke til OPS-investorene

Det er nære forbindelser mellom partiet Høyre og personer som vil tjene på partiets politikk, mener Manifest analyse. Flere av dem som gir penger til Høyres valgkamp har personlig økonomisk interesse av et regjeringsskifte. De minner oss f.eks. på at flere OPS-prosjekter innen skole og eldreomsorg i Oslo og Akershus eies av finansieringsselskapet SG Finans. Som styremedlem hadde selskapet i årene 2007 til 2011 med seg Høyres tidligere statssekretær Christine B. Meyer. Hun var samtidig byråd for Høyre i Bergen. Kaci Kullmann Five sitter nå i styret til OPS-selskapet SG Finans.

OPS blir langt dyrere for skattebetalerne enn offentlig finansiering. Det sier ikke bare Samferdselsdepartementet, men også Kapital-redaktør Trygve Hegnar. Londons ordfører, fra Høyres konservative søsterparti, har så dårlige erfaringer at kan kaller OPS for «plyndring». Likevel ivrer Høyre for denne politikken, som åpner en lang rekke muligheter for usunn innblanding av kommersielle interesser i «politiske sverdslag».

OPS skaper en type næringsvirksomhet der garanterte inntekter mange tiår fram i tid kan sikres gjennom én enkelt politisk beslutning. OPS-kontrakter binder samtidig offentlige midler opp til en bestemt måte å organisere tjenestene på.

For skattebetalerne betyr OPS «Kjøp en, betal for to!» Men dette slaget står om mer enn sykehjemsplassene vi ikke fikk bygd fordi pengene var brukt til å sikre profitt i private lommer.

Det handler om hva den norske velferdsstaten skal være – effektive fellesløsning av felles oppgaver, eller politisk tilrettelagt marked for privat forretningsdrift?, sier Manifest Analyse.

I kveld kl. 18.00 arrangerer Byrådet et informasjonsmøte i Ellingsrud kirke om gavepakken til OPS-aktørene; det nye OPS-sykehjemmet på Ellingsrud.

Kommentarer   

#1 Haakon 09-08-2013 13:03
La oss nå se, Ivar.
I 1992 vedtok Stortinget bygging av ny jernbane fra Oslo S til Hønefoss.

Grunnen er at i dag kjører toget rundt og togtiden er ca 1t40min. Dette gjør at folk kjører bil. Bilene kommer ned til Sandvika og E18 og da blir det kø som smitter bakover til Asker. Norges lengste og dyreste kø. Hver dag.

En ny rett linje vil gjøre togtiden ned i underkant av 30 min. Og vi må alle være enige om at 30 min fra OsloS er ganske sentralt.
I tillegg ville Bergenstoget fått redusert tid på over en time. Gratis med på kjøpet.

Denne jernbanestrekkn ingen har aldri blitt bygget og det uforpliktende Nasjonal Transportplan sier at start er 2018. Men - det vet vi ikke noe om sikkert.

Så : Vi kunne i 1992 lånt penger til bygging av banen. Beløpet ville da blitt regnet ut fra varekost i 1992. Lønninger i 1992. Maskiner i 1992 kost.

I dag ville lånet vært helt eller nesten helt nedbetalt.

I stedet skal vi betale 2018 lønninger. 2018 varekost. 2018 priser på leie av utstyr.

Og du sier at det er en fornuftig økonomisk politikk? At det å låne i 1992 ville vært dyrere enn det er å finansiere i dag?

You have no rights to post comments