Privatisering, marked og konkurranse

NAV vil gjøre mer av jobben selv

NAV vil gjøre mer av jobben selv

NAV kjøpte inn private tjenester for 6,6 milliarder kroner fra mer enn 31 000 eksterne tiltaksarrangører og attføringsbedrifter i 2014, skriver magasinet Velferd. Den nye NAV-direktøren, Sigrun Vågeng, som også ledet regjeringens ekspertutvalg Til et bedre NAV varsler nå at NAV fremover skal bruke egen kompetanse til å utføre etatens kjerneoppgaver. «Nav kan få flere i jobb ved selv å ta over oppgaver som i dag settes ut til andre», sier Vågeng i et intervju med Velferd. Dette er noe de ansattes organisasjoner har ivret for lenge.

Erfaringene fra forsøket «Kjerneoppgaver i Nav» ved fem Nav-kontorer rundt omkring i landet viser at brukere blir hjulpet på en bedre måte ved at NAVs egne ansatte raskt og effektivt sørger for at folk kommer i arbeid.

Vågeng skiller mellom attføringsbedriftene og tiltaksbedriftene. «Vi vil fremdeles trenge et nært og tett samarbeid med attføringsbedriftene, for vi kan ikke løse alle oppgavene selv. Men jeg kan ikke sette mine medarbeidere til bare å bestille tiltaksplasser. Vi har høyt utdannede folk hos oss, med kompetanse som vi må bruke på en god måte, sier hun til Dagsavisen. Vågeng mener at et slikt tiltak på sikt vil spare samfunnet for store kostnader. Robert Eriksson, tidligere Arbeidsminister fra Frp, skriver på sin facebook-profil (22.3.16). «Enig med Sigrunn, Nav må gjøre mer av jobben selv. Å være uenig i det, blir som å nekte enn jordbærprodusent å plukke jordbær i egen åker».

At en tidligere NHO-direktør og en Frp-politiker nå hyller et tiltak om å ta offentlige oppgaver tilbake fra privat drift, tyder på at den ideologisk begrunnede privatiseringspolitikken ikke har vært noen stor suksess, for å si det mildt. Det må man kunne si er en positiv utvikling.

Dette skriver For velferdsstaten i sitt siste nyhetsbrev.

Kommentarer   

#1 Unni Nyheim Kristoffersen 01-04-2016 21:33
Skulle ønske sykehusene kunne begynne å gjøre det samme. Alt dette vanvittige pengebruken til konsulentfirmae r som heller kunne vært brukt til pasientbehandli ng. Stor skam. Har blitt uttalt i mange år men de bare fortsetter videre og lukker ørene til oss på gulvet
#2 Alf Natland 04-04-2016 06:36
Bra! Men det gjelder at pengene brukt på konsulenter kan styrke bemanningen både faglig og tallmessig, slik at de ansatte får sjansen til å lykkes. Nav har en lei tendens til å holde bemanningen under det nivået som egentlig trengs, samtidig som man kontinuerlig måler den enkeltes produktivitet. Kanskje hensikten er at det skal fungere som motivasjon, eller rettere pisk?
#3 Inger Anne Moltu 04-04-2016 06:38
Endelig eit fornuftig forslag. Altfor mange såkalla konsulentar som hittil har brukt ressursane nav skulle ha for å følge opp ungdom m.a. Tilset fleire i førstelinja og ta vare på sosionomane. Tett oppfølging må til for å skape endring

You have no rights to post comments