Privatisering, marked og konkurranse
Politisk lykkepille
- Detaljer
-
Overordnet kategori: Temaer
-
Kategori: Privatisering, marked og konkurranse
-
Publisert søndag 16. mars 2008 09:18
Konkurranse er blitt politikkens lykkepille. Den kurerer økonomisk depresjon, gir rasjonell ressursbruk, senker prisene for forbrukerne og sparer offentlige utgifter. Det er selvfølgelig for godt til å være helt sant. Et hovedproblem er at aktørene i markedet ikke stoler på at de andre holder seg til spillereglene. Dessuten er konkurranse mer rasjonelt for forbrukeren enn for produsenten. Resultatet er nedslående: Når festtalene er avlevert, går det såkalt frie næringsliv til kontoret for å begrense konkurransen mest mulig. Det skjer ved smøring og korrupsjon, men oftere ved misbruk av markedsmakt.
De som hyller konkurransen på næringslivets festaftener, er de første til å undergrave den, skriver John Olav Egeland i Dagbladet.
Les mer i Dagbladet