Privatisering, marked og konkurranse

Røaskole til Veidekke: 115 millioner i merkostnader for kommunen

Høyre/Fr.P-byrådet har lagt fram forslag for bystyret om å gi kontrakten om byggingen av ny skole på Røa til Veidekke Eiendom AS. Dette er første gang Oslo kommune inngår kontrakt med privat eie og drift av skolebygninger. Hvis bystyret gir sin tilslutning, skal skolen stå klar høsten 2005.

SV har innhentet en økonomisk vurdering av forslaget fra økonomisk fagekspertise. Denne gjennomgangen konkluderer med at byrådets forslag påfører Oslos innbyggere en merkostnad på 115 millioner kroner målt i forhold til om kommunen hadde benyttet vanlig anbud for byggingen, og at kommunen selv deretter hadde driftet skolelokalene.

 

 

SV sier nei til forslaget: "I denne kommune står viktige velferdsoppgaver i kø, og disse medlemmer anser de som mer aktverdige formål enn å øke utbyttet for aksjonærene i Veidekke Eiendom AS. SV ser at hensynet til barna på Røa kunne tilsi å støtte byrådets forslag, men som folkevalgte har vi også et ansvar for bruken av offentlige midler. Beregninger viser at dette prosjektet et svært ulønnsomt for Oslo kommune", skriver SV bl.a. ved finanskomiteens behandling.

Gøteborg solgte i 1989 en rekke av kommunens skoler til to private forsikringsselskaper, for så å leie disse tilbake. De viste seg at en slik sale-lease-back-avtale på sikt var svært ulønnsomt for kommunen. I 1997 valgte kommunen derfor å kjøpe tilbake alle skolene.


Les mer

Les beslutningsgrunnlaget fra Gøteborg pdf-fil

Ny skole på Røa: En gavepakke til aksjonærene i Veidekke Eiendom AS


Høyre/Fr.P-byrådet fremmet forslag for bystyret om å gi kontrakten om byggingen av ny skole på Røa til Veidekke Eiendom AS. Dette er første gang Oslo kommune inngår kontrakt med privat eie og drift av skolebygninger. Hvis bystyret gir sin tilslutning, skal skolen stå klar høsten 2005

Les byrådets forslag her

Utdanningsforbundet har gjennomgått saken og konkluderer bl.a.:

"Uansett hva en måtte mene om hvorvidt kommunen bør eie eller leie skolelokaler, er det uheldig at bystyret fatter vedtak som setter kommunens forhandlingsmotpart i en reell monopolstilling. Dette har forhindret kommunen i å utlyse anbudsrunder for selve byggingens del, og gjort Veidekkes leietilbud til de eneste mulige."

Les Utdanningsforbundets gjennomgang her

SV har innhentet en økonomisk vurdering av forslaget fra økonomisk fagekspertise. Denne gjennomgangen konkluderer med at byrådets forslag påfører Oslos innbyggere en merkostnad på 115 millioner kroner målt i forhold til om kommunen hadde benyttet vanlig anbud for byggingen, og at kommunen selv deretter hadde driftet skolelokalene.

Les det økonomiske regnestykket her

I bystyrets finanskomite har SV konkludert med å si nei til avtalen.

"I denne kommune står viktige velferdsoppgaver i kø, og disse medlemmer anser de som mer aktverdige formål enn å øke utbyttet for aksjonærene i Veidekke Eiendom AS. SV ser at hensynet til barna på Røa kunne tilsi å støtte byrådets forslag, men som folkevalgte har vi også et ansvar for bruken av offentlige midler. Beregninger viser at dette prosjektet et svært ulønnsomt for Oslo kommune", skriver SV bl.a.

Les SVs merknader fra bystyrets finanskomite.

Les nyhetsoppslag i Dagsavisen

Bystyret behandlet saken 17. mars 2004 og Høyre. Fr.P, Venstre og Kristelig Folkeparti støttet byrådets forslag om privat bygging og drift, mens Arbeiderpartiet, RV og SV stemte for forslag fra SV om at kommunen skulle eie skolebygningene.


Lønner det seg for kommunene å eie kapitalobjekter eller leie dem?

"Svaret på dette er i utgangspunktet relativt enkelt. Den dominerende kostnad vil være den rente som betales. Kommunene oppnår stort sett en rente på sine lån som er 1-3 prosentpoeng lavere enn det aksjeselskaper og andre private selskaper vil oppnå. Dette er forhold som en ikke kan organisere seg bort fra.Kapitalkostnadene på lang sikt blir derfor høyere for kommunen i et leieforhold enn i et eieforhold. I tillegg opparbeides kapitalverdiene på utleiers hånd. Dette bidrar til at leie blir ytterligere økonomisk ugunstig for kommunen, skriver Kommunekreditt AS i Trondheim.

Les Kommunekreditt sine drøftinger: Bør en kommune eie eller leie sine bygg?
Les Kommunekreditt sine drøftinger: Kommunal formuesforvaltning



Gøteborg: Forsøkte seg med å selge skolebygg og leie tilbake, men gikk med tap og reverserte

Gøteborg solgte i 1989 en rekke av kommunens skoler til to private forsikringsselskaper, for så å leie disse tilbake. Det viste seg at en slik sale-lease-back-avtale på sikt var svært ulønnsomt for kommunen. I 1997 valgte kommunen derfor å kjøpe tilbake alle skolene.

Les Les beslutningsgrunnlaget fra Gøteborg pdf-fil


Farum-skandalen ga lovforbud i Danmark

Etter Farum-skandalen har Danmark innført lovforbud mot slik sale-and-lease-back-arrangementer. Dispensasjon forutsettelser særskilt tillatelse fra Indenrigsministeriet.

Les Farums dyrekjøpte erfaringer.
Les om Hørsholm som også prøvde seg, og tapte 18 millioner
Les den danske utredningen på Indenrigsministeriets sider.
Les Indenrigsministeriets veiledning om de danske bestemmelser


Fylkesutvalget i Akershus: Billigere å eie videregående skole selv enn å leie

"Det er billigere å eie egen bolig enn å leie, forteller rådgiverne på privat økonomi oss. Kommunene får samme svaret når de tar seg tid til å beregne kostnadene ved å bygge skoler eller sykehjem sjøl i forhold til å leie byggene fra private utbyggere. Jeg kjenner det fra fylkeskommunen, hvor det har vist seg at kostnadene for videregående skoler blir høyere ved leie enn ved å eie," skriver Senterpartiets Dagfinn Sundsbø.

I sak om ny videregående skole i Ski vedtok fylkesutvalget med stemmene fra (Ap, SV, Krf, V og Sp) følgende forslag fra SV: "Fylkesutvalget  legger avgjørende vekt på langsiktige økonomiske forhold og forkaster samtlige tilbud. Bygging av ny videregående skole gjennomføres i egen regi."

Les Dagfinn Sundsbø
Les Fylkesutvalgets vedtak


Buran Sykehjem, Trondheim: Bystyreflertallet kom på bedre tanker

I desember 2000 vedtok det borgerlige flertallet i Trondheim bystyre å selge Buran sykehjem for deretter å leie arealene tilbake. I ettertid kvalitetssikret rådmannen beslutning og fant å måtte sende fram ny sak til bystyret med anmodning om at vedtaket ble omgjort.

Han oppsummerte: "Analysen har etter min vurdering vist at det ver grunn til å vurdere saken på nytt. Salg av Buran sykehjem for deretter å inngå en leietavtale på 20 år vil ikke være en fornuftig økonomisk disposisjon.

Gjennomgangen har vist at forskjellen mellom de driftsmessige utgiftene i et leie-forhold kontra et eie-forhold vil være marginale, men eie-alternativet favoriseres i et 20-årsperspektiv. Det er vurderingen av restverdien som er det avgjørende for konklusjonen. Restverdien anslås til å være i størrelsesorden 20-60 millioner kroner etter 20 år, noe som gjør at eie-alternativet klart er å foretrekke."

På denne bakgrunn ble bystyret anbefalt å omgjøre sin beslutning om å selge Buran Sykehjem. Og det rådet fulgte bystyret.

Les saksdokumentene


Bystyreflertallet i Oslo vil selge skolene Høybråten og Persbråten

Det borgerlige flertall i Oslo bystyre vedtok i desember 2001, uten noen forberedende saksbehandling pålegg til Undervisningsbygg Oslo KF åom legge to skoler ut for salg med klausul om tilbakeleie. Forutsetningen er at skolene totalrehabiliteres.

Mao; man har intet lært av f.eks. Gøteborg.

Erik Krogseth, adm.dir i Undervisningsbygg opplyser i mail av 19. mars 2004 dette om sakens status:

"Prosessen startet med en veiledende kunngjøring med et påfølgende informasjonsmøte. Mer informasjon om dette finnes på vår internettside. Etter dette ble det igangsatt en prekvalifiseringsprosess, med bakgrunn i nevnte veiledende kunngjøring og kungjøring i Norsk lysningsblad EØS område. Det er 5 selskaper som er prekvalifisert.

1. Alle de prekvalifiserte har gitt tilbud på Høybråten og Persbråten.
2. Undervisningsbygg er nå i forhandlinger. Vi arbeider nå mot at Undervisningsbygg avgir sin innstilling i løpet av sommeren. Bystyret skal behandle saken endelig.
3. Offentlige dokumenter dvs. informasjon om og selve prekvalifiserings-dokumentet kan leses på vår internettside"

Bakgrunnsinformasjon fra Undervisningsbygg KF finnes her.
Et foredrag fra Undervisningsbygg (pdf-fil)
Les NRK Østlandssendingen.

You have no rights to post comments