Privatisering, marked og konkurranse

Konkurranseutsetting gir sentralisering

Bystyreflertallet ønsker å konkurranseutsette det aller meste i denne kommunen. Det er en annen debatt, og skal ikke tas her. Men nå ser vi at bystyreflertallet - i sin iver etter å skape den konkurranse- og markedsorienterte kommune - samtidig vil bryte ned vesentlige grunnprinsipper ved bydelsreformen. Hovedtyngden av virksomhetene i bydelene skal nå konkurranseutsettes. Det betyr;  - enten så taper kommunen anbudet. Da mister bydelen driftsansvaret  for den aktuelle virksomhet, som overføres til private, inklusive de ansatte, - eller så vinner kommunen anbudet. Også da mister bydelen driftsansvaret for den aktuelle virksomhet, som overføres til et eller  flere kommunale foretak, inklusive de ansatte


For bystyreflertallet har forutsatt at selv om kommunen vinner anbudet så skal ikke bydelene allikevel ikke ha driftsansvaret for sykehjem, barnehager og andre helse- og sosialinstitusjoner. Driftsansvaret skal da overføres til et - eller flere - kommunale foretak forankret sentralt i kommunen. Vi får sentralisering, framfor desentralisering.

Når bydelene skal fratas driftsansvar for institusjonene


Av Ivar Johansen, bystyremedlem for SV
 

Bystyreflertallet ønsker å konkurranseutsette det aller meste i denne
kommunen. Det er en annen debatt, og skal ikke tas her. Men nå ser vi
at bystyreflertallet - i sin iver etter å skape den konkurranse- og
markedsorienterte kommune - samtidig vil bryte ned vesentlige
grunnprinsipper ved bydelsreformen. Hovedtyngden av virksomhetene i
bydelene skal nå konkurranseutsettes.


Det betyr;

- enten så taper kommunen anbudet. Da mister bydelen driftsansvaret
for den aktuelle virksomhet, som overføres til private, inklusive de
ansatte
- eller så vinner kommunen anbudet. Også da mister bydelen
driftsansvaret for den aktuelle virksomhet, som overføres til et eller
flere kommunale foretak, inklusive de ansatte


For bystyreflertallet har forutsatt at selv om kommunen vinner anbudet
så skal ikke bydelene allikevel ikke ha driftsansvaret for sykehjem,
barnehager og andre helse- og sosialinstitusjoner. Driftsansvaret skal
da overføres til et - eller flere - kommunale foretak forankret
sentralt i kommunen.


Da er det naturlig å spørre; var ikke selve hovedformålet med
bydelsreformen desentralisering? Var ikke et hovedformål at vi mente
at en skulle sikre et fleksibelt bruk av personellet til brukernes
beste. En brukerorientert forvaltning forutsetter stabilitet rundt
brukerne, og at en omdisponerer og forflytter personellet utfra
endrede behov hos brukerne. Vi snakket om tverrfaglighet, som noe særs
viktig. Bydelens ansatte skulle framstå med en vi-funksjon i forhold
til brukerne. Et helhetlig ansvar.


Jeg er svært redd for at de konstruksjoner vi her bygger opp vil være
å bygge opp nye skranker. Det vil ikke lenger være våre brukere og
våre ansatte, men dine og mine. Vi vil krangle om ressurser. Bygge opp
revirer og skranker, som brukerne ikke er tjent med.


Byrådet sier at den foreslåtte løsning er "hensiktsmessig i en
situasjon der konkurranseutsettingen fortsatt er relativt begrenset i
omfang". Men jeg tviler på det, og bydelsutvalget i
St.Hanshaugen/Ullevål merker allerede i startgropa hvor galt
tenkningen blir: bydelens øverste folkevalgte organ får ikke engang
innsyn i driftsavtaler og kontrakter som er svært avgjørende for
bydelens innbyggere og bruk av offentlige midler.


Og om denne konstruksjonen skal videreføres: gitt at kommunen selv
vinner omkring halvparten av anbudene i bydelenes eldreomsorg, og som
da skal overføres til et eller flere foretak sentralt i kommunen. Det
vil langt på vei være å bygge opp igjen det gamle Kontoret for
eldreomsorg. Vi får sentralisering, framfor desentralisering.


Jeg legger til grunn at bystyreflertallet ønsker konkurranse. At
flertallet som en konsekvens av en slik markedstenkning ønsker et
klart skille mellom bestiller og utfører-funksjonen.  Jeg har ikke
endelig fasit på hvordan en konkurranseutsatt bydel da skal være
organisert. Men den vedtatte ordning er en hybrid som kommer i
konflikt med bydelsreformen.


Jeg merker meg at Arbeiderpartiet sier at i en konkurranseutsatt
kommune er det "mest ryddig å ha klare skiller mellom driftsoppgaver
og bestillerfunksjonen". Jeg er ikke entydig enig i det, men om så
hadde vært tilfelle: svaret bør ikke nødvendigvis være at
driftsansvaret for de tjenester hvor kommunen selv vinner anbudet bør
løftes ut av bydelen. Trolig vil en bedre løsning være å etablere et
skille mellom bestiller og utfører-organisasjonen innenfor den enkelte
bydel. Da vil en bevare muligheten for lokal samordning og
handlingskraft, til brukerne beste.


På mange måter aner jeg nå etter hvert en tenkning hvor bydelene langt
på vei går i retning av i hovedsak å bli rene innkjøpskontorer. Her
kommer en til å skille barnet ut med badevannet.


(Avis 1 17. jan. 2001)

You have no rights to post comments