Privatisering, marked og konkurranse

Fristillingsprosjekt i kommunen?

På vegne av SV har Ivar Johansen fremmet forslag i bystyret om at Oslo  kommune har som målsetting innen utgangen av år 2001 å få etablert minst to prosjekter hvor en legger til rette for alternative organisasjons- og arbeidsformer ved to kommunale institusjoner/virksomheter innenfor f.eks rusomsorgen eller byomfattende barnevern/barne- og ungdomspsykiatrien. Hensikten er å utvikle  organisasjonsmodeller som kan føre til høyere kvalitet og bedre kostnadseffektivitet. Prosjektene skal teste ut om større grad av frihet gir økt fleksibilitet i ressursutnyttelsen. Utrolig nok ser det ut til at bystyrets borgerlige flertall vil stemme ned forslaget.

Fristilling i Oslo kommune

Av Ivar Johansen, bystyremedlem/finanskomitemedlem for SV
 

Da Oslo bystyre for et par år siden behandlet konkurransemeldingen uttalte flertallet i bystyrets finanskomite: "Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Pensjonistpartiet, mener at konkurranseutsetting ikke må bli en sovepute for kommunens øvrige omstillingsarbeid. Oslo kommune bør samarbeide med brukerne, de ansatte og deres organisasjoner for å kartlegge forbedringspotensiale, skape forandrings- og omstillingsvilje og utløse kreativitet, initiativ og nytenkning blant ansatte på alle nivåer". SV satt den gang ikke i finanskomiteen.

Jeg trodde Høyre og Kristelig Folkeparti mente alvor, og tok dem på ordet. På vegne av SV har jeg derfor fremmet forslag om at Oslo kommune har som målsetting innen utgangen av år 2001 å få etablert minst to prosjekter hvor en legger til rette for alternative organisasjons- og arbeidsformer ved to kommunale institusjoner/virksomheter innenfor f.eks rusomsorgen eller byomfattende barnevern/barne- og ungdomspsykiatrien. Hensikten er å utvikle organisasjonsmodeller som kan føre til høyere kvalitet og bedre kostnadseffektivitet. Prosjektene skal teste ut om større grad av frihet gir økt fleksibilitet i ressursutnyttelsen.

Men dessverre, så langt har dette bare fått støtte av Arbeiderpartiet. Høyre og Kr.F. ønsker ikke engang å lukte på et slikt prosjekt.


Kjennetegn ved prosjektene bør være:


- samsvar mellom ansvar og myndighet
- raskere saksgang
- kreative ansatte som er mer delaktig i utforming av eget arbeid

 Dette kan skje ved at virksomhetene:

- selv kan velge organisasjonsmodell
- kan bruke personalet der de mener det er mest behov for det
- kan utforme tjenestene slik de mener er mest hensiktsmessig
- blir delegert maksimal myndighet i forhold til økonomi,
personalforvaltning m.v.


Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette burde ukontroversielt. Det er særs viktig å prøve ut alternative organisasjonsformer innenfor offentlig sektor. I byrådets budsjettforslag for år 2001 understrekes det for Rusmiddeletatens vedkommende behov for både omstrukturering og effektivisering. Og det kan vel med god grunn spørres om den milliard Oslo årlig brukes på rusomsorg gir tilstrekkelige resultater.

Innenfor barnevernet-/barne- og ungdomspsykiatrien har byrådet rapportert om betydelige kostnadsproblemer, og her er det også  stor avstand mellom de faktiske behov og dimensjoneringen av kommunens eget hjelpeapparat. Bedre ressursutnyttelse kan derfor være svært viktig.


For 2 år siden uttalte Kr.F. bl.a. at det er viktig å "kartlegge forbedringspotensiale, skape forandrings- og omstillingsvilje og utløse kreativitet, initiativ og nytenkning blant ansatte på alle nivåer" i Oslo kommune, og "at konkurranseutsetting ikke må bli en sovepute for kommunens øvrige omstillingsarbeid" Men når konkrete prosjektforslag kommer på bordet viker de unna. Men det er kanskje slik at når Kr.F. nå har gått i seng med Høyre så er de blitt så privatiserings-kåte at det kun er konkurranse og privatisering som er svaret? Forslaget behandles i bystyret 20. desember, så det er fortsatt mulig å snu.
 

(Aftenposten 14.des. 2000)