Privatisering, marked og konkurranse

Konkurranseutsetting kan gi dårligere kvalitet på tjenestene

Bystyreflertallet  sier at målet med konkurranseutsetting er ”å oppnå flere, bedre og billigere tjenester”. Men da spør jeg: hvis målet også er å øke kvaliteten på tjenesten, hvorfor hører vi aldri om det faktiske resultatet har blitt  bedre kvalitet? Gjennom flertallets høringsuttallelse argumenteres det mange steder med at en har oppnådd betydelige kostnadsbesparelser, men det sies ikke med et ord noe sted om hvorvidt brukerne av tjenestene faktisk har fått bedre kvalitet, sa Ivar Johansen i siste bystyremøte. Og kom med en rekke Oslo-eksempler på at konkurranseutsetting har ført til dårligere kvalitet på tjenestene. 

Oslo bystyre 8. nov. 2000
Ivar Johansen, SV
 

Sak 608 Høring. NOU 2000:19 Bør offentlig sektor eksponeres for konkurranse?
 

Ordfører,

Det byr meg litt imot å bruke bystyrets begrensede tid til å diskutere høringsuttallelser som skal sendes til staten, eller andre steder. Dette burde i sin helhet vært delegert, fortrinnsvis til byrådet eller muligens bystyrekomiteene.


Når jeg allikevel tar ordet er det fordi i denne høringsuttallelsen egentlig prøver å oppsummere, og trekke erfaringer, om konkurranseutsetting og privatisering i Oslo kommune.

Her trekkes det konklusjoner på et meget spinkelt, og dels gjennom svært politisk fargede briller.


Når bystyreflertallet for eksempel sier at målet er ”å oppnå flere, bedre og billigere tjenester”.

Men da spør jeg: hvis målet også er å øke kvaliteten på tjenesten, hvorfor hører vi aldri om det faktiske resultatet har blitt bedre kvalitet? Gjennom flertallets høringsuttallelse argumenteres det mange steder med at en har oppnådd betydelige kostnadsbesparelser, men det sies ikke med et ord noe sted om hvorvidt brukerne av tjenestene faktisk har fått bedre kvalitet.


For eksempel når det nederst på side 1638 i saksheftet trekkes fram erfaringene fra renovasjon, og sier det har blitt betydelige kostnadsbesparelser. Hvorfor drøfter en ikke også om kvaliteten på søppelhåndtering er blitt bedre etter privatiseringen og Transportsentralen kom på banen? Byens innbyggerne rapporterer om betydelig forverring, men byrådet og bystyreflertallet finner ikke bryet verdt å mene noe om det.


Eller når det samme sted i høringsuttallelsen sies at en har hatt kostnadsbesparelser på samferdselssektoren. Da er vel også anbudsordning rundt TT-tjenesten en del av det. Hvorfor drøfter ikke byrådet og bystyreflertallet da også de betydelige driftsproblemer, og katastrofale konsekvensene for TT-brukerne over en lang periode som en har ved hvert skifte av driftsoperatør?


Ellen når skolerenholdet drøftes; da ramser en opp at en skal ha spart 15 mill. på dette, men sier ikke med et ord at på et tidspunkt var kvaliteten på renholdet så dårlig at den som hadde vunnet tjenesten, ISS, gjennom konkurranseeksponeringen så seg tvunget til å trekke seg fra oppdraget.

I det hele tatt; i de vakre programformuleringene sier en at konkurranseutsettingen skal føre til kvalitativt bedre tjenester, men når en kommer til stykke. Når erfaringene skal trekkes. Da er det kun mammon og pengene som evalueres, ikke kvaliteten.


Ordfører,  SV støtter Arbeiderpartiets forslag til høringsuttalelse. Noen formuleringer i den kunne nok vært klarere. Men den har riktig retning.