Privatisering, marked og konkurranse

Konkurranseutsetting: Kutt i det merkantile støtteapparat uklokt

Sykepleiere og hjelpepleiere er en knapphetsressurs i bydelene. Og i dag er det ikke tilstrekkelig forståelse for at det –  særlig i en slik situasjon – er nødvendig med et godt merkantilt støtteapparat.  I altfor stor grad blir sykepleiere og hjelpepleiere tvunget til å utføre merkantilt arbeid som andre kunne gjort mye bedre. Jeg tror ikke det er langt unna at cirka 50 % av arbeidstiden til sykepleiere i bydelenes eldreomsorg brukes til møter og papirarbeid, sa Ivar Johansen i en interpellasjonsdebatt i Oslo bystyre onsdag.


 I stedet for å styrke det merkantile støtteapparatet går nå retningen motsatt vei. Også ved dagens framleggelse av budsjett skrøt finansbyråden av at kommunen vant anbudet på eldreomsorgen i bydel St.Hanshaugen/Ullevål. Greit, men da kunne han for eksempel også fortalt at en av årsakene til det er at kommunen i det anbudet de vant med har kuttet alle merkantile stillinger, med unntak av noen lønningssekretærer.


Det betyr altså at kommunens politikk nå – gjennom konkurranseutsettingen – er at det er god bruk av arbeidskraft å bruke velutdannede sykepleiere og hjelpepleiere til å utføre ordinært kontorarbeid. Og det skjer i en situasjon hvor bydelene har hele 664 ubesatte syke- og hjelpepleierstillinger.  SV tror dette er uklokt, og det kommer til å forsterke problemene i Oslos omsorgstjenester.

Oslo Bystyre 27. sept. 2000
Ivar Johansen, SV
 

Interpellasjon fra Leon Bodd (V) vedrørende ”En verdig alderdom”
 

Ordfører

Det er prisverdig med representanter som står på for å ivareta interessene for de som er avhengig av byens
helse- og sosialtjenester, og som opplagt ikke alltid får et tilstrekkelig hjelpetilbud.


Jeg forstår at utgangspunktet nå var fylkeslegens årlige kontroll av sykehjem og hjemmesykepleien i 5 bydeler, og som fra Aftenpostens side i sommer ble presentert under overskriften ”Kontroller avdekker dyster virkelighet for Oslos eldre: Får dusj hver 14. dag og ikke hjelp til dobesøk”.
Og Leon Bodds reaksjon i avisa samme dag: ”- Jeg har nesten ikke ord. Jeg lover full oppvask når bystyret samles”.


Og så står det:


”Bodd er dessuten kritisk til fylkeslegens håndtering av denne saken. Det er oppsiktsvekkende  at det ikke er blitt slått alarm for lenge siden”.

Jeg kan legge på bordet hopetall av artikler som dokumenterer at det er slått alarm,  basert på f.eks. rapporter fra fylkeslegen.


Valgåret 1999 – et år tidligere - ble f.eks. innledet med følgende to avisoppslag:


"35 lovbrudd på 15 av Oslos sykehjem. Fylkeslegen bekymret etter tilsynsbesøk" (Dagsavisen 20. jan. 1999)

eller

"Sviket mot de gamle. Låst inne hele sommeren" og så et 4 siders oppslag med basis i fylkeslegens rapporter. (VG 27. januar 1999)


Situasjonen i Oslos sykehjem har intet å gjøre med at beslutningstakere mangler kunnskap, eller at fylkeslegen ikke gjør jobben sin. Det handler heller ikke om mangel på brukerråd, serviceerklæringer, omsorgskontrakter eller klageordninger. For de forslag Venstre nå fremmer er jo for lengst vedtatt av dette bystyret, og er under realisering. Men det handler jo også om Høyre-byrådets evne til å realisere bystyrets vedtak. Om den er jo så som så.

Kanskje handler det også om hvorvidt det politiske flertall i bystyret prioriterer offentlig velferd, og gir bydelene tilstrekkelige økonomiske rammer til å utføre den jobben de er satt til av bystyret.


Jeg sier bevisst, kanskje. når det gjelder spørsmålet om budsjettrammer. For det gjøres mye godt faglig arbeid innenfor bydelenes omsorgstjenester. Ja, det er grunn til å være imponert  over – og gi honnør til - ansatte som står på innenfor en svært tung sektor. Det er verken viljen eller evnen det skotter på.

Hovedproblemet er trolig ikke først og fremst mangel på budsjettmidler. men hellerer rekruttering. I øyeblikket har Oslos bydeler (jeg sjekket tallene i formiddag)  311 ubesatte sykepleierstillinger og 353 ubesatte hjelpepleierstillinger. Mao. Har bydelene hele 664 ubesatte sykepleiefaglige stillinger, i all hovedsak innenfor eldreomsorgen.


SV, er som Venstre, svært opptatt av at brukerne av omsorgstjenestene i bydelene får forutsigbarhet, og brukerkontrakter, brukerråd og lignende er utmerket det.


Men noen må gjøre jobben med dette. Da er kjernespørsmålet bemanning. Det er her bystyrets flertall, inklusive Venstres Bodd, bør sette alle klutene til, både når det gjelder kreativitet og tiltak.


Sykepleiere og hjelpepleiere er en knapphetsressurs i bydelene. Og i dag er det ikke tilstrekkelig forståelse for at det – særlig i en slik situasjon – er nødvendig med et godt merkantilt støtteapparat.

I altfor stor grad blir sykepleiere og hjelpepleiere tvunget til å utføre merkantilt arbeid som andre kunne gjort mye bedre. Jeg tror ikke det er langt unna at cirka 50 % av arbeidstiden til sykepleiere i bydelenes eldreomsorg brukes til møter og papirarbeid.

I stedet for å styrke det merkantile støtteapparatet går nå retningen motsatt vei. Også ved dagens framleggelse av budsjett skrøt finansbyråden av at kommunen vant anbudet på eldreomsorgen i bydel St.Hanshaugen/Ullevål. Greit, men da kunne han for eksempel også fortalt at en av årsakene til det er at kommunen i det anbudet de vant med har kuttet alle merkantile stillinger, med unntak av noen lønningssekretærer.


Det betyr altså at kommunens politikk nå – gjennom konkurranseutsettingen – er at det er god bruk av arbeidskraft å bruke velutdannede sykepleiere og hjelpepleiere til å utføre ordinært kontorarbeid. Og det skjer i en situasjon hvor bydelene har hele 664 ubesatte syke- og hjelpepleierstillinger.

SV tror dette er uklokt, og det kommer til å forsterke bl.a. de problemer Leon Bodd tar opp i sin interpellasjon.

You have no rights to post comments