Privatisering, marked og konkurranse

Sykehusorganisering: En utfordring til Arbeiderpartiet

Det er prisverdig å se Britt Hildeng og Arbeiderpartiets initiativer og engasjement for å forhindre at to av landets to største sykehus, Aker og Ullevål, blir omdannet til aksjeselskaper, og hvor en derved får begrenset folkevalgt styring. Denne motstand kan love godt for et eventuelt nytt politisk flertall i Oslo etter kommunevalget. Jeg vil utfordre Britt Hildeng og Arbeiderpartiet til å  tilkjennegi et klart standpunkt før kommunevalget:  Vil Arbeiderpartiet, forutsatt tilstrekkelig politisk flertall i Oslo etter valget, bidra til at bystyret omgjør beslutningen om å omdanne Aker og Ullevål til aksjeselskaper? spør Ivar Johansen.

Sykehusorganisering:  En utfordring til Arbeiderpartiet

Av Ivar Johansen, SV's bystyregruppe i Oslo


Det er prisverdig å se Britt Hildeng og Arbeiderpartiets initiativer og engasjement for å forhindre at to av landets to største sykehus, Aker og Ullevål, blir omdannet til aksjeselskaper, og hvor en derved får begrenset folkevalgt styring. Denne motstand kan love godt for et eventuelt nytt politisk flertall i Oslo etter kommunevalget.

Som et enstemmig Sørensen-utvalg uttaler: "Aksjeselskapsformen er utformet for å drive forretningsorientert næringsvirksomhet og tjenesteyting i fungerende markeder, der økonomisk avkastning er et sentralt formål". AS er uegnet som redskap for å fordele og prioritere helsetjenester.

Når SV sammen med for eksempel Norsk Kommuneforbund, Norsk Sykepleierforbund og Norsk Helse- og Sosialforbund så aktivt sloss mot at sykehusene skal bli aksjeselskaper er dette ikke bare en motstand mot AS. Aksjeselskapsformen og den nye konstruksjonen "kommunalt selskap" har mange likhetspunkter:

Eget rettssubjekt, adskilt fra kommunen
Virksomheten økonomisk adskilt fra fylkeskommunens økonomi
De ansatte er ikke lenger ansatt i fylkeskommunen
Eiers styring må skje enten gjennom selskapsmøtet (kommunaltselskap) eller generalforsamlingen (A/S)

I den offentlige debatt har mange av oss hevdet at det bare er en forvaltningsmodell som kan gi tilstrekkelig forankring av de helsepolitiske forpliktelser i folkevalgte organer, og at demokratisk styring, synlighet og åpenhet er viktige prinsipper for å sikre et likeverdig helsetilbud til befolkningen.
SV har - på samme måte som mindretallet i Sørensenutvalget og de ansattes organisasjoner - vært klar på hva som er alternativet til aksjeselskap: forvaltningsmodellen kommunalt foretak. Oslo Arbeiderparti har vært uten standpunkt, men vært åpen for å velge den nye konstruksjonen "kommunalt selskap".


Det er særlig kombinasjonen økt stykkprisfinansiering og fristilte sykehus som er uheldig. Arbeiderpartiet uttalte i 1995 at økt stykkpris «vil bety at de store sykehus vil måtte konkurrere om pengene, og at dette vil kunne gå på bekostning av sammensatte problemer og kroniske lidelser». Men etter det har partiet sikret flertall på Stortinget nettopp for økt stykkpris,- i fastlegeordningen helt opp til 70 %.


Det er derfor jeg vil utfordre Britt Hildeng og Arbeiderpartiet til å  tilkjennegi et klart standpunkt før kommunevalget:


1.  Vil Arbeiderpartiet, forutsatt tilstrekkelig politisk flertall i Oslo etter valget, bidra til at bystyret omgjør beslutningen om å
omdanne Aker og Ullevål til aksjeselskaper?


2.  SV deler synspunktet fra de ansattes organisasjoner om at det er særs viktig at sykehusene beholdes som en del av den kommunale forvaltning. SV vil derfor gå imot sykehusene som egne rettssubjekter, adskilt fra kommunen. Derfor er også kommunalt-selskap-modellen uakseptabel. Deler Arbeiderpartiet dette standpunktet?


(Aftenposten aften 10. sept. 1999)

You have no rights to post comments