Privatisering, marked og konkurranse

Pasienten først!

Høyres helsebyråd Anne Herseth kommenterer i Aftenposten 7. januar Byrådets forslag om å gjøre byens 2 kommunale sektorsykehus om til aksjeselskaper. «Pasienten først!» er tittelen på Byrådets forslag. Men et prosjekt med en slik tittel er allerede i gang på Aker Sykehus. Utfra nettopp parolen «Pasienten først» mener de  at de innenfor rammen av kommunal forvaltningsbedrift kan skape et pasientfokusert sykehus. Resultatene så langt forteller meg at med den kreativitet og innsatsvilje de ansatte der viser vil de klare dette på en utmerket måte. Men så kommer Høyre-byrådet med brask og bram og sier at en forutsetning for at sykehusene skal kunne sette pasienten i sentrum er at sykehusene omorganiseres til et aksjeselskap. Hvis Høyrebyrådets egentlig mål er å sette pasienten i sentrum burde de tørre å avvente resultatet av Akerprosjektet. Hvorfor tør de ikke? spør Ivar Johansen.

Pasienten først!

Av Ivar Johansen, SV’s bystyregruppe


Høyres helsebyråd Anne Herseth kommenterer i Aftenposten 7. januar Byrådets forslag om å gjøre byens 2 kommunale sektorsykehus om til aksjeselskaper.


«Pasienten først!» er tittelen på Byrådets forslag. Men et prosjekt med en slik tittel er allerede i gang på Aker Sykehus. Utfra nettopp parolen «Pasienten først» mener de  at de innenfor rammen av kommunal forvaltningsbedrift kan skape et pasientfokusert sykehus. Resultatene så langt forteller meg at med den kreativitet og innsatsvilje de ansatte der viser vil de klare dette på en utmerket måte. Men så kommer Høyre-byrådet med brask og bram og sier at en forutsetning for at sykehusene skal kunne sette pasienten i sentrum er at sykehusene omorganiseres til et aksjeselskap. Hvis Høyrebyrådets egentlig mål er å sette pasienten i sentrum burde de tørre å avvente resultatet av Akerprosjektet. Hvorfor tør de ikke?


Fra SV’s side synes vi forslaget om aksjeselskap er uklokt av flere grunner:


1.  Det aller viktigste: sykehusvirksomhet er ikke en butikk, med økonomisk profitt som mål. Sykehusene har derfor fordelingspolitiske målsettinger, som markedsmekanismer aldri kan løse. Sykehusene skal  sørge for at vi alle får tilstrekkelig helsehjelp, uavhengig av egen økonomi og sosiale status.


2.  Byrådet legger som et premiss at sykehusene i større grad enn i dag skal stykkprisfinansieres. I en viss utstrekning er stykkpris mulig for kirurgiske lidelser, men det er vanskeligere å finne «riktige» priser for medisinske lidelser. Medisinske pasientgrupper, psykiatri, kronikere og langtidspasienter står derfor i fare for å bli nedprioritert som mindre lønnsomme.


3.  A/S vil svekke bystyrets tilgang til informasjon og kontroll, og dermed også begrense muligheten for overordnet, folkevalgt, styring. Typisk nok  har byrådet i annen sammenheng foreslått at de kommunale aksjeselskaper skal utgå fra den løpende rapportering til bystyret. I det siste er det også dokumentert at bystyret og bystyrets kontrollutvalg har problemer med å føre det lovpålagte tilsyn med hvordan byrådet utøver sine fullmakter i forhold til aksjeselskapene. Aksjeselskapsetablering vil undergrave den parlamentariske kontroll.


4. Aksjeselskapsetablering vil bidra til en mer lukket kommune, i det offentlighetslov- og   forvaltningslov normalt ikke vil gjelde for disse. Dette vil svekke det demokratiske innsyn, og gi svekket rettsikkerhet for byens innbyggere.


5.  Byrådet ønsker å etablere et konsekvent skille mellom tilbuds- og etterspørrerorganisasjonen. Etterspørrerollen skal ivaretas ved å etablere anbuds- og konkurransesituasjon, og det hevdes at det derfor blir av underordnet betydning hvem som eier sykehusene. Fra SV’s side er vi enig med helseministeren når denne understreker at dersom vi skal lykkes i overordnede helsepolitiske mål for helsepolitikken - ikke minst når det gjelder lik tilgjengelighet til hjelp uavhengig av økonomi og sosial status - er offentlig eierskap og finansiering på samme nivå som i dag helt nødvendig.


6.  Stortinget har på nasjonalt plan valgt en modell med høy grad av samarbeid mellom sykehusene innenfor helseregionen. Kjernen er arbeidsdeling og integrerte behandlingskjeder, og ikke konkurranse om pasienter og spissfunksjoner knyttet til pris. Byrådets foreslåtte modell kan komme i konflikt med dette og skape et dyrere helsevesen.


7.  Regjeringen har nedsatt et bredt sammensatt utvalg som utreder hvordan fylkeskommunale og statlige sykehus selskapsmessig bør organiseres. Utvalget legger fram sin innstilling om 12 uker. Byrådet er representert i utvalget. Etter SV’s oppfatning vil det være svært uklokt om bystyreflertallet - med regjeringspartiene Kr.F og Venstres støtte - presser igjennom en beslutning om hvordan 2 av landets største sykehus skal organiseres, uten å vente på det råd helseministeren har bedt om ved nedsetting av fagutvalget.


Det er behov for endringer når det gjelder hvordan kommunen som sykehuseier styrer sykehusene. SV vil profesjonalisere ledelsen ved sykehusene, og gi ledelsen den frihet og fleksibilitet som er nødvendig for å gi en moderne, effektiv og kvalitetsorientert organisasjon. Det betyr mindre detaljstyring fra byrådsavdelingen, og at sykehusledelsen får fullmakter som står i forhold til ansvaret for resultatene. Bystyret og byrådet skal styre gjennom overordnede mål, og gjennom kvantitative og kvalitative produksjonskrav. Med basis i dette skal det enkelte sykehus stilles fritt i valg av intern organisering og ressursdisponering, og foreta de drifts- og omstillingsbeslutninger som er nødvendig for at resultatkravene kan oppnås.


SV’s alternativ  er å etablere å etablere en foretaksløsning, en modell som Kr.F. og Venstre omtalte slik i en stortingsproposisjon forleden: «gir en hensiktsmessig balanse mellom kommunal styring og kontroll på den ene siden og frihet for foretaksledelsen på den andre.»

Kr.F’s helseminister Dagfinn Høybråten uttalte senest nå i romjula at, sitat : «foretaksmodellen gir større mulighet til å ivareta samfunnsmessige mål og hensyn enn et rent aksjeselskap, som primært styres etter overskuddet på grunnlinjen». Klokt sagt.


Som Osloborgere forholder vi oss daglig til en rekke aksjeselskap eller aksjeselskapslignende selskaper:


Banken: Bankfilialen der jeg bor ble nedlagt fra årsskiftet av, - den samme banken som for få år siden måtte tas over av Staten etter å ha blitt kjørt økonomisk i grøfta.


Posten: Postombæringen i Oslo det siste har vært en katastrofe. Tidligere kom posten fram i løpet av et døgn, mens store deler av Oslo i dag ikke engang er sikret daglig postombæring. Og filialer nedlegges hvert år


T-banen: Tidligere hadde vi stort sett kvarters ruter, og banen kom rimelig punktlig. Siste par åra har vært en katastrofe, stappfulle baner i rusjtida og hver dag er det et betydelig antall baner som blir innstilt.


Høyrebyrådet sier at aksjeselskapsordning i seg selv bidrar til mer brukerorientert virksomhet. Ser dere at bankvesenet, posten eller T-banen det siste året har blitt mer brukerorientert? Det fins gode aksjeselskaper og det fins dårlige. Som oftest dreier dette seg om lederskap,- godt eller dårlig lederskap. Byrådsforslaget har ikke med en eneste tøddel antydet hvorfor sykehusene gjennom A/S skulle bli mer pasientorientert.


(Aftenposten aftennummer 27. jan. 1999)

You have no rights to post comments