Privatisering, marked og konkurranse

A/S som middel for å skape en bedre verden

Aksjeselskapsbanken Kreditkassen var for noen år siden så skakkjørt at staten måtte gå inn og redde stumpene. Nå går det visstnok bedre, men det er kundene som må lide: Den lokale banken min, Kreditkassen A/S på Lindeberg, ble nedlagt fra årsskiftet. Kravet til profitt og økt lønnsomhet i bankvesenet gjør at  Furuset bydel står uten bankfilial. Intet tyder på at de aksjeselskap, og aksjeselskapslignende selskap, som skal yte tjenester til meg setter mine behov i sentrum, - at de setter inn nevneverdige ressurser på å gjøre min hverdag så mye enklere. Enten de heter  Posten, Kreditkassa, Transportsentralen eller Oslo Sporveier kan jeg ikke se at brukerorientering og økt tilgjengelighet er det som er mest synbart der beskjedene strømmer på om nedleggelser, forsinkelser, avlysninger eller innskrenkninger. Og dersom det  går som bystyreflertallet vil kan også lokalsykehuset vårt, Aker Sykehus, gå inn i et nytt årtusenskifte som aksjeselskap. Spørsmålet er om vi som bor i Groruddalen kan ha noen særlig forventning til at dette vil resultere i et bedre sykehustilbud, skriver Ivar Johansen.

A/S som middel for å skape en bedre verden

Av Ivar Johansen (SV), Lindeberg

Aksjeselskapsbanken Kreditkassen var for noen år siden så skakkjørt at staten måtte gå inn og redde stumpene. Nå går det visstnok bedre, men det er kundene som må lide: Den lokale banken min, Kreditkassen A/S på Lindeberg, ble nedlagt fra årsskiftet. Kravet til profitt og økt lønnsomhet i bankvesenet gjør at  Furuset bydel står uten bankfilial.

For å komme til nærmeste bankfilial må jeg nå reise med Oslo Sporveier til Tveita. Sporveien er aksjeselskap, men som brukere av T-banen  kan vi ikke akkurat se at det har resultert i bedre service og punktligere avganger. De siste par årene har vært preget av betydelige forsinkelser, avlyste avganger og proppfulle baner.

På den annen side får vi funksjonfriske være glad vi kan bruke T-bane, trikk og buss, og ikke er avhengig av Transporttjenesten for funksjonshemmede (TT-tjenesten). Etter en anbudskonkurranse overtok Falken A/S denne tjenesten for i overkant av et år siden, og siden den gang har det vel stort sett mest vært kaos. Det er ikke uvanlig å måtte vente både 20 og 30 minutter før transporten kommer. Litt kjedelig når du skal på en teaterforestilling eller rekke toget.

Postkontoret har vi heldigvis fått beholde på Lindeberg. Men vi kan ikke føle oss for trygge. Høybråten mistet sitt, og det aksjeselskapslignende Posten BA nedlegger stadig flere og flere postkontorer, også i Oslo. Foreløpig får vi være glade for at i alle fall postombæringen er rimelig stabil i bydelen. Flere steder i Oslo kan de jo ikke lenger regne med å få post hver dag.

Som folkevalgt får jeg mye post. Bl.a. mange store, tunge, grå konvolutter med saksdokumenter fra Rådhuset og andre kommunale organer. Det blir mye papir. Da gjelder det også å kaste unna det som ikke lenger er aktuelt. Joda, Transportsentralen A/L er rimelig punktlige hver tirsdag med det vanlige søppelet i Kløfterhagen. Men papircontainerne er ofte proppfulle og det går5 atskillige uker før de tømmes. Og mange steder i byen hører vi jo at heller ikke den vanlige søpla blir tømt på uker. Privatisering og konkurranse skal gi bedre tjenester, hører jeg noen som sier …

Joda, aksjeselskapsorganisering og konkurranse har ikke akkurat gjort MIN hverdag så mye bedre. Intet tyder på at de aksjeselskap, og aksjeselskapslignende selskap, som skal yte tjenester til meg setter mine behov i sentrum, - at de setter inn nevneverdige ressurser på å gjøre min hverdag så mye enklere. Enten de heter  Posten, Kreditkassa, Transportsentralen eller Oslo Sporveier kan jeg ikke se at brukerorientering og økt tilgjengelighet er det som er mest synbart der beskjedene strømmer på om nedleggelser, forsinkelser, avlysninger eller innskrenkninger.

Og dersom det  går som bystyreflertallet vil kan også lokalsykehuset vårt, Aker Sykehus, gå inn i et nytt årtusenskifte som aksjeselskap. Spørsmålet er om vi som bor i Groruddalen kan ha noen særlig forventning til at dette vil resultere i et bedre sykehustilbud.

Aker Sykehus har det siste året hatt et utmerket prosjekt på gang, »Pasienten først!» Sykehuset har ment at det ikke er selskapsorganisering som hindrer sykehuset fra og bli mer pasientfokusert. Med liv og lyst har de satt i gang. De snur alle steiner. Ser på den interne organisering, på informasjonsflyten og på ansvarsdelering. De mener det er svært mye som kan bedres på for å skape et bedre lokalsykehus for deg og meg. Men se, det får ingen heiarop fra bystyrets borgerlige flertall, i alle fall ikke når det gjelder budsjettmidler.

For all del; det fins aksjeselskaper som går aldeles utmerket. Selvsagt. Men som så ofte ellers viser det seg at godt lederskap er vel så viktig som det formelle skallet selskapsorganisering er. Det overraskende er hvor lite vekt bystyrets borgerlige flertall legger vekt på akkurat det når det gjelder drøfting av hvordan vi skal skape bedre sykehustilbud for befolkningen i Groruddalen. Hva gjør en for å skape bedre ledere, øke kompetansen, sikre rekruttering, og ikke minst: tiltak for å holde på alle de gode fagfolkene vi har? Det bidrar ikke akkurat til å skape god troverdighet til Oslo kommune som arbeidsgiver når Høyre-Byrådet ennå ikke har maktet å innfri en avtale med arbeidstakerorganisasjonene fra september om å utbetale 20 millioner i ekstralønn til helsepersonell.

Pasienten og brukerene først, er slagordet. Oslo kommune har i øyeblikket over 1.000 ledige sykepleierstillinger. I den situasjonen bruker det borgerlige bystyreflertallet masse tid og kommunale ressurser på å etablere sykehusaksjeselskaper som trolig ikke vil endre en tøddel i retning av mer pasientorienterte sykehus. Det hadde kanskje vært et bedre håndslag til  Aker Sykehus og Groruddalsbefolkningen om det borgerlige bystyreflertallet hadde sørget for å sette inn massive tiltak for å sikre tilstrekkelig rekruttering til sykehuset.

(Akers Avis, Lokal refleks-spalta 12. febr. 1998)

You have no rights to post comments