Privatisering, marked og konkurranse

Byrådet vurderer nedleggelse av sykehjemsselskap

Oslo kommunes sykehjemsselskap kan bli nedlagt etter underskudd på tilsammen 10 millioner kroner de to siste årene. Selskapet Kommunal konkurranse har 270 ansatte og driver de to omsorgssenterne St. Hanshaugen og Casinetto. Oslos finansbyråd, André Støylen, skal i løpet av året avgjøre om selskapet bør omorganiseres eller legges ned. - Høyre-byråden vet selvsagt at alle de firmaer som har vunnet anbudskonkurranser om drift av sykehjem i Oslo går med underskudd. Det kommunale foretaket er ikke noe unntak. Dette er et direkte resultat av at den borgerlige styrte kommunen har vært mer opptatt av å presse priser enn å være opptatt av å sikre kvaliteten. Det er ganske enkelt ikke mulig å drive sykehjem med tilstrekkelig kvalitet for den pris byråd Anders Støylen er villig til å betale. Svaret er selvsagt ikke å nedlegge selskapene, men erkjenne at omsorg og kvalitet koster penger, sier SVs Ivar Johansen i bystyrets finanskomite.

Les hele saken

Kommunalt ansatte - utgiftspost eller ressurs?

Ansatte som tidligere har arbeidet i kommunen, og som jobber i privat sektor, melder om at de ikke lenger føler seg som en utgiftspost, men som en ressurs, skriver Høyres Karl A. Enqvist og anbefaler konkurranseutsetting og privatisering. Ivar Johansen utfordrer Høyrepolitikeren i en artikkel i Aftenposten: hva er din strategi for å skape et bedre arbeidsmiljø for de som er, og ønsker å være, offentlig ansatte?


Privatisering av kommunal pensjonsordning kan ikke vedtas i et selskapsstyre uten at spørsmålet først er behandlet av bystyret

Konkurranseutsetting er ikke det samme som privatisering, ynder borgerligheta å si. Men når byrådet nekter de privates kommunale konkurrent å delta i anbudskonkurranse må det nettopp være privatisering som er målet. Det er særs spesielt at byrådet går så langt som å begrense konkurransen i en slik prosess, sa Ivar Johansen bl.a. da bystyret behandlet tjenestepensjon til de ansatte i Oslo Sporveier.


Må svare for sykehjemfadese

Byrådsleder Erling Lae (H) og en rekke andre kommunetopper er kalt inn på teppet i bystyrets finanskomité onsdag etter fadesen Midtåsen sykehjem.

- Her har man abygd et sykehjem, sannsynligvis til en merkostnad for kommunen på 24 millioner kroner. Det er dobbelt så dyrt å leie Midtåsen sykehjem som Ammerudlund sykehjem, som er bygd på samme tid. – Er Bystyret ført bak lyset i saken?

– Vi hadde i alle fall ikke fått fullstendig informasjon når vi tok beslutningen, sier Ivar Johansen til NRK Østlandssendingen.

Les mer

Svensk filmstjerne hudfletter Oslo-politikerne

Stellan Skarsgård hudfletter Oslo-politikerne som selger Oslo Kinematografer til private. - Stopp det! Det betyr bye, bye norsk film. Det mener jeg. Det er katastrofe. Svensk film ligger etter norsk og dansk film. Svensk Filmindustri er det største svenske distribusjonsselskapet i Sverige og eier samtidig 60- 70 prosent av alle kinoer. Resten eier Sandrew. Det er en katastrofe. Svensk film har et problem, og det samme gjelder England. Dere har hatt det beste systemet for filmdistribusjon i verden, og dere er et av verdens rikeste land, sier han og fortsetter med et angrep mot pengefolket:

- Å selge dette ut til de som skal spekulere på børsen, og som ikke tar noe ansvar for noe annet enn hva de får i lommeboka - nei, jeg forstår ikke engang at noen kan tenke tanken. Om dere vil at svenskene ikke skal si «dumme nordmenn», så gjør ikke dette, sier Skarsgård.

Les Dagbladet

Hjemmetjenester, funksjonshemmede og rusavhengige på anbud?

Oslo bystyres flertall har valgt å konkurranseutsette hjemmetjenester. Et nytt flertall kan endre dette i Oslo og andre kommuner. Med EUs tjenestedirektiv kan kommuner pålegges å privatisere tjenester for rusavhengige og funksjonshemmede samt hjemmetjenester, skriver Ingunn Gjerstad og Ivar Johansen i denne artikkelen i Dagsavisen.

Byrådskritikk på sviktende grunnlag: Lojalitet også nedover

Fr.P-byråd Margaret Eckbo burde opplagt vite at valgfrihet på sykehjemssektoren ikke omfatter kortidsplasser, og at valgfriheten kun omfatter kommunale sykehjem eller private sykehjem kommunen har driftsavtaler med. Bydel Bjerke avviste valgfrihet i utredningsfasen for en sykehjemsbeboer, og pårørende flyttet beboeren til et utenbys, privat, sykehjem Oslo kommune ikke har driftsavtale med. Bydel Bjerke opptrer helt etter regelverket fra byråd Eckbo når det gjelder valgfrihet, men byråd Eckbo refser allikevel bydelen. Lite voksent.

Det må være pinlig for ledelsen i Oslos bydeler å stadig se byråd Eckbo – som er deres politiske overordnede – opptre som synser og refser i media. Særlig når hun på særs sviktende grunnlag prøver å sette bydelsansatte i dårlig lys. Av en byråd forventer jeg lederskap. Det krever lojalitet, også nedover, sier Ivar Johansen (SV) i en kommentar til Akers Avis.

Les om den opprinnelige saken
Les Ivar Johansens synspunkter

Private omsorgstjenester; nedbygging av tverrfaglighet og nærhet til brukerne?

Drøfting av privatisering av helse- og sosialtjenester er mer enn et praktisk «hensiktsmessighetsspørsmål», slik byrådsleder Rune Gerhardsen framstiller det. Dersom det er brukerne som settes i sentrum må vi stille spørsmålet: Hvordan skaper vi de beste helsetjenester? I 80- og 90-åra har det vært samstemmighet om at helhetlige organiserte helse- og sosialtjenester - med samvirkende tiltakskjeder - skaper bedre tjenester for brukerne. Nedbryting av gamle profesjonsgrenser og tverrfaglighet på tvers av gamle etats- og forvaltningsenheter er av det gode. Dersom vi skal splitte opp deler av dette hjelpeapparatet, f.eks. ved at hjemmehjelpstjenesten i en kommune blir privat mens hjemmesykepleien blir kommunal, vil en svekke hjelpetilbudet for storforbrukerne av omsorgstjenester, skriver Ivar Johansen i tidsskriftet Sykepleien.

Privatisering i eldreomsorgen: Ikke mulig å være for grundig

Høyrebyrådet har fått smekk på fingeren. Byrådet fremmet en god-jul-og-godt-nytt-år-sak til bystyret om kvalitetskrav ved privatisering. Mange vakre ord, men Oslo bystyre anså at dette ikke holdt mål. Før privatisering må bystyret få seg forelagt, som det heter i vedtaket: «operative kvalitetskrav, herunder klare retningslinjer for hvordan kvalitet skal etterspørres, kontraktsfestes og måles». Og ikke minst krevde bystyret at det ble klargjort «hvorledes kommunen skal reagere ved brudd på kvalitetsnormene", skriver Ivar Johansen i Aftenposten.