Kommunerevisjonens rapport ”Offentlige anskaffelser – etterlevelse av regelverk"
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Privatisering, marked og konkurranse
- Publisert mandag 24. mars 2008 09:57
– Vi hadde i alle fall ikke fått fullstendig informasjon når vi tok beslutningen, sier Ivar Johansen til NRK Østlandssendingen.
Les mer
Drøfting av privatisering av helse- og sosialtjenester er mer enn et praktisk «hensiktsmessighetsspørsmål», slik byrådsleder Rune Gerhardsen framstiller det. Dersom det er brukerne som settes i sentrum må vi stille spørsmålet: Hvordan skaper vi de beste helsetjenester? I 80- og 90-åra har det vært samstemmighet om at helhetlige organiserte helse- og sosialtjenester - med samvirkende tiltakskjeder - skaper bedre tjenester for brukerne. Nedbryting av gamle profesjonsgrenser og tverrfaglighet på tvers av gamle etats- og forvaltningsenheter er av det gode. Dersom vi skal splitte opp deler av dette hjelpeapparatet, f.eks. ved at hjemmehjelpstjenesten i en kommune blir privat mens hjemmesykepleien blir kommunal, vil en svekke hjelpetilbudet for storforbrukerne av omsorgstjenester, skriver Ivar Johansen i tidsskriftet Sykepleien.
Høyrebyrådet har fått smekk på fingeren. Byrådet fremmet en god-jul-og-godt-nytt-år-sak til bystyret om kvalitetskrav ved privatisering. Mange vakre ord, men Oslo bystyre anså at dette ikke holdt mål. Før privatisering må bystyret få seg forelagt, som det heter i vedtaket: «operative kvalitetskrav, herunder klare retningslinjer for hvordan kvalitet skal etterspørres, kontraktsfestes og måles». Og ikke minst krevde bystyret at det ble klargjort «hvorledes kommunen skal reagere ved brudd på kvalitetsnormene", skriver Ivar Johansen i Aftenposten.