Rus

Et farlig rusforslag

Et farlig rusforslagEn statliggjøring av rusomsorgen vil åpne for at kommunene kan fraskrive seg ansvaret for rusavhengige, de som trenger det offentlige mest. Dette er en farlig utvikling, skriver Christine Meyer, (H) byråd for helse og inkludering i Bergen kommune.


Et farlig rusforslag

Av Christine Meyer, (H), byråd for helse og inkludering i Bergen kommune


Stoltenberg-utvalget la nylig frem sin rapport om rusomsorgen. Rapporten inneholder flere radikale forslag, men dessverre har det mest radikale forslaget om å statliggjøre rusomsorgen blitt fullstendig røyklagt av debatten om gratis utdeling av heroin.

Forslaget om å statliggjøre rusomsorgen virker lite gjennomtenkt og vil kunne skape enda vanskeligere vilkår for dem som trenger det offentlige aller mest.

Det er lett å være enig i at tilbudet til rusavhengige i dag fremstår som mangelfullt, fragmentert og ukoordinert. Rusavhengige er kronikere, og som kronikere flest vandrer de frem og tilbake mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten i tillegg til frivillig sektor.

I stedet for å starte med å lage et pent organisasjonskart som omfatter de fleste tjenestene innenfor rusomsorgen, må organisering ta utgangspunkt i den enkeltes behov.

Det som er en god ide og som har blitt prøvet ut gjennom flere prosjekter, er å ha dedikerte personer som hjelper rusavhengige til å finne frem i virvaret av tjenester. Flere rusavhengige er også så utilgjengelige for det offentlige apparatet at det er bedre å la tjenestene komme til dem enn omvendt.

Anbefalingen om å statliggjøre rusomsorgen er særlig forunderlig gitt at vi er i ferd med å innføre en samhandlingsreform som tar oss i motsatt retning.

Riktignok går finansieringsmodellen en ekstra strafferunde, men det er stor tverrpolitisk enighet om at kommunene skal gis større ansvar for å tilby og koordinere tjenester til beste for pasienten. Akkurat som for eldre pleietrengende, er bedre samhandling også mye av svaret for rusomsorgen.

Det viktigste samhandlingstiltaket vi er i ferd med å etablere i tett samarbeid med helseforetaket er en akutt rusklinikk på legevakten med sosialfaglig team som følger opp etter innleggelse.

Forslaget om statliggjøring av rusomsorgen er også problematisk fordi en person som er rusavhengig ofte har andre lidelser. Mange rusavhengige sliter med psykiske problemer og de siste årene har rusomsorgen og psykiatritjenesten begynt å nærme seg hverandre.

Det hjelper ikke å få en person rusfri dersom rusen har vært en vei til å døyve store psykiske problemer. Utprøving av rehabilitering som behandler begge lidelser viser gode resultater. Ved en statliggjøring av rusomsorgen står vi i fare for at personer med sammensatte lidelser igjen blir kasteballer mellom psykiatri- og rusomsorgen.

En annen grenseoppgang som er vanskelig å trekke er å avgjøre når en person blir rusavhengig og dermed statens ansvar.

Hvis en har vært litt uheldig med blandingen av piller og alkohol på en fest med venner og blir lagt inn med overdose, er en da blitt rusavhengig? Eller er en statens ansvar først når en henger på Plata i Oslo eller i Nygårdsparken i Bergen?

Et av de mest vellykkede forebyggende prosjektene vi har prøvet ut er "Tidlig ute" som retter seg mot å få ungdommer ut av rus. I dette prosjektet pågripes unge mennesker som er i besittelse av narkotika og som alternativ til straff får de et forpliktende tilbud om behandling. Den gode nyheten er at tiltaket virker, og det er fordi det er tett samarbeid mellom politiet som pågriper, kommunen som følger opp og helseforetakene som prioriterer ungdommene i behandlingskøen.

Alt dette er gode grunner til ikke å statliggjøre rusomsorgen. Men den aller viktigste grunnen er tuftet på et annet grunnlag. Med dette forslaget sier utvalget at kommunene får lov til å fraskrive seg ansvaret for de innbyggerne som kanskje trenger kommunene mest. Det er en farlig utvikling, og neste gang blir det kanskje innvandrere som sliter å komme inn i arbeidslivet, utviklingshemmede som kommunene ikke har råd til å hjelpe, for ikke å snakke om alle eldre som det ikke er sykehjemsplasser til.

Forslaget om å statliggjøre rusomsorgen virker lite gjennomtenkt, og en kan undre hvorfor så drevne politikerne som har sittet i utvalget har havnet ned på denne løsningen. Er det troen på at staten stiller opp med penger når den får ansvaret? Hvis det er begrunnelsen, finnes det enklere løsninger, nemlig å gi kommunene penger til å drive bedre rusomsorg - vi venter fortsatt spent på finansiering av samhandlingsreformen.

Det er vel heller ikke slik at staten kan skryte av sin egen innsats for rusavhengige - det er i behandlingsapparatet den største flaskehalsen er.

Vi kan alle enes om at det er behov for en opptrappingsplan for rusomsorgen, men det de rusavhengige trenger er et godt tilbud, ikke å bli sortert og stemplet.

(Dagens Næringsliv 7. juli 2010)

Følg meg på Facebook her
Følg meg på Twitter her

Kommentarer   

#1 Arnsten Linstad 20-07-2010 15:58
Leste innlegget i DN, og her kan man vel trygt si at Høyre-byråd Meyer "meler sin syke mor". I klassisk høyredreid stil er alt statlig fy, og private profittjegere i rusomsorgen havner i den ufarlige frivillighetsse kken. Meyer er minst like unyansert som hun beskylder Stoltenberg-utv alget for å være.
#2 Berit Berntsen 20-07-2010 15:59
Jeg vet ærlig talt ikke som er best eller verst lenger.
Når kommunene har ansvaret, unnskylder de seg med at Staten har gitt dem for lite penger for å kunne gjøre jobben.
En kan begynne å lure på om dette kommunale selvstyret er så vellykket når det kommer til stykket.
Stor variasjon og liten forutsigbarhet gir det óg..
Det er udemokratisk, faktisk.
#3 Bente Eck 20-07-2010 16:00
Tja, hva skal en si til dette da?
Jeg synes iallefall kommunene glimrer med sitt fravær når det gjelder gode løsninger for rusavhengige.
Men - jeg kan jo ikke si jeg har kompetanse til å si at det vil være bedre om Staten tar over ansvaret.
#4 Jarle Oppen Strømsbråten 20-07-2010 21:41
Uansett må det komme en ordning der pengene følger brukeren.En annen ting er konsesjonsvilkå rene for å drive rusbehandling.E r det ikke litt dumt å gi konsesjon til de som ikke kan vise til et adekvat etterværn med fokus på tilbakeføring til samfunnet og som kan tilby etterværnsbolig er med ruskontroll og en definert grense på hva som tolereres av rus og krim for å få bo der?(0-grense selvfølgelig skal det virke)Dette ville bremse svingdørseffekt en på behandlingsopph old betraktelig.Og sist men ikke minst må man legge personlig egnethet mer til grunn enn 3årig høyskoleutdanne lse for å kunne jobbe på slike steder.Dette at kommunen har kontroll på sånt nå er jo helt feil.Det har de ikke.Det er de store statlige helseforetakene som styrer,og grunnen til dette er at vi brukerene skulle få fulle pasientrettighe ter.Det har vi ikke!!!Det er fremdeles politikere og andre lekfolk som bestemmer hvordan behandlingen skal utføres,og innholdet iden.Ikke rart det går feil,når man vet at vi rusavhengige er den eneste pasientgruppen her i verden som aktivt motarbeider sin egen behandling.Rusa vhengighet er en følelsesykdom,o g kan ikke kureres med medisiner.Den må ha tid og omsorg for å behandles,og brukeren må settes i stand til å beholde det han/hun får.Nytter ikke å forhaste seg her...
#5 Berit Berntsen 20-07-2010 21:42
Ja helt enig, Jarle! Pengene må følge brukeren. Det er viktigere enn om det er stat eller kommune.
#6 Ivar J 21-07-2010 00:28
Arnsten:
Har du reelt sett lest hennes innlegg?
Dette dreier seg da slett ikke om en diskusjon om offentlig kontra privat, men hvorvidt helhetlige tjenester skal drives nærmest mulig den enkelte bruker. At nærhetsprinsipp et betyr noe.
Et samlet kommune-Norge mener at statliggjøring av rusomsorgen gir dårligere tjenester for de hjelpetrengende . Byråd Meyers synspunkter over kan nok underskrives av alle hennes politikerkolleg er i Bergen bystyre, - og Oslo for den saks skyld.

Diskusjon om offentlige eller private tjenester er en helt annen diskusjon.

Og sant og si: har sykehusene i Norge blitt bedre for dem som trenger helsehjelp etter at Staten tok over?
#7 Rita 21-07-2010 09:01
Jeg er het enig med Jarle. Pengene må følge pasienten. Hvem som kommer med pengene er uintressant det er at de kommer som er intressant. Vet ikke helt om dette kan sammenliknes, men i går fikk jeg melding om at en gutt var fylt 20 år og da tok det kommunale barnevern over, og dermed opphørte hjelpen. Nå bor gutten på gata og er ute i fullt rusmisbruk. Han var innlagt på avrusing når avslaget fra BV kom.
#8 Nikolai Dragnes 21-07-2010 11:11
Nikolai Dragnes Oslo bør få spesialbevilgni nger for rus, fattigdom og bostedsløshet fra Staten. Men det hender ikke fordi idiotene i H/FrP er fast bestemt på at boligskatt/eien domsskatt ikke skal finne sted. Det er ikke meningen at en kommune ikke skal ta skatt, og vi ser resultatet nå. Oslo en bankerot. Alle eiendommer er solgt, vedlikeholdet av infrastruktur er elending og på kolapsens rand, mangfoldig tusen hjemløse, tusenvis av narkomane uten noe tilbud, parker som forfaller, hus som forfaller, søppel som flyter over alt, busser som ikke går, rødlista eldre og sykehjem. I det hele tatt det er krise i Oslo, og alt fordi høyinntekts villaeiere skulle kunne kjøpe bil nummer to.
#9 Nikolai Dragnes 21-07-2010 11:11
Det er interessant å se hvordan Bystyret allerede har begynt å glatte over overflaten av Oslo, men bare i bydeler der de har velgere for å gi illusjonen av at alt er bra. Plataaksjoner, tiggerløyve etc. Og enkelte oppussinger på strategiske plasser. H/FrP velgeren ser aldri det meste av Oslo. Det er et stort dilemma fordi eiendomsskatt/b oligskatt er noe venstresiden taper valget i Oslo på hver gang. Det eneste man kan gjøre er å kjøre på med å vise hvor ille det faktisk er. Beskatningen vil jo opplagt nok være inntektsbassert , og da spørs det hvor mange velgere man reelt sett mister.
#10 Nikolai Dragnes 21-07-2010 11:12
Kan hende man rett og slett skal kjøre boligskatt i valgkampen og forklare at det ikke rammer noen uskyldige.
#11 Geir P. Jensen 21-07-2010 12:12
Kan vi ikke bare slutte å diskutere og GJØRE noe, og det raskt? Dessuten er det ekkelt når man aldri vet hvem som debatterer for å karre til seg mest mulig statlige midler eller for å faktisk hjelpe de med rusproblemer.
#12 Bente Eck 21-07-2010 12:13
Jeg skjønner godt det du mener Geir, men . . . diskusjoner i seg selv kan være viktige. Det er nemlig med på informasjon og ikke minst å endre holdninger hos de som har tillærte og konservative meninger i f.eks. rus-debatten.
#13 Per Askilsrud 21-07-2010 21:17
Akkurat her tror jeg FrP har hatt de beste forslaget. Rusomsorgen bør være statlig, og pengene må følge pasienten. Da må Nav få egene ansatte som bare jobber med rus. Det burde settes ned et nytt departement, som bare hadde rus som oppgave. Vi bør få en egen rusminister. Dette departementet burde også få som oppgave og jobbe med ettervern for løslatte fra fengsel.
#14 Ivar J 21-07-2010 21:25
Per: Men rusomsorg er jo relativt altomfattende, i alle fall om du tar med som skjer etter et institusjonsopp hold: oppfrisking av skolegang, vernet bolig/botrening , kanskje ordinær kommunal utleiebolig, supplerende sosialhjelp, støttekontakt, oppfølging av familie, sysselsetting/a rbeidstrening, primærhelseoppf ølging, fritidstiltak.
I grunnen det aller meste av det en kommune driver med. Skal alle disse tjenester gjøres statlig da, eller vil du ha et A og B-lag: noen får disse tjenester av kommunen og andre av Staten? Og hvor lenge skal det skje? Når overtar det ordinære apparatet?
#15 Per Askilsrud 21-07-2010 22:49
Det må en omorganisering til. Den statlige delen av Nav tar over alle oppgaver kommunen har i dag. De som er kommunalt ansatte og jobber med rus, bytter arbeidsgiver blir statlig ansatt. Først da for vi et A-lag.
Det blir likt for alle uansett i hvilke kommune du bor. Oslo er både fylke og kommune, der blir det jo de som jobber i bydelene som må ta over ansvaret.Hovedp oenget mitt er og få lagt rusomsorgen under en paraply. Slik den fungerer i dag, faller mange mellom to stoler.
Ansvarsforholdet blir helt klart. En lovpålagt tjeneste her, vil spare kommunnene for store utgifter.
#16 Nikolai Dragnes 21-07-2010 22:56
Men det er en lovpålagt kommunal tjeneste. Akkurat som boliger er det. Problemet er at H/FrP praktiserer sosial darwinisme og bevisst ikke bevilger nok penger.
#17 Per Askilsrud 21-07-2010 23:26
JA,men hvis det blir en lovpålagt statlig tjeneste, må de bevilge penger til formålet. I dag blir mye penger til rustjenesten, brukt til andre ting i kommunene, fordi de ikke er øremerket. Et departement vil bli lagt under riksrevisjon. Pengene vil nå lettere frem til rusmisbrukren, slik det er i dag, går det meste til lønninger til byrokratene.
#18 Ivar J 21-07-2010 23:27
Per: de statlige sykehus er også en lovpålagt tjeneste. synes du erfaringen er at de av den grunn får tilstrekkelige midler? bare som et eksempel på at statliggjøring ikke er noe hokuspokus som gir automatisk tilgang til noen sareptas krukke.
#19 John Hansen 27-07-2010 14:12
Folk går ikke på sånne røverhistorier lenger
#20 Ola Høyem 07-08-2010 18:54
Hviss det ikke er mulig å reversere NAV til det det var, må konklusjonen bli at staten overtar kommunenes helse og sosialtjeneste. Slik det er nå, henger ingenting sammen, dette fordi det er 2 arbeidsgiver innenfor samme etat og alt er et salig rot! Skal NAV fortsatt eksistere må staten bli arbeidsgiver for hele smørja. Da blir jo automatisk alle helse- og sosialtjenester statens ansvar. Om det blir værre eller bedre er ikke godt å si, men da blir det i hvertfall like regler for alle.

You have no rights to post comments