Rus

Frelsesarmeen: Dårlig tilgjengelighet og oppfølging av sosialtjenesten og NAV for byens rusmisbrukere

Frelsesarmeen: Dårlig tilgjengelighet og oppfølging av sosialtjenesten og NAV for byens rusmisbrukereByens sosialtjeneste og NAV har dårlig tilgjengelighet og oppfølging av byens rusmisbrukere, understreker Frelsesarmeen i sitt høringsvar til Byrådets rusmelding:

"Vår kontakt med NAV sosialtjenesten er i hovedsak preget av dårlig tilgjengelighet i form av at telefon- eller eposthenvendelser ikke blir besvart, og at avtalte møter blir avlyst/ prioritert bort. Vi opplever blant annet at saksbehandler ikke gis anledning til å følge klienten sin til forvernsamtaler som er en forutsetning for inntak til avdeling Heimen, Den Åpne Dør og H25. 

Vi registrerer at det er stor turnover innen sosialtjenesten, i tillegg til at det ikke settes inn stedfortreder ved sykefravær. Vi kan eksempelvis nevne at flere beboere ved våre tiltak har fått tildelt inntil tre forskjellige saksbehandlere på ett år. 

Gjennom våre lavterskeltiltak (Jobben, Fyrlyset, Mobil varmestue og Fagerborg) opplever vi generelt at brukerne ikke kjenner navnet på verken saksbehandler eller ruskonsulent. Dette er svært tidkrevende for oss i de tilfeller hvor bruker ber om vår hjelp til å få kontakt med sosialtjenesten. Dette resulterer i mange telefonoppringninger og epostmeldinger før vi lykkes å få kontakt med riktig saksbehandler. I enkelte tilfeller kan det ta flere uker før vi oppnår kontakt," skriver Frelsesarmeen blant annet.

Les Frelsesarmeens høringsdokument (Word)


Utdrag fra høringssvaret fra Frelsesarmeens rusomsorg

Tilgjengelighet sosialtjeneste/ NAV:

Bystyremeldingen vektlegger betydningen av at sosialtjenesten/ NAV er den instansen som har tettest kontakt med brukeren. Følgende sitater fra bystyremeldingen bekrefter dette: 

”Det gjøres et stort arbeid med rusmiddelmisbrukere fra ulike tjenestesteder i bydelene, der sosialtjenesten/ NAV er den mest sentrale og koordinerende instansen” s 6.

”Sosialtjenesten/NAV har etter loven også et ansvar for å motivere brukerne til et ønske om endring. En viktig oppgave er også å følge opp dem som skal inn på eller er på institusjon, samt dem som har fullført et opphold på institusjon og har behov for videre rehabilitering og poliklinisk oppfølging. Dette innebærer at sosialtjenesten/NAV må finne frem til og tilby individuelt tilpassede tiltak, og da især gode og stabile boligløsninger. Sosialtjenesten/NAV har lovpålagt ansvar for å tilby og igangsette arbeidet med individuelle planer til dem som har behov for langvarige og koordinerte tjenester.” s 41 

”Personalet i bydelenes sosialtjeneste/ NAV representerer ofte den mest stabile instansen i disse misbrukernes liv, og særlig spiller bydelenes ruskonsulenter en viktig rolle” s. 71 

Frelsesarmeens rusomsorg erfarer fra våre lavterskeltiltak i Oslo, at ovennevnte sitater beskriver en ideell situasjon som ikke samsvarer med hvordan vi opplever virkeligheten. 

Vår kontakt med NAV sosialtjenesten er i hovedsak preget av dårlig tilgjengelighet i form av at telefon- eller eposthenvendelser ikke blir besvart, og at avtalte møter blir avlyst/ prioritert bort. Vi opplever blant annet at saksbehandler ikke gis anledning til å følge klienten sin til forvernsamtaler som er en forutsetning for inntak til avdeling Heimen, Den Åpne Dør og H25. 

Vi registrerer at det er stor turnover innen sosialtjenesten, i tillegg til at det ikke settes inn stedfortreder ved sykefravær. Vi kan eksempelvis nevne at flere beboere ved våre tiltak har fått tildelt inntil tre forskjellige saksbehandlere på ett år. 

Gjennom våre lavterskeltiltak (Jobben, Fyrlyset, Mobil varmestue og Fagerborg) opplever vi generelt at brukerne ikke kjenner navnet på verken saksbehandler eller ruskonsulent. Dette er svært tidkrevende for oss i de tilfeller hvor bruker ber om vår hjelp til å få kontakt med sosialtjenesten. Dette resulterer i mange telefonoppringninger og epostmeldinger før vi lykkes å få kontakt med riktig saksbehandler. I enkelte tilfeller kan det ta flere uker før vi oppnår kontakt. 

Alle tiltakene Frelsesarmeens rusomsorg driver i Oslo er byomfattende, dvs målgruppen er rusmisbrukere hjemmehørende i de ulike bydelene i Oslo. Vi opplever store forskjeller mellom bydelene i forhold til sosialtjenestens oppfølging av sine klienter. Generelt opplever vi oppfølgingen fra sosialtjenesten som svært personavhengig. Enkelte saksbehandlere og ruskonsulenter utmerker seg ved sin kontakt, oppfølging og tilgjengelighet overfor både klient og oss som samarbeidspartnere. Videre er det svært varierende hvor mange klienter den enkelte saksbehandler har oppfølgingsansvar for og tilgjengeligheten kan ha sammenheng med dette. Imidlertid utmerker bydel Søndre Nordstrand seg ved at de har lagt ut en tydelig link til navn, telefon og epostadresse til de ansatte i sosialtjenesten på bydelens hjemmeside. Vi oppfordrer alle andre bydeler til å gjøre det samme. 

De fleste av våre brukere har levd et liv preget av mangelfulle og brutte relasjoner. Dette stiller særskilte krav til at hjelpeapparatet preges av kontinuitet, forutsigbare og trygge rammebetingelser.

En god relasjon til klienten er en vesentlig faktor i arbeidet for motivering til endring ut av en vanskelig og sammensatt livssituasjon. Svekket tilgjengelighet til sosialtjenesten vanskeliggjør opprettholdelse av kontinuitet i oppfølgingsarbeidet med brukerne.