Rus

Rusmiddelmisbrukere og LAR-brukere: Byrådet ser på økning i opplæringstilbudet

Rusmiddelmisbrukere og LAR-brukere: Byrådet ser på økning i opplæringstilbudetByrådet tar alvorlig vårt innspill om å styrke opplæringstilbudet til rusmiddelmisbrukere og personer med LAR.

I et notat til bystyret heter det bl.a: "Selv om det eksisterende tilbudet gjennomgående oppleves som godt, mener RME det er et behov for grunnskole- og videregående utdanning som i enda større grad er tilrettelagt for rusmisbrukere og LAR-pasienter. Våre brukere er dessuten voksne, dvs. stort sett fra 25 år og oppover. Vi vurderer det som viktig at disse får et opplæringstilbud uten å måtte gå i klasse med 16 -17 åringer.”

"Utdanningsetaten har avholdt møte med de videregående spesialskolene Eikelund, Kirkeveien og Kongsskogen angående mulig utvidelse av tilbudet. En utvidelse kan være aktuelt ved Eikelund videregående skole innen utdanningsprogrammet helse- og sosialfag på Vg2-nivå, men det er begrensede muligheter for økning av elevtallet grunnet dagens bygningsmasse."

Les Byrådets notat under.


Til: Helse- og sosialkomiteen
Fra: Byråd for sosiale tjenester og rusomsorg
Dato: 15.09.2010

VEDR. OPPLÆRINGSTILBUD TIL RUSMIDDELMISBRUKERE OG PERSONER MED LAR

Det vises til spørsmål datert 03.08.2010 fra SVs bystyregruppe ved Marianne Borgen og Ivar Johansen. Spørsmålene har vært forelagt Rusmiddeletaten (RME) og Byrådsavdeling for kultur og utdanning har samhandlet med Utdanningsetaten om innspill til svar.

1)

Hvilke erfaringer har Oslo kommune med det eksisterende utdannings/opplæringstilbudet til rusmiddelmisbrukere/personer med LAR?

Svar:

Rusmiddeletaten har kommet med følgende innspill til svar på dette spørsmålet:

”Først og fremst kan vi bekrefte at mange av våre brukere har lese- og skriveproblemer, der årsaken som oftest oppgis, er tidlig avbrutt skolegang. Andre har på et eller annet nivå fulgt opp sin skolegang, men ser tilbake på skolen og opplevelsene der med lite entusiasme, og sliter av den grunn fortsatt med å lese, regne og skrive.

Vår generelle erfaring er at dersom våre brukere ønsker seg skolegang må denne skreddersys, dvs. å være individuelt tilpasset den enkeltes forutsetninger og de evt. lærevansker vedkommende måtte ha. I tillegg til tidlig avbrutt skolegang kan lærevanskene også skyldes nevropsykologiske
problemer, kognitiv svikt og/eller konsentrasjonsvansker. Mange strever med å forholde seg til en rytme i hverdagen, å stå opp, å gå til noe - og det å ha forventninger til andre og seg selv.

En slik tilpasset skolegang må ta hensyn til at vedkommende kan ha tilbakefall, og ikke minst må det tas hensyn til vedkommendes helse- og sosiale situasjon. Det må videre kunne avsettes tid til å delta på ansvarsgruppemøter samt til behandling av somatiske og psykiatriske problemer, mens opplæringen pågår.

RME har gjennomgående gode erfaringer med det tilbudet våre brukere får ved Kirkeveien vgs., Eikelund vgs. og Kongsskogen vgs. Det faglige tilbudet på ungdomsskole- og videregående nivå her – så vel som samarbeidet mellom skolene og oss – vurderer vi som godt Vår erfaring er at de brukere som ønsker/søker seg inn på disse tilbudene får plass. Vi har også brukere som har prøvd seg på videregående yrkesfag som gartner, snekker, elektriker og murer. Vi har også svært gode erfaringer med mindre omfattende opplæringstilbud i regi av LAR, f.eks. LAR-kurs, mindfulness-kurs m.m. samt opplæringsopplegg i regi av Rehabpiloten, f.eks.”Ta styring!”

Det er likevel viktig å nevne at for mange av våre pasienter er videregående opplæring ikke et aktuelt tilbud. Disse vil ikke snakke om skole eller undervisning, men har ønske om mer tilpasset arbeid, for på den måten å kunne ta del i samfunnet.”

2)

Hvordan vurderer byrådet behovet for utdanning og opplæring for rusmiddelmisbrukere/personer med LAR?

Svar:

Rusmiddeletaten skriver bl.a. følgende i sitt innspill til svar:

”Selv om det eksisterende tilbudet som nevnt over gjennomgående oppleves som godt, mener RME det er et behov for grunnskole- og videregående utdanning som i enda større grad er tilrettelagt for rusmisbrukere og LAR-pasienter. Våre brukere er dessuten voksne, dvs. stort sett
fra 25 år og oppover. Vi vurderer det som viktig at disse får et opplæringstilbud uten å måtte gå i klasse med 16 -17 åringer.”

Byrådsavdeling for kultur og utdanning presiserer at de tre videregående spesialskolene fortsatt har løpende inntak gjennom året, men at omfanget av elever som tas inn underveis i året er avhengig av at det blir ledige plasser.

3)

Hvordan vurderer byrådet dimensjoneringen av dagens tilbud i lys av behovet?

Svar:

Rusmiddelmisbrukere og personer med LAR som har behov for spesielt tilrettelagt videregående opplæring har i hovedsak dette ved en av de tre videregående spesialskolene Kirkeveien, Eikelund og Kongsskogen. Kirkeveien videregående skole har majoriteten av disse elevene. Tilbakemeldingen fra Rusmiddeletaten sier at de oppfatter kapasiteten som god.

Spesialskolene må samarbeide med de øvrige videregående skolene dersom alle utdanningsprogram skal tilbys. Alle videregående skoler gir tilpasset opplæring og skreddersydde opplegg til elever med forskjellige type behov, også elever med rusrelatert problematikk. Tilbudene til ungdom i oppfølgingstjenestens målgruppe ved de videregående skolene Hellerud, Sogn og Bjørnholt er opplæringstilbud som i stor grad skreddersyr opplegg til den enkeltes behov, og kan også være et alternativ for elever med rusproblemer.

Rusmiddeletaten skriver følgende i sitt innspill til svar:

”Som beskrevet over mener RME at kapasiteten i de tilrettelagte videregående skolene gjennomgående er god. Men muligheten for individuell tilrettelegging kan gjøres bedre og lettere tilgjengelig for flere med behov for nettopp dette.”

4)

Har byrådet noen planer om å øke kapasitet og etablere mer differensiert utdannings/opplæringstilbud til den omtalte gruppen?

Svar:

Utdanningsetaten har avholdt møte med de videregående spesialskolene Eikelund, Kirkeveien og Kongsskogen angående mulig utvidelse av tilbudet. En utvidelse kan være aktuelt ved Eikelund videregående skole innen utdanningsprogrammet helse- og sosialfag på Vg2-nivå, men det er begrensede muligheter for økning av elevtallet grunnet dagens bygningsmasse.

5)

Det fortelles at det er lange ventelister på Kirkeveien vgs, Kongsskogens vgs og Eikelund vgs. Hvordan vurderer byrådet dette, relatert til målsettingen når det gjelder behov for utdannings/opplæringstilbud til rusmiddelmisbrukere/personer med LAR.

Svar:

Det er tatt inn 215 elever på de tre videregående spesialskolene. 78 søkere har fått avslag på søknad om plass, men søkere med rusproblematikk utgjør en mindre andel av disse. Eksempelvis står det ved Kirkeveien videregående skole, som har majoriteten av elever med rusproblematikk,
17 søkere på venteliste. Erfaringsvis blir det enkelte ledige plasser i forbindelse med skolestart.

Med vennlig hilsen

Anniken Hauglie
byråd

Kommentarer   

#1 Rita Nilsen, Retretten 21-09-2010 18:28
Om noe skal støttes så bør det være disse tre skolene. Økt kunnskap og kompetanse kan man aldri få nok av.

You have no rights to post comments