Rus

Ansatte på Oslo Universitetssykehus: Rus-kutt gir frykt for økning i dødsfall

Ansatte på Ullevål: Rus-kutt gir frykt for økning i dødsfallJeg synes det er flott når fagfolk sloss for behandlingstilbudet til hjelpetrengende. Som i dag, når de tillitsvalgte innenfor rus på Oslo Universitetssykehus har innkalt til pressekonferanse, med følgende budskap:

"Vi, de tillitsvalgte ved Senter for Rus og Avhengighetsbehandling (SRA), ser med bekymring på den foreslåtte reduksjonen i antallet avgiftningsplasser for rusavhengige i Oslo. I løpet av et drøyt halvår vil kapasiteten nesten være halvert, fra 69 avgiftningplasser i juli 2010, til 40 plasser i mars 2011, i tillegg til Rusakuttens 13 behandlingsplasser. Dette er behandlingsplasser som redder liv hver eneste dag, og vi frykter en økning i dødsfall hos rusavhengige hvis forslaget vedtas."


Invitasjon til pressekonferanse
 
Vi, de tillitsvalgte ved Senter for Rus og Avhengighetsbehandling (SRA), ser med bekymring på den foreslåtte reduksjonen i antallet avgiftningsplasser for rusavhengige i Oslo. I løpet av et drøyt halvår vil kapasiteten nesten være halvert, fra 69 avgiftningplasser i juli 2010, til 40 plasser i mars 2011, i tillegg til Rusakuttens 13 behandlingsplasser. Dette er behandlingsplasser som redder liv hver eneste dag, og vi frykter en økning i dødsfall hos rusavhengige hvis forslaget vedtas.Vi inviterer derfor til pressekonferanse mandag 7. februar kl 12:00

Sted: Store Auditorium, Gaustad Sykehus, Tårnbygget – 2.etg.

Bryter med opptrappingsplan

Regjering og Storting har vedtatt en opptrappingsplan for rusfeltet (2008). Dessverre var det ytterst begrensede økonomiske midler som fulgte med. I opptrappingsplanen står det at man skal øke innsatsen og behandlingskapasiteten til tverrfaglig spesialisert behandling. Dette står i sterk kontrast til hvordan pasientgruppene ved avgiftningen ved OUS nå opplever tilbudet. De manglende midlene gjør det vanskelig for Helse Sør-Øst og Oslo universitetssykehus å følge opp fattede vedtak. Vi stiller spørsmål om Helsedepartementet er klar over konsekvensene av at de har vedtatt en rusakutt uten at det har fulgt med driftsmidler.

Nedlegging av avgiftningplasser

I forslag til budsjett for Oslo universitetssykehus (OUS), blir Senter for rus og avhengighetsbehandling pålagt å spare inn 30 millioner inneværende år pga. underfinansiering av Rusakutten og LAR-midler. Dette vil innebære at Oslo universitetssykehus må legge ned 12 avgiftningsplasser for narkotikaavhengige, i tillegg til at man la ned 17 plasser for alkoholavhengighet i fjor. Dette i en situasjon hvor Oslo ligger på overdosetoppen i Europa. I tillegg er det er økende alkoholforbruk i samfunnet, og det er kjent større risiko for dødelighet ved drikkestopp. Av den grunn er det viktig å opprettholde et adekvat behandlingstilbud for å møte et økende helseproblem.

Forverret helsetilstand for rusavhengige

Vi er bekymret for helsetilstanden til våre pasienter. Vi opplever at de som tilslutt kommer inn, er så syke at de trenger lengre behandlingstid enn tidligere, at rusperiodene har vart lengre, og at terskelen for å få behandling har blitt høyere både på grunn av tilpassing til spesialisthelsetjeneste og reduksjon i antall behandlingsplasser. Vi er redd mange i vår pasientgruppe vil dø som følge av dette, og undrer oss om Helsedepartementet er oppmerksom på de konsekvenser videre nedleggelse av sengeplasser kan medføre. Vi vet at mange av våre pasienter og pårørende opplever en sterk uro over det som er i ferd med å skje, og vi som ansatte ikke har noen god forklaring å gi dem.
 
 
Vennlig hilsen

Tillitsvalgte i Senter for Rus og Avhengighetsbehandling
 
Mona Baadstø Hansen              Overlegeforeningen
Knut Sandli                             Fagforbundet
Roger Ottesen                        Sykepleierforbundet
Stine Giskehaug                      Fellesorganisasjonen  
Philip Lobmeier                       Yngre Legers Forening
Åsmund Strønen                    Verneombud

Følg Ivar Johansen på Twitter eller Facebook.

Kommentarer   

#1 Hebbe Heber 07-02-2011 11:17
Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan noen kan tro at noe blir bedre med en reduksjon av behandlingsplas ser innen forskjellige sider av russektoren. Man begynner å lure på hva politikere har i tobakken sin...
#2 Bente Eck 07-02-2011 11:23
Hva er det som skjer? Alt ser ut til å bli sanert selv om det var lovt en bedring av tiltak for de narkomane. Vi blir lurt på alle felt, men hva kan vi gjøre?
#3 Anne-Karin Kolstad 07-02-2011 11:24
Tillitsvalgte ved Senter for Rus og Avhengighetsbeh andling ved Ullevål har innkalt til pressekonferans e for å synliggjøre konsekvensene av kutt til rusbehandling. Hvor blir det av denne satsingen på rusomsorgen som regjeringen hele tiden lover og skryter av?
#4 Elisabeth Rue Strencbo 07-02-2011 11:24
Dette er skammelig !!
#5 Petter 07-02-2011 11:44
jeg tror mye av svaret på hvordan dette kan skje ligger i dette
kurl.no/mM6z
oppslaget.
folkevalgte/politikere organiserer seg bort fra innflytelse og makt.
#6 Tore G. Bareksten 07-02-2011 12:09
I stedet for å bruke hovedinngangen går gjerne opp alleen til Ullevål sykehus. Da får jeg se hvordan man pusser opp fronten på kvinneavdelinge n for deler av de pengene som ble bevilget til rustiltak. En omdisponering statssekretæren kritiserte sykehuset for.

Veksthuset var en institusjon for rusmibrukere som ville slutte med stoff. De bygde på Anonyme Narkomanes prinsipper og hadde gode resultater blant annet fordi de hadde ettervernsbolig er hvor beboerne ble fulgt opp av bokontakter også i helgene om nødvendig.
Men så bestemte helseforetaket seg for å standardisere og effektivisere ut fra prinsippet om at alt rusmisbruk har en årsak og alle rusmibrukere derfor trenger samme behandling. Veksthuset mistet ettervernsbolig ene. Ullevål Sykehus skulle overta. Men siden den nynygde Kvinneklinikken trengte å pusses opp, blir ettervernet nå et ni til fire tilbud bare på hverdager og de som kom til Veksthuset utenfra skal ettervernes av for eksempel Ski eller Oppegård.
#7 Lars Hoem 07-02-2011 13:10
Håreisene åssen de påstår å øke resursene men resultatet og antall plasser blir mindre, å uansett hvilken vei vi går. Så bør narkomane kunne få akutt hjelp å ikke ett år etterpå, da er de kansje døde eller sitter i fengsel. Ikke dette over 30 år gamle løfte har de innfridd vist vi skal ytvide den medisineke behandlingen, å bruke det som en behandling å ikke en livstidskvote. Så må det masse resurser till hele veien å når jeg ser det jeg ser av politisk og økonomisk vilje. Så hadde det bare hvært en god fortsettelse på politikken å tråkka skikkelig i salaten.
#8 Kjell Iversen 07-02-2011 13:44
Er det ikke politiets oppgave å behandle narkomane da? Burde ikke ha slikt i helsevesenet, det er tross alt kriminalitet vi snakker om.
#9 Åke 07-02-2011 14:01
Hovedhypotesen i NPM og ”reform” bølgen som har kommet siste 15 årene innen rusfeltet har vært at mer marked og profesjonell ledelse i offentlig sektor skulle føre til mer kostnadseffekti vitet for staten, uten negative bi-effekter for staten. I det ligger politisk valg og politisk kommunikasjon uten hensyn til pasientrettighe ter. NPM har ført, og vil føre, til målkonflikter og kontrollbyråkra ti f.eks. at rusreformer behandler de pasienter de får best ”betalt” for å behandle, ikke de som fagpersoner mener trenger behandling mest.

Hva som har skjedd tyder på to steg tilbake og et fram og om det kommer noen bedring etter St.mld. 47 blir neste spørsmål.

Påvirkningsveie n er ikke pasientenes exit; det er voice argumenter, det er public choice. Det er heller ikke lobby-virksomhe t, men institusjonalis erte deltakelseskana ler, enten på sykehuset eller andre steder, med krav til offentlighet om sin virksomhet. Det innebærer først og fremst dialog med representanter for pasientene på alle nivå innen rusfeltet.
#10 catrine randby 07-02-2011 14:20
fatter ikke hva de tenker på med nedskjæring,det er flere plasser som trengs,men det er jo bare narkomane, ikke så farlig med oss nederst på rangstigen.Fint at noen reagerer,så får vi se hva som skjer.
#11 Åke 07-02-2011 15:04
Om dere ikke har noen god forklaring å gi dem, det gjelder, hviler på deres egen NPM innsikt; dere som helseforvaltere har selv vært med på å effektivisere offentlig sektor og godkjent statens kontroll over denne mens dere idag og i praksis opplever noe annet. Som helseforvaltere må dere forholde dere til tillit basert på sykehusets holdninger, kompetanse og fagkunnskap. Dere som helseforvaltere skal gis
veiledning, bli sosialisert, få kunnskap om rettigheter, til faglig beskyttelse eller til sykehusets goder ergo så skal pasienter sikres gjennom faglig kompetanse, kollegial kontroll og yrkesetikk. Slik sett så duger dere ikke under dagens forhold med kun fokus på sykdom og medisinering; i Norge handler det i like stor grad om 5 Nivå systemet som kom inn som et styrings-verktø y i rusfeltet via New Public Management (NPM)og som er et langt større system enn det gamle 3 nivå: pasient,kommune og behandlingsinst itusjon.

Det positive var :

Rusmiddelmisbru kere fikk pasientrettighe ter,

Kvalitet og kostnadseffekti vitet

Dokumentasjon i flere ledd, løfter kvaliteten.

Det Paradoksale ble :

Målsettingen om å gjøre veien til behandling har blitt
mer komplisert.

Mindre fleksibilitet ved 5 nivå

Pasientrettighe ter ender ofte opp i HELFO som skal samhandle
med KRA/AKP, DPS/SMP og pasient ender opp på venteliste uten
videre rettigheter iht. ”oppstart”.
#12 Åke 07-02-2011 15:05
Ruspasient trenger motivasjon og når det blir både
uforsigbart og uholdbart blir det fort meget vanskeligere.

Vurdering på DPS – nivå kan lett undergrave andre
vurderinger før tildeling av behandlingsplas s.

Alternativet blir at HELFO lener seg til KRA/AKP via
anbudsrunder – kanskje samfunnsøkonomi sk effektivt
men ikke nødvendigvis i samråd med pasientens behov.

Byråkratisk system som er mer opptatt av kontroll og
bedriftsøkonomi ske prinsipper enn noe annet.


Dere som helseforvaltere skal tilpasse dere tverrfaglige spesialiserte tjenester for rusavhengige er fortsatt alene om å ha etablert et system med såkalte behandlingsnivå – ensidig oppmerksomhet fra vurderingsinsta ns rettet mot å definere rett behandlingsnivå og maksimal ventetid har godt på bekostning av god matching mellom pasientenes behov og et differensiert behandlingstilb ud ref. IRIS, evaluering av rusreformen 2006

Se det logiske ved KRA/AKP (som sjelden eller aldri har møtt ruspasienten)so m tenker samfunnsøkonomi sk og differensierer hvem som trenger rask intervensjon, og hvem som tåler å vente en stund til. Dere har bedt om behandling på anbud – ikke helt tilpasset sykehuset - men ikke tilbud i forhold til etterspørsel. Som pasient på anbud blir ofte avgjørende for kravene til metodikk og regler og kan oppleves som helt på
kanten av ideelle og faglige synspunkter.

Dere som helseforvaltere ser sikkert at slik kan økonomi og byråkrati oppleves som viktigere enn faglig innhold. Anbud kan også bidra til å bli mer kritisk, til å drive mer kvalitetssikrin g. Spørsmålet er hva slag kvalitet, for hvem og hva med behovet for differensierte behandlingstilb ud ?
#13 Åke 07-02-2011 15:06
Anbudsrunder kan oppleves som konkurranse mellom hva som drives godt, og hva Helseforvaltere vil kjøpe av tjenester i fremtiden, hvilke kontrakter som deres sykehus klarer å avtale - forklaringen er at tilbudet til ruspasienter blir spist opp av byråkratiet og dere godkjenner det.

I deres virksomhet som helseforvaltere går det kognitive og emosjonelle hånd i hånd, avhengig av hverandre. Utviklingen av disse to skjer i relasjon til omverden – betingelser for menneskelig virksomhet som springer ut av samfunnsforhold og kultur, er med på skape deres identitet som helseforvaltere ; for å oppnå noe og fordi det er målrettet ergo dere er det dere gjør. Klart med variasjoner fra kultur til kultur, og personlighetsda nnelse ut fra hvilken utdannelse/skol e dere har men dette fortsetter hele livet. I det hele tatt så er det snakk om deres virksomhetsteor i, om den er mer dynamisk og optimistisk enn mange andre eller fordi den bidrar til at dere i større grad må se på mennesket som ansvarlig og velgende; et skapende subjekt – og det er i grunn av stor betydning når dere skal hjelpe mennesker til å være med å skape seg selv på nytt. Gjennom deres virksomhet og kulturell identitet får ruspasienter nye forhold til omverdenen, selvtillit, og selvbilde skapes, og tidligere negative behov behøver ikke nødvendigvis duge lenger.
#14 Åke 07-02-2011 15:07
Se for dere et nytt bilde av et samfunn fritt for rusmidler. Hva ser du ? Et samfunn uten avvikere ? Et samfunn uten nød, åndelig og materielt ? Et samfunn uten kriminalitet og vold ? Et samfunn uten skoletapere? Et samfunn der ingen behøver å søke
sin tilhørighet og bekreftelse utenfor det etablerte
og det som er godtatt ?

Ikke det, nei!

I et samfunn uten rus ville samfunnet fortsatt ha individer og grupper som faller utenfor – dette er jo stort sett de samme gruppene som vi har i dag i behandling for rusmiddelmisbru k. De ville altså likevel vært brukere, pasienter eller klienter.

De sentrale ting i livet for en rusmiddelmisbru ker er
ikke annerledes enn for oss andre: identitet, selvfølelse, mestring og tilhørighet. Det handler akkurat om hvordan deres virksomhet som helseforvaltere kan bidra til økt livskvalitet for rusmiddelmisbru kere.
#15 Bente Moe 07-02-2011 16:18
Dette er helt håpløst. "Alle" er til enhver tid enig om at det trengs et bedre tilbud for rusavhengige. Og så ser man at det i stillhet bygges ned på de få plassene som fins i dag. Det er fullstendig ansvarsløst. Vi kan rett og slett ikke ha et samfunn som ikke stiller opp for mennesker som trenger hjelp for å komme seg ut av rushelvetet samt deres pårørende. I Oslo er det ingen hjelp å få når man trenger akutt hjelp for å få plass til en person til avgiftning. Man møter stengte dørr overalt. Det er rett og slett uakseptabelt!
#16 Elin Andersen 07-02-2011 18:07
helsevesenet er flinke til å skryte av seg selv når de kommer med nye plasser,men de glemmer å mange plasser de legger ned.. lurer på når tid helsevesenet skal ta til vett å se realiteten på dette feltet.. ruspolitikken er en skam........... ........
#17 Fagforbundet Aker sykehus 07-02-2011 19:14
Her er vi helt enig med Ivar J: Dagens pressekonferans e var en viktig markering av enighet mellom fagforeningene innen rusbehandling i Oslo universitetssyk ehus mot de drastiske og farlige kuttplanene
#18 Marit Hagen 08-02-2011 21:59
Skammelig ja. Stå på folkens!
#19 Forbyaltsomikkepassermeg 04-07-2011 10:04
"skrevet av Kjell Iversen, 07. februar 2011
Er det ikke politiets oppgave å behandle narkomane da? Burde ikke ha slikt i helsevesenet, det er tross alt kriminalitet vi snakker om."

All bruk av rusmidler som staten ikke tar inn skatt på blir sett på som misbruk per lovdefinison.

Og per den definisjonen så blir det satt fram ekstreme ressurser på å "Skremme" og fange opp ungdommen vekk fra "rekrutteringen".

Skal si man ikke bryr noe vesentlig når man misbruker de lovlige rusmidlene feks kong alkohol i helgene uten ramaskrik om kriminalisering .

Hvis en kan drikke med måte, hvorfor kan en da plutselig ikke røyke med måte når cannabis viser seg å være the lesser evil.
pga du blir automatisk kriminell ved å kun ta 1 trekk fra en pipe eller joint. det finnes intet alternativ i lovens navn.

Du "burde burde" ikke innta ett av verdens farligste stimulant (tobakk) som dreper tusener i året, da er det snakk om å ta ansvar for eget valg selv om det er i LOVLIG omløp. Hvorfor da, blir en plante som viser seg å ha mindre skadevirkninger på kroppen og sinnet enn den forbanna lovlige rusen som dere leser om hver lørdag og søndag i avisen. "fyll og bråk"
"overfalt på åpen gate" "blind vold" "promillekjørin g endte i fjellveggen" osv. Ett enkelt spørsmål.
Hvorfor mener staten tobakk er mindre skadelig enn cannabis når det gjelder lovgivning?

You have no rights to post comments