Rus
Egen tillitsperson for rusavhengige: Vellykket?
Helse- og omsorgsdepartementet har som en del av opptrappingsplanen for rusfeltet brukt om lag 90 millioner kroner over fire år (2008 – 2011) på Tillitspersonforsøket. Nå er evalueringsrapporten Rambøll har utarbeidet på oppdrag fra Helsedirektoratet klar. I 26 kommuner har om lag 700 brukere fått oppfølging av en tillitsperson. Sammen med brukeren har tillitspersonen fungert som døråpner og brobygger mellom ulike tjenester. - Tillitspersonenes hovedoppgave var å gi brukerne støtte til å fremme egne behov i møte med tjenestene, og til å være en aktiv aktør i egne endringsprosesser. De skulle også være en pådriver for å mobilisere tjenestene rundt den enkelte bruker, slik at de fikk en systematisk oppfølging,
Oslo kommune har vært en del av dette forsøket, med 21 deltakere.
Hadde vært spennende å få fagfolks og brukeres erfaringer med dette for Oslos del. Er erfaringene gode, slik at Oslo mer offensivt burde hive seg frampå for å få flere bydeler og flere deltakere med?
Les pressemelding fra Helse- og Omsorgsdepartementet
Les selve evalueringsrapporten (pdf)
Les om Oslos forsøk under
Oslo kommune - Bydel Stovner
Innbyggertall: 29 746
Mål:
• sorge for at den enkelte bruker far et integrert tjenestetilbud
• okt brukermedvirkning
• at tillitspersonene folger opp brukerne sa tett som de onsker og trenger
• opprette og koordinere tjenester brukerne har krav pa samt oke bruken av individuell plan i bydelen
• ta del i a videreutvikle bomiljotiltaket Kafe Varestedet, i et omrade med konsentrasjon av kommunale utleieboliger
Målgruppe:
Brukere av sosialtjenesten som har rusrelaterte problemer og behov for sammensatte, langvarige og koordinerte tjenester
Modell og metode:
Case management med vekt pa meglerfunksjonen og koordinatorrollen
Organisering/forankring:
NAV Stovner, sosialtjenestens oppfolgingsseksjon
Samarbeidspartnere: Rusmiddeletatens lavterskeltilbud, fastleger, statlige og kommunale tjenester i Nav, ARA Grorud, Kirkens bymisjon/24:SJU, helseforetak, parorende, samt andre tjenester i bydelen
Erfaringer og suksesskriterier:
A arbeide med brukerne der de er, ut fra deres egne behov. Enighet om en felles malsetting som vi sammen kan arbeide for a oppna. A bruke ansvarsgruppen som et stottenettverk for den enkelte. Erfaringsseminar for vare samarbeidspartnere hvor erfaringene i prosjektet blir belyst. Gjennom forsoket er det utviklet en egen mal for individuell plan (IP) tilpasset malgruppens behov, samt kartleggings- og dokumentasjonsverktoy
Kontaktperson: Hege Ellefsen
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Oslo kommune – Rusmiddeletaten
Innbyggertall: 600 000
Mål:
• oke graden av samarbeid med ansvarlig bydel
• strukturere planer og onsker
• bista med mer permanent bolig
• planlegge loslatelse fra fengsel
• bidra til okt fokus pa helse (fastlege, tannhelse,avgiftning,
LAR)
• utvikle en lokal variant av Case management
Målgruppe:
Personer med rusrelaterte problemer som hyppig benytter seg av akuttjenester i kommunen og som samtidig har manglende
samarbeid med ansvarlig bydel. I tillegg personer med rusrelaterte problemer som har liten kontakt med hjelpeapparatet generelt
Modell og metode:
• tett dialog med aktuelle samarbeidspartnere
• ≪ut av kontoret≫ – oppsokende arbeid
• folgetjenester/ paminning om avtaler
• motiverende intervju, empowerment, LOFT, narrative perspektiver
• lokal variant av Case management
Organisering/forankring:
Et samarbeid mellom Rusmiddeletaten, Oslo kommunes storbyavdeling (Bydel St Hanshaugen) og Legevakten i Oslo. Organisert
under Rusmiddeletaten, Seksjon Oppsokende og MAR (Medikamentasssistert rehabilitering)
Samarbeidspartnere:
Samtlige bydeler, andre tiltak i Rusmiddeletaten som Uteseksjonen, Oppsokende tjeneste og lavterskel institusjoner, samt andre gatenare
tiltak i regi av frivillige organisasjoner og brukerorganisasjoner
Erfaringer og suksesskriterier:
• kontinuitet og langsiktighet - folge klient uavhengig av situasjon/bosituasjon (uteboende, lavterskelinstitusjon, fengsel, sykehus etc.)
• tilgjengelighet – fa brukere per ansatt
• fleksibilitet – prioritering ved behov
• veiledning – kontinuerlig diskusjon og refleksjon
• godt samarbeid med ansvarlig bydel
At tillitsperson har samlet oversikt over klientens situasjon gjennom a fa leserettigheter til Rusdata (register med blant annet journalnotater fra Rusmiddeletaten sine tjenesteteder) bidrar til at planene deres blir viderefort til tross for utskrivelser og/eller bytte av bosted
Kontaktperson: Anne Katrine Sivesind
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Følg Ivar Johansen på Twitter
Få tilsendt temamessige nyhetsbrev
Kommentarer
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.