Rus

Egen tillitsperson for rusavhengige: Vellykket?

Egen tillitsperson for rusavhengige: Vellykket?Det gir svært gode resultater å tildele rusmiddelavhengige med sammensatte tjenestebehov en egen tillitsperson, viser en ny rapport som kom like før jul.

Helse- og omsorgsdepartementet har som en del av opptrappingsplanen for rusfeltet brukt om lag 90 millioner kroner over fire år (2008 – 2011) på Tillitspersonforsøket.  Nå er evalueringsrapporten Rambøll har utarbeidet på oppdrag fra Helsedirektoratet klar. I 26 kommuner har om lag 700 brukere fått oppfølging av en tillitsperson. Sammen med brukeren har tillitspersonen fungert som døråpner og brobygger mellom ulike tjenester.  - Tillitspersonenes hovedoppgave var å gi brukerne støtte til å fremme egne behov i møte med tjenestene, og til å være en aktiv aktør i egne endringsprosesser. De skulle også være en pådriver for å mobilisere tjenestene rundt den enkelte bruker, slik at de fikk en systematisk oppfølging,

Oslo kommune har vært en del av dette forsøket, med 21 deltakere.

Hadde vært spennende å få fagfolks og brukeres erfaringer med dette for Oslos del. Er erfaringene gode, slik at Oslo mer offensivt burde hive seg frampå for å få flere bydeler og flere deltakere med?

Les pressemelding fra Helse- og Omsorgsdepartementet
Les selve evalueringsrapporten (pdf)
Les om Oslos forsøk under


Oslo kommune - Bydel Stovner
Innbyggertall: 29 746

Mål:

• sorge for at den enkelte bruker far et integrert tjenestetilbud
• okt brukermedvirkning
• at tillitspersonene folger opp brukerne sa tett som de onsker og trenger
• opprette og koordinere tjenester brukerne har krav pa samt oke bruken av individuell plan i bydelen
• ta del i a videreutvikle bomiljotiltaket Kafe Varestedet, i et omrade med konsentrasjon av kommunale utleieboliger


Målgruppe:

Brukere av sosialtjenesten som har rusrelaterte problemer og behov for sammensatte, langvarige og koordinerte tjenester


Modell og metode:

Case management med vekt pa meglerfunksjonen og koordinatorrollen


Organisering/forankring:

 NAV Stovner, sosialtjenestens oppfolgingsseksjon


Samarbeidspartnere: Rusmiddeletatens lavterskeltilbud, fastleger, statlige og kommunale tjenester i Nav, ARA Grorud, Kirkens bymisjon/24:SJU, helseforetak, parorende, samt andre tjenester i bydelen

Erfaringer og suksesskriterier:

A arbeide med brukerne der de er, ut fra deres egne behov. Enighet om en felles malsetting som vi sammen kan arbeide for a oppna. A bruke ansvarsgruppen som et stottenettverk for den enkelte. Erfaringsseminar for vare samarbeidspartnere hvor erfaringene i prosjektet blir belyst. Gjennom forsoket er det utviklet en egen mal for individuell plan (IP) tilpasset malgruppens behov, samt kartleggings- og dokumentasjonsverktoy

Kontaktperson: Hege Ellefsen

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.


Oslo kommune – Rusmiddeletaten

Innbyggertall: 600 000

Mål:

• oke graden av samarbeid med ansvarlig bydel
• strukturere planer og onsker
• bista med mer permanent bolig
• planlegge loslatelse fra fengsel
• bidra til okt fokus pa helse (fastlege, tannhelse,avgiftning,

LAR)

• utvikle en lokal variant av Case management


Målgruppe:

Personer med rusrelaterte problemer som hyppig benytter seg av akuttjenester i kommunen og som samtidig har manglende
samarbeid med ansvarlig bydel. I tillegg personer med rusrelaterte problemer som har liten kontakt med hjelpeapparatet generelt

Modell og metode:


• tett dialog med aktuelle samarbeidspartnere
• ≪ut av kontoret≫ – oppsokende arbeid
• folgetjenester/ paminning om avtaler
• motiverende intervju, empowerment, LOFT, narrative perspektiver
• lokal variant av Case management

Organisering/forankring:

Et samarbeid mellom Rusmiddeletaten, Oslo kommunes storbyavdeling (Bydel St Hanshaugen) og Legevakten i Oslo. Organisert
under Rusmiddeletaten, Seksjon Oppsokende og MAR (Medikamentasssistert rehabilitering)

Samarbeidspartnere:

Samtlige bydeler, andre tiltak i Rusmiddeletaten som Uteseksjonen, Oppsokende tjeneste og lavterskel institusjoner, samt andre gatenare
tiltak i regi av frivillige organisasjoner og brukerorganisasjoner

Erfaringer og suksesskriterier:

• kontinuitet og langsiktighet - folge klient uavhengig av situasjon/bosituasjon (uteboende, lavterskelinstitusjon, fengsel, sykehus etc.)
• tilgjengelighet – fa brukere per ansatt
• fleksibilitet – prioritering ved behov
• veiledning – kontinuerlig diskusjon og refleksjon
• godt samarbeid med ansvarlig bydel

At tillitsperson har samlet oversikt over klientens situasjon gjennom a fa leserettigheter til Rusdata (register med blant annet journalnotater fra Rusmiddeletaten sine tjenesteteder) bidrar til at planene deres blir viderefort til tross for utskrivelser og/eller bytte av bosted

Kontaktperson: Anne Katrine Sivesind

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Følg Ivar Johansen på Twitter
Få tilsendt temamessige nyhetsbrev

Kommentarer   

#1 John Are Strand 09-01-2012 13:51
Leste et stykke i gateavisa Virkelig om ei som delte sine erfaringer med tillitsperson,v irket som et meget bra tiltak.Spesiell t for unge som har lite erfaring med byråkrati og gir opp lett..
#2 Heidi Hagen 09-01-2012 13:54
Her viser det seg igjen at å gi bruker/pasient ansvar og medbestemmelses rett av eget liv, kun har fordeler.
#3 RIO Rusmisbrukernes Interesseorganisasjon 09-01-2012 15:47
Tillitspersonpr osjektet er en del av opptrappingspla nen på rusfeltet. Her har det skjedd veldig mye bra. Håper og tror at mange kommuner vil videreføre det når midlene blir borte til neste år. Det skal da prioriteres inn i den kommunale ra...mmen. Vi har jo dårlig erfaring med det, men jeg velger å håpe til det motsatte er bevist. Rusavhengige med en sammensatt problematikk trenger en uavhengig tilitsperson med seg gjennom hele pasientforløpet . Når ting ikke henger sammen skal det meldes fra. Tror desverre ikke folk er flinke nok til å klage potensielle samhandlingsakt ører inn til tilsynsmyndighe tene. Det er faktisk litt av vitsen med ordningen.
#4 Ann-Karin Sand 10-01-2012 09:52
Virker som et bra tiltak. Jeg har bodd i byen Sandefjord, der jeg først fikk kjennskap til tiltaket "tett på" høsten 2009. Leste innlegget i Aftenposten der Ingelin Tangestuen har fulgt tidligere rusavhengige Line. Høres ut som metodene som er brukt har ført til resultater. Da er det vel bare å fortsette med denne typen tiltak, å håpe at flere kan få god hjelp.

You have no rights to post comments