Sosialpolitikk

Gebyr ved lønnstrekk må oppheves

Det er urimelig at kommunen som arbeidsgiver legger ytterligere økonomiske byrder på kommunalt ansatte som har betalingsproblemer. På den bakgrunn har Knut Even Lindsjørn og Ivar Johansen levert et privat forslag om å oppheve gebyret kommunen tar for å trekke ansatte i lønn.



Oslo Bystyre

v/ ordføreren

Oslo, 1. mars 2005

Privat forslag fra Ivar Johansen og Knut Even Lindsjørn på vegne av SV

BEHANDLINGSGEBYR VED TREKK I LØNN FOR KOMMUNALT ANSATTE

Det vises til bystyrereglementets § 36, hvor det bl.a. heter:

"Medlem av bystyret kan fremsette private forslag til bystyret. Forslaget må bare omhandle en sak og gjelde saker som naturlig hører inn under bystyrets virkeområde. Forslag kan ikke stilles til saker som ligger til behandling i bystyrets organer, har samme innhold som et forslag som ennå ikke er behandlet eller som tidligere er behandlet i en av bystyrets komiteer i samme bystyreperiode uten å ha fått nødvendig tilslutning. I tvilstilfelle treffer forretningsutvalget avgjørelsen."

På bakgrunn av dette fremmes et privat forslag som følger:

Opphevelse av vedtak

Formannskapets vedtok 24. okt. 1984 å belegge lovbefalte/ikke-avtalefestede trekk i lønn med gebyr.

Det foreslås at dette vedtaket oppheves.

Det kan være mange årsaker til at den enkelte kommer i økonomisk uføre i forhold til sine private kreditorer. Undersøkelser viser imidlertid at en hovedårsak til inkassosaker er manglende betalingsevne og fattigdom.

I saker hvor rettslige kjennelser/dommer gjør at arbeidsgiver har plikt til å foreta trekk i lønn, vil det ofte i utgangspunktet ha påløpt større gebyrer gjennom behandling i forliksråd og hos namsmannen. Det er grunn til å minne om at Oslo Forliksråd de to siste årene har gått med 16,5 million i overskudd, beløp som går rett inn i kommunekassa.

Det er urimelig at kommunen som arbeidsgiver legger ytterligere økonomiske byrder på kommunalt ansatte som har betalingsproblemer, ved å ilegge gebyrer som verken står i forhold til arbeidet det kreves, eller står i forhold til den praksis kommunen for øvrig har når det gjelder trekk i lønn.

Hvorfor skal mennesker i uheldig livssituasjon stå i en særstilling? Trekk i lønn som følge av manglende betalingsevne og fattigdom må sees på som en vanlig personalkostnad på linje med det arbeidet som følger med av f.eks. bidragstrekk, frivillig tilleggstrekk av skatt og fagforeningskontingent. Da tas det ikke gebyrer.

Oslo kommune skal være en raus arbeidsgiver overfor sine ansatte. Store offentlige arbeidsplasser i Oslo-området som Universitetet i Oslo og departementene ilegger ikke gebyrer for dette, og vi er heller ikke kjent med at dette skjer i det private næringsliv.

Tilbakebetaling

Trekk i lønn fra arbeidsgivers side kan ikke skje uten at det er hjemlet i lov, tariffavtale eller ved avtale med den enkelte.

Byrådet har ved sitt notat til finanskomiteen av 8. februar 2005 synliggjort at dette gebyret ikke har dekning i de forutsetninger som er nevnt i arbeidsmiljølovens § 55 nr. 3.

Oslo kommune har derfor siden 1984 hatt en lovstridig praksis.

Ulovlige trekk bør prinsipielt tilbakebetales den enkelte, og vi forutsetter at Oslo kommune i samarbeid med de ansattes organisasjoner finner praktiske ordninger for hvordan dette skal kompenseres i forhold til de ansatte.

Forslag til vedtak:

1.

Oslo kommune avvikler med umiddelbar virkning gebyrer for ikke-lovbefalte/ikke-avtalefestede trekk i lønn.

2.

Oslo kommune har uten hjemmel i lov, tariffavtale eller avtale med den enkelte ilagt kommunalt ansatte et trekkgebyr. Bystyret ber byrådet drøfte med de ansattes organisasjoner ordninger for hvordan dette skal kompenseres i forhold til de ansatte.

Knut Even Lindsjørn Ivar Johansen /s/

You have no rights to post comments