Sosialpolitikk
NAV-kontorene: Sikkerhetstiltak tar tid
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Sosialpolitikk
- Publisert mandag 10. november 2014 04:00
Og trolig tar dette altfor lang tid, ifølge den redegjørelse byrådet har sendt bystyret, på spørsmål fra meg.
"Oslo kommune og NAV Oslo innledet våren 2013 et samarbeid med Beredskapsetaten rundt sikkerhetssituasjonen i NAV-kontorene i Oslo. Som et resultat av samarbeidet utarbeidetBeredskapsetaten en anbefalt overordnet standard for grunnsikring av NAV-kontor. Med utgangspunkt i standarden foretok Beredskapsetaten sikkerhetsvurderinger for hvert enkelt NAV-kontor. Med utgangspunkt i sikkerhetsvurderingene har det lokale partnerskapet (NAV Oslo og den enkelte bydel) utarbeidet tidfestede tiltaksplaner for å imøtekomme de tiltak som ble vurdert som nødvendige.
I forbindelse med Arbeidstilsynets pålegg har Byrådsavdelingen for eldre og sosiale tjenester sammen med NAV Oslo innhentet sikkerhetsvurderinger fra alle NAV-kontorene. Sammen med sikkerhetsvurderingene ble det innhentet oversikter over hvilke tiltak som var gjennomført, samt tidfestede planer for gjennomføring av resterende tiltak.
SIkkerhetsgjennomgangene tydeliggjorde at det ved enkelte kontorer var behov for relativt omfattende ombygginger av publikumsmottaket . Dette er både ressurs- og tidskrevende, men kontorene der dette er aktuelt har utarbeidet planer for hvordan og når ombygging forventes å være sluttført. Det er også vurdert midlertidige tiltak ved disse kontoren," heter det blant annet i redegjørelsen byrådet har sendt fram til bystyret.
Har dette høy nok prioritet? Er dette godt nok?
Kommentarer
Vi rettmessig forbannede og krenkede Navrammede borgere, har intet sikkerhetsnett mot den farlige fagorganisert etatsbermen som i dag til og med er underlagt «dobbel beskyttelse» mht. omtalte ivaretakelse via straffeloven!
For akkurat hvilke sanksjoner er det åpenbart uskikkede tjenestemenn som trakasserer, trenerer og utøver represalier erfarer overfor borgeres berettigete varsling?!
INGEN!
bit.ly/1zhPOa5
Vi gikk gjennom sikkerhet og ombygging ved NAV-kontorene i Oslo på ett kontaktmøte for lokalt tillitsvalgte i NTL tidligere i høst og mitt inntrykk er at dette blir prioritert på de fleste NAV-kontorene. På mitt kontor er jeg trygg på at nødvendige tiltak er gjort og de ser ut til å fungere.
En annen ting er om bemanningssitua sjonen på kommunal side er god nok til at å holde konfliktnivået så lavt som mulig. At brukerne ikke opplever å få snakke med saksbehandler eller at saken har lang behandlingstid har med politiske nedprioritering er å gjøre. Like så at sosialklienter ikke får hjelp og veiledning til å komme i jobb eller helseavklaring. At folk føler at de ikke blir behandla med verdighet forstår jeg godt. At ressursene kommunal side av NAV disponerer forhindrer bruker desperate mennesker fra å begå voldelige handlinger føler jeg meg ikke trygg på.
Diskusjonen minner meg på skranken hos Bergen boligetat. Åpenbart bygget for sikkerhet ja - så høy at lille meg (jeg er 1.61) har vansker med å se over den. Mange innvandrerkvinn er har samme problem der, av rent genetiske årsaker. At jeg ikke kan holde hendene så høyt uten å få smerter er en annen sak - men jeg håper det ikke er dit vi er på generell vei.
Jeg forstår NAV-ansattes bekymring, men jeg er altså ikke på deres side av bordet. Jeg er derimot der at jeg har opplevd vektere på feil plass, og vet hva det gjør med seinere tilgjengelighet for noen av oss.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.