Sosialpolitikk

Bydel Alna: For et samarbeid!

Bydel Alna: For et samarbeid!

Søppel, fluer, rot og mangel på varmtvann og strøm. Slik var situasjonen hjemme hos en mann i bydel Alna før han fikk besøk av bydel Alnas innsatsteam. Godt samarbeid fra flere parter endret situasjonen helt.

Det startet med at bydel Alna fikk en bekymringsmelding fra en fastlege, etter at en pasient hadde vært innom og forklart legen sin hvordan han hadde det hjemme. Bydelens innsatsteam ble satt på saken, som forstod raskt ut fra bekymringsmeldingen at boforholdene ikke var akseptable

Innsatsteamet dro på hjemmebesøk for å vurdere situasjonen til mannen. Det som møtte dem der var store mengder søppel i flere rom, en del fluer som hadde kommet som følge av alt søppelet, og en trist mann som var flau og trist over hvordan han hadde det. Han hadde heller ikke varmt vann og nesten ingen tilgang på strøm.

Les Kristin Kvalheim Olsen, sykepleiekonsulent i enheten Egenmestring og rehabilitering, sin beskrivelse av hvordan bydelen mobliserte gode ressurser. Godt samarbeid fra flere parter endret situasjonen helt, og uten bruk av sosialhjelp.

Les under "les mer."

 

For et samarbeid!

Søppel, fluer, rot og mangel på varmtvann og strøm. Slik var situasjonen hjemme hos en mann i bydel Alna før han fikk besøk av bydel Alnas innsatsteam. Godt samarbeid fra flere parter endret situasjonen helt.

Av Kristin Kvalheim Olsen, sykepleiekonsulent i enheten Egenmestring og rehabilitering, bydel Alna

Det startet med at bydelen fikk en bekymringsmelding fra en fastlege, etter at en pasient hadde vært innom og forklart legen sin hvordan han hadde det hjemme. Bydelens innsatsteam ble satt på saken. Vi forstod raskt ut fra bekymringsmeldingen at boforholdene ikke var akseptable.

Dro på vurderingsbesøk

Innsatsteamet i bydel Alna består av to sykepleiere som går på vurderingsbesøk og kartlegger behov for hjelp og ulike hjelpemidler i hjemmet. De vurderer om det gis riktig type hjelp og trygger hjemkomst ved utskrivelse fra sykehus eller institusjon. Hensikten er at bydelens innbyggere skal kunne bo hjemme lengst mulig så lenge dette er forsvarlig, støttet med opplæring og veiledning fra innsatsteamet. Teamet samarbeider tett med andre tjenestesteder og eventuelt pårørende.

En trist mann

Denne dagen var vi to personer, Nenad Nesovic og jeg, som dro på hjemmebesøk for å vurdere situasjonen til mannen som var omtalt i bekymringsmeldingen.

Det som møtte oss der var store mengder søppel i flere rom, en del fluer som hadde kommet som følge av alt søppelet, og en trist mann som var flau og trist over hvordan han hadde det. Han hadde heller ikke varmt vann og nesten ingen tilgang på strøm.

Trengte hjelp

Denne mannen trengte hjelp, det var det ikke tvil om. Det første som ble gjort var at jeg tok kontakt med Boligbygg, som er eierne av leiligheten. De var kjappe med å sende både rørlegger og elektriker som skulle ordne opp i varmtvanns- og strømforholdene, men arbeidet stoppet opp da hverken rørlegger eller elektriker ville gå inn i leiligheten før den var ryddet og rengjort.

Dermed kontaktet jeg Bydelsrusken i Alna, som kom og hjalp oss med rydding og bortkjøring av søppel. Deretter hadde vi ny befaring sammen med Alna renhold, og opplevde nok en liten stopp før vi kunne gå videre: Alna Renhold kunne ikke vaske før de hadde varmt vann og dessuten var det nesten ikke lys i leiligheten.

Bar vann fra nabohus

Da tilbød innsatsteamet seg å bære vann fra nabohuset. Men Alna renhold ville da bære vann selv, og satte i gang med flere bøtter. Alna tekniske sentral lånte ut arbeidslamper så renholderne hadde vaskelys, og så kom Bydelsrusken tilbake og hentet møbler som måtte kastes.

Dessverre var både sofa, kjøleskap, komfyr, seng og madrass i så dårlig forfatning at vi var nødt til å kaste det. Det samme gjaldt for det meste mannen hadde av kjøkkenutstyr.

Fikk nytt utstyr fra ansatte i bydel Alna

Beboeren i denne leiligheten hadde ikke økonomi til å kjøpe nytt utstyr. Han fikk nok en gang hjelp fra Bydelsrusken, som kom tilbake med nye møbler og nytt kjøkkentøy allerede dagen etter. De hadde funnet sofa på Finn, og resten av det han trengte skaffet vi gjennom å sende en e-post til alle medarbeidere i bydel Alna der vi ba om ting som mannen trengte. Det resulterte i både sengetøy, glass, kopper, asjetter, bestikk, gardiner, lamper, kaffetrakter, TV og til og med et nytt toalett! Det kom fra HR Rør, en rørleggerbedrift i nærområdet, som også monterte toalettet for oss helt gratis. «For en så god sak vil vi fikse det gratis» sa sjefen derfra.

Og dette var da vel jammen en god sak?

Elektriker og rørlegger ble også ferdige med sine jobber, og nå virker både varmtvannsbereder og alle stikkontakter i leiligheten. Siste innsats fra min side var to kvelder med å sy om gardiner. Det beste av alt er at mannen, som vi endte med å være så mange til å hjelpe, har blomstret opp og er glad. Han er veldig takknemlig og veldig fornøyd med resultatet. Og som han selv sa:

− Nå kan jeg til og med ha folk på besøk.

Imponert

Alt kom i orden til slutt, og det helt uten bruk av sosialhjelp. Jeg er svært imponert over innsatsen og vil gjerne få takket både Bydelsrusken, Alna Renhold, Alna tekniske sentral og Boligbygg. Og ikke minst alle de som bidro med utstyr til å fylle leiligheten.

Snakk om godt samarbeid!