Sosialpolitikk

Ny strategi for NAV Oslo

Ny strategi for NAV Oslo

NAV Oslo har formulert en ny strategi.

Jeg merker meg særlig formuleringene om at innbyggere som trenger NAV skal oppleve:

- Tidlig og riktig innsats der overgang til arbeid er det viktigste virkemiddelet for å løse levekårsutfordringer

- Rett oppfølging til rett tid med utgangspunkt i den enkeltes behov og med bruk av alle NAV sine virkemidler

- At barnefamilier med risiko for langvarig fattigdom er prioritert

- Koordinerte tjenester med høy kvalitet som er likeverdige uavhengig av bosted og sosial status

og ikke minst at NAV skal:

- Ha kunnskap om forhold som påvirker innbyggernes levekår

- Prioritere barnefamilier og ungdom i oppfølgingsarbeidet. Dette innebærer å:- Identifisere familier som lever i fattigdom- Se barn og unge i familiene og anerkjenne at de er selvstendige individer med rett til å bli lyttet til- Samarbeide med andre aktører som treffer barn og unge i bydelen for å finne løsninger på levekårsutfordringer- Se familiens samlede behov og bruke tilgjengelige virkemidler til familiens beste

- Legge vekt på forebyggende arbeid, slik at helsemessige og/eller sosiale utfordringer oppdages på et tidlig tidspunkt

- Utvikle en felles forståelse for at helseproblemer og sosiale problemer må oppdages, løses og forebygges for at innbyggere som står utenfor arbeidslivet skal få mulighet til å komme i arbeid

- Innrette sin virksomhet med et helhetsperspektiv på tvers av enheter, tjenester, nivåer og andre aktører

- Bistå innbyggerne i deres prosess mot endring og mestring

- Ha god kunnskap om virkemidler som bidrar til overgang til arbeid og bruke handlingsrommet til det beste for bruker

- Samarbeide om barn og unge.

Hva synes  du om strategien? Skriv gjerne synspunkter i kommentarfeltet nedenfor. Les hele dokumentet under "les mer."

 

Strategi for NAV i Oslo 2017 – 2020 Bakgrunnsdokument (lang versjon)

NAV er en sentral samfunnsaktør som statlige og kommunale myndigheter har gitt i samfunnsoppdrag å arbeide for at flere personer kommer i arbeid og aktivitet og sikres muligheter til gode levekår.

NAV skal bidra til et arbeidsmarked med høy deltakelse, hvor arbeidsgiverne får dekket sitt behov for kvalifisert arbeidskraft. NAV skal bidra til et mer inkluderende samfunn som gir innbyggere muligheter til aktiv deltakelse, gode levekår og økonomisk trygghet. NAV sin innsats skal bidra til at økonomiske og sosiale forskjeller utjevnes og at fattigdom bekjempes.

Strategiske satsninger fram mot 2020

1. Sosialt arbeid, tidlig innsats og helhetlig oppfølging

2. Samarbeid med innbyggere

3. Tilpassede tjenester og kanalstrategi

4. Arbeidsgivere og kunnskap om arbeidsmarkedet

5. Strategisk lederskap

 

1. Sosialt arbeid, tidlig innsats og helhetlig oppfølging

Innbyggere som trenger NAV skal oppleve:

- Tidlig og riktig innsats der overgang til arbeid er det viktigste virkemiddelet for å løse levekårsutfordringer

- Rett oppfølging til rett tid med utgangspunkt i den enkeltes behov og med bruk av alle NAV sine virkemidler

- At barnefamilier med risiko for langvarig fattigdom er prioritert

- Koordinerte tjenester med høy kvalitet som er likeverdige uavhengig av bosted og sosial status

NAV skal:

- Ha kunnskap om forhold som påvirker innbyggernes levekår

- Prioritere barnefamilier og ungdom i oppfølgingsarbeidet. Dette innebærer å:- Identifisere familier som lever i fattigdom- Se barn og unge i familiene og anerkjenne at de er selvstendige individer med rett til å bli lyttet til- Samarbeide med andre aktører som treffer barn og unge i bydelen for å finne løsninger på levekårsutfordringer- Se familiens samlede behov og bruke tilgjengelige virkemidler til familiens beste

- Legge vekt på forebyggende arbeid, slik at helsemessige og/eller sosiale utfordringer oppdages på et tidlig tidspunkt

- Utvikle en felles forståelse for at helseproblemer og sosiale problemer må oppdages, løses og forebygges for at innbyggere som står utenfor arbeidslivet skal få mulighet til å komme i arbeid

- Innrette sin virksomhet med et helhetsperspektiv på tvers av enheter, tjenester, nivåer og andre aktører

- Bistå innbyggerne i deres prosess mot endring og mestring

- Ha god kunnskap om virkemidler som bidrar til overgang til arbeid og bruke handlingsrommet til det beste for bruker

- Samarbeide om barn og unge.

 

2. Samarbeid med innbyggerne

Innbyggerne skal oppleve at:

- Det er gode strukturer for medvirkning, dialog og samarbeid på systemnivå, tjenestenivå og individnivå

- Tjenester utvikles sammen med de aktuelle innbyggerne.

- Deres behov skal inngå i grunnlaget for utviklingen av tjenestene og kvaliteten på tjenestene skal vurderes ut fra deres perspektiv

NAV skal:

- Lytte til de aktuelle innbyggere og sørge for at alle deltar i beslutninger som angår dem selv

- Drive oppfølgingsarbeid preget av at NAV bistår tjenestemottakerne i deres prosess mot endring og mestring

 

3. Kanalstrategi og tilpassede tjenester

Innbyggere og arbeidsgivere som trenger NAV skal oppleve at NAV:

- Tar utgangspunkt i brukers og arbeidsgivers behov for tjenester

- Tilbyr likeverdige tjenester tilpasset den enkeltes behov

- Benytter kommunikasjonskanaler tilpasset mottakerne

NAV skal:

- Ta i bruk ny teknologi for å gi god informasjon og effektive tjenester

- Tilrettelegge for optimal bruk av selvbetjeningsløsninger og kontaktsentertjenester

- Der dette er rett for tjenestemottaker, la digital dialog og kommunikasjon være førstevalget for alle tjenester

- Legge til rette for og drive fram innovasjon og tjenesteutvikling med bakgrunn i identifiserte behov og utfordringer

- Ha effektiv saksbehandling med god kvalitet

 

4. Arbeidsgivere og kunnskap om arbeidsmarkedet

Arbeidsgivere skal oppleve at: 

- NAV har god kunnskap om arbeidsmarked og etablert samarbeid med relevante arbeidsgivere

- NAV er en profesjonell og attraktiv samarbeidspartner som leverer tjenester av god kvalitet

- NAV anvender de arbeidsmarkedspolitiske virkemidlene på en måte som bidrar til å skape balanse mellom tilbud og etterspørsel i arbeidsmarkedet, slik at arbeidssøkerne i større grad får de kvalifikasjonene som arbeidsgiver etterspør.

NAV skal:

- Sikre nødvendig oppfølging av arbeidsgivere for å hindre utstøting og sørge for god inkludering av arbeidstakere

- Ha kunnskap om arbeidsmarkedet og bygge relasjoner med prioriterte bedrifter

- Ha god oversikt over arbeidssøkere, herunder deres yrkesønsker, kompetanse og bistandsbehov

- Jobbe med langsiktige prioriteringer i forhold til utvalgte grupper og med bakgrunn i god kjennskap til lokalt arbeidsmarked

- Samhandle med utdanningsmyndighetene for å sikre tilgang på karriereveiledning og gode kvalifiserende løp for brukere som trenger påfyll av kompetanse for å kunne hevde seg i arbeidsmarkedet

 

5. Strategisk lederskap

Ledelse i NAV skal kjennetegnes ved at:

- NAV har ledere som våger, tåler og bryr seg

- Lederne gir tydelig retning i arbeidet med å nå målet om at flere skal i arbeid og aktivitet slik at de får bedre levekår

- Lederne forstår levekårs- og arbeidsmarkedsutfordringer lokalt, og legger strategier for å løse samfunnsoppdraget i lys av dette

Ledelsen skal:

- Sørge for strategisk samarbeid med relevante samarbeidspartnere.

- Delta i relevante plan- og samarbeidsprosesser for å sørge for økt arbeidsinkludering og gode levekår

- Sørge for tydelige prioriteringer i samsvar med de aktuelle innbyggeres behov

- Se helhet og sammenheng i organisasjonen for å sikre god utnyttelse av kompetanse og ressurser

- Sørge for at enheten har tilstrekkelig register- og styringsdata som understøtter arbeidet med å sikre tjenester med god kvalitet

- Drive kontinuerlig utvikling av lederskap og samhandling.

- Sikre god forankring og eierskap til kontinuerlig forbedringsarbeid - Sikre god kompetanse i egen enhet gjennom målrettet rekruttering og ved å legge til rette for kunnskapsoverføring og læringssløyfer i egen enhet og mellom enheter

- Legge til rette for utvikling av et arbeidsmiljø som motiverer til godt medarbeiderskap, som realiserer medarbeidernes ressurser og kompetanse til det beste for bruker

- Bygge NAVs omdømme og spre kunnskap om NAV sitt samfunnsoppdrag og oppgaveløsning

Kommentarer   

+2 #1 Marit Nøid 16-02-2017 08:03
Mange store flotte ord her. Men jeg savner fortsatt ordninger for foreldre/foresa tte til psykisk utviklingshemme de barn over 18 år når disse er syke og ikke kan benytte seg av sine dagtilbud. Jeg har fortiden "ferie" på sykehus fordi min sønn på 22 er innlagt. Han trenger noen hos seg døgnet rundt.
+1 #2 Åse Karin Karlsen 16-02-2017 08:05
Ja her var det mange fine ord:( for det første har sittende regjering laget enda større avstand mellom fattige hjelpetrengende og rike. For det andre e fokuset her at alle skal tilbake i jobb?? Ser ikke en setning om realitetene for de som faktisk ikke kan?? Kjenne bla en familie med tre barn, der begge de voksne levere i ett smertehelvete daglig ,D a enkelte kroppsdeler fremdeles ikke kan vokse ut igjen, er det også deres fremtid, og dette er svært godt dokumentert av spesialister. Sittende regjering har i tillegg ranet de for 6000 kr i måneden, og hjulene gikk så vidt rundt fra før :( hvorfor i all verden skal mennesker i nød straffes ytterligere ?? I tillegg kjenner jeg veldig godt en aleineforelder med to bàrn, der det ene barnet er alvorlig funksjonshemmet og har holdt på å dø flere ganger, og andre forelder er død. e lever på ett særdeles minimum som består av omsorgs penger, og har måttet sloss for hver eneste hjelpemiddel og hjelp i tillegg mot de som skal hjelpe. På toppen av det hele har fått trusler nå om å komme seg i jobb, i en alder av godt over 50 .. Logisk?? Empatisk?? Med tanke på alle kronene vedkommende sparer staten for i tillegg, med å pleie hjemme, så finnes det ikke logisk for meg i alle fall :( jeg har sjøl opplevd NAV på nært hold, på svært godt og svært dårlig.. Dét første året jeg vr langtids sykmeldt med tre sykehus innleggelser og ditto operasjoner , fikk jeg plutselig ikke sykepenger på 4 måneder. Jeg hadde jobbet siden jeg var 15, og tatt høyere utdannelse også, men det var hjelpen jeg fikk da jeg trengte det. Jeg hadde mer enn nok med helsen min men advokat måtte tilkalles .jeg var singel så ingen å dele de faste utgiftene med heller. Jeg hadde videre ett sant helvete med enkeltindivid på dette kontoret, da jeg trengte ytterligere hjelp, helt til jeg flyttet til ny kommune ! Samme lovverk, samme meg, men nye mennesker med nye holdninger og menneskesyn. Da først fikk jeg hjelp! Jeg ete sjøl utdannet innen omsorg, og jeg har mer enn en gang vært særdeles rystet over nettopp holdninger til enkeltindivid , som kan gjøre en særdeles tøff situasjon om til ett helvete, eller stikk motsatt. Dét blir stadig vekk snakket om kvalitets sikring som alltid går på ytre faktorer som forandring av rutiner osv.. Ett hvilket som helst system består av individ og deres private holdninger som styrer alt de har lært på skolene, så lenge dét får fortsette. Ett hvilket som helst system er ikke sterkere enn det svakeste ledd og en utdannelse forteller meg intet kun om hvilke skole vedkommende har gått.. Bla gikk jeg ett kurs i nav regi , der kursleder var en helnorsk yngre kvinne, utdannet som sosionom med spesialutdannel se i familie terapi, en av komponentene i dette kurset var samtalegrupper som ble ganske så personlige, i en pause der alle var til stede sier vedkommende plutselig, det er ikke så rart så mange blir voldtatt slik som folk kler seg. Siden jeg hadde jobbet bla med dette , så måtte jeg gi beskjed om et dette ikke hadde noe med faglighet å gjøre, og ikke visste hun hva alle rundt bordet bar med i ryggsekken sin heller, jeg ble kalt inn på teppet og ble utskjelt ! Bare en episode av svært mange . Før kvalitets sikring kan bli brukt til bevistheving , selvutvikling for mennesker som jobber i div systemer , og derved ha utrolig stor makt over andre menneskers liv, kan det aldri bli seriøst utifrå mine erfaringer , og det vil aldri skje positive forandringer heller.
#3 Elisabeth Thoresen 16-02-2017 10:59
Store fine ord og en veldig god visjon, for det er det det er, en "visjon".
Nav "skal" står det, men ikke har de ansatte i nav tiden til å følge opp, ikke har de god nok kunnskap og kompetanse, og ikke klarer etatene å samarbeide seg i mellom (det er min erfaring).
Det står vel egentlig veldig lite om hvordan dette er tenkt gjennomført.
Nav skal også være "tilstede, tydlige og løsningsoriente rte", dette har vært nøkkelordene til nav siden reformen kom. Jeg synes heller ikke at nav har klart å leve opp til dette på noen god måte.
Men tanken/"visjone n" bak dette nav Oslo har lagt frem, er veldig fin og god, men å få gjennomført dette, er lite realistisk, tenker jeg.
#4 Anneke CHRISTENSEN 16-02-2017 11:32
Jeg har hatt 8 saksbehandler siden 2011.Kompetanse n har godt ned og ned hvert eneste gang. Har en klagesak inne med hjelp av advokat. Behandlingstid 28 uker. Jeg er syk,kronisk migrene. Godt dokumentert av legene. Men Nav mener min sykdom er pga sosiale omstendigheter (min sterk funksjonshemmed e sønn).
Er medlem av fb gruppa Nav - hjelp innen 2 år blitt det 14 tusen medlemmer. Blanding av syke og arbeidsøkende/k ommer i arbeid er veldig uheldig, så mye kjennskap over alle forskjellige grupper kan de enkelte saksbehandler ikke har. Så blir det veldig lett avslag. I håpet at folk gir seg. Og lange saksbehandling tid.
Hjelpen til familien med funksjonshemmin g barn over 18år er en katastrofe. Mange barn er fortsatt små barn i hode og kroppen , mange blir sykere med alderen. Foreldrene får ingen støtte mer . Vi må tar ut ferie mens det er på sykehuset og hjemme etterpå og permisjon uten penger. Og på sykehuset må foreldrene oppholder seg på gangen mens barnet ligger på intensiv stasjonen ofte i ukersvis . Ingen foreldre overnatting mer. Jeg kunne fortsette og fortsetter.
Fine ord, men ingenting blir bedre bare dårlige. Alt ender med innsparinger. Erfaringer i 17 år nå. Se imot med angsten den dagen min sønn blir 18. Mvh Anneke Chistensen
+2 #5 Jogeir Berg 16-02-2017 13:20
Arbeid er viktig, men ein lyt anerkjenne at folk må ha eit verdig liv når trygd og løn ikkje strekk til også.
+1 #6 Marit-Helene Nangpa 16-02-2017 14:41
Jeg har etterlyst kvalitetssikrin g av tjenester og av den grunn håper og ønsker jeg av hele mitt hjerte at "ny strategi" innebærer kompetansehevin g hos den enkelte NAV-ansatt og større fokus på krav til forsvarlighet i offentlige tjenester.
Dette kan raskt bli tomme ord hvis de fortsetter å fokusere på "produksjonslin ja" i stede for gjeldene lovverk: NAV- og Forvaltningslov en.
#7 Rolf Solvang 16-02-2017 17:51
Ingen fine ord. Det eneste fine ordet for meg når det gjelder NAV er brukermedvirkni ng. Det at NAV i Oslo legger fram en strategi uten å ha brukermedvirkni ng i sentrum er en skandale. Vi som var med å sørge for at NAV-loven stiller krav til brukermedvirkni ng for alle NAV-kontor er svært skuffet over at Oslo NAV har vedtatt å legge ned de 15 bydelenes NAV-brukerutval g. Det at NAV-Oslo planlegger å opprette fire regionale brukerutvalg og snakker om samarbeid med innbyggerne i punkt 2 endrer ikke dette utgangspunktet.
#8 Stine Westrum 16-02-2017 20:20
Jeg savner mer fokus på sosiale tjenester og aktiviteter som er noe annet enn arbeid!
#9 Tore Nyseter 17-02-2017 10:06
Dette er mange fine ord som konsulentbransj en er "eksperter" på å lage, eller det kan være laget av et HR-kontor som sitter fjernt fra den daglige hverdagen til dem som skal utføre primæroppgavene . Hvis ikke slike visjoner og mål er utviklet nedenfra og av de ansatte selv, vi dette ha liten verdi. Medinnflytelse og medbestemmelse har ikke vært Nav's sterke side. Da Nav skulle foreta en organiasjonsund ersøkelse og engasjerte McKinsey var formålet at resultatet skulle ses i bunnlinjen. Et nylig prosjekt heter "På sporet av den skjulte tid" som har som formål å finne den riktige samtalebehandli ngstiden. Det siste jeg er blitt fortalt av en tillitsvalgt er at ansatte må loggføre sine toalettbesøk. Så lenge Nav holder på med slike absurde tiltak vil visjoner og strategier bli uforpliktende ord.Nav er blitt en koloss på leirføtter.
#10 Kristin 17-02-2017 21:36
Burde vel være noe mer om plikt til samarbeid om et økonomisk sikkerhetsnett som gir rom for et verdig og aktivt liv inkludert bolig, både for enslige og familier og ikke minst barn?

Et moment til på 80 tallet med økt arbeidsledighet ble det skapt nye forenkla tilskudd for å opprette arbeidsplasser på ordinære arbeidsplasser. Prøve det igjen?
+1 #11 Thorsten Thorstensen 21-02-2017 07:24
Har jobbet i Aetat AF 21 år og attføringsbedri ft 11 år og har sett arbeidsformidli ng og attførig langsomt forvitrer. Kjenner mange ansatte fortsatt og flere av de som er kritiske blir truet til taushet. NAV ønsker nå kun ansatte som holder kjeft, og utfører oppgavene uten en kritisk kommentar
+1 #12 Margrete Homlong Øyehaug 24-02-2017 14:17
Å sikre brukernes rettigheter til inntektssikring og utgiftsdekning og bolig er fraværende i strategien. Å sikre grunnleggende behov for trygg og forutsigbar inntekt og bolig er helt sentralt for alt sosialt arbeid. Dette var en sentral verdi og prioritering i trygdeetaten. Hvor er dette blitt av?
+1 #13 Marit-Helene Nangpa 24-02-2017 14:18
er nevnt. Dette må ikke bare innebære trygg og forutsigbar inntekt og bolig, det må også innebære riktig innsats med helsetjenester og tannlegebehandl ing, der det er behovstrengt.

You have no rights to post comments