Sosialpolitikk

NAV-beskjed: Vi har en felles dør - men bruk helst post

NAV-beskjed: Vi har en felles dør - men ikke bruk den

Kjernen i NAV-reformen var bl.a. et partnerskap mellom stat og kommune:

Tanken var samordning – å gi NAV-brukere én dør, hvor brukeren skal møte en NAV-veileder som er generalist, en som kan hjelpe de fleste med det aller meste, om det er sosialhjelp, økonomisk rådgivning, sykepenger, arbeidsledighet eller trygdeordninger.

NAV-veilederen skulle være deres kontaktperson i NAV. Slik kunne man få en organisasjon med klart eierskap til problemene, som kunne gå på tvers av sosial-, trygd- og arbeidsetaten, av statlig og kommunalt ansvarsområde, og hjelpe folk med deres sammensatte problemer.

Men mange føler det stikk motsatte: At NAV-døra er stengt, ikke  minst pga reduserte åpningstider.

Og det blir sannelig ikke bedre med NAV Stats siste endring:

NAV-kontorene i en rekke fylker har satt opp plakater i mottakene, hvor de opplyser at man ikke tar i mot dokumenter som vedrører den statlige delen av tjenesteområdet til NAV. Brukerne henvises til internett og ordinær post. Dette på tross av at en rekke skjemaer ikke er tilgjengelig for elektronisk innsending og at det er til dels svært kompliserte rutiner for innsending. Tillitsvalgt for de ansatte i NTL, Yanni Vikan, opplyser til medlemsbladet deres - Gaiden - at hans medlemmer opplever ordningen som belastende, fordi håndhevingen av regelen har vært spesielt rigid i Oslo. Dette har ført til irritasjon hos brukerne, som igjen oppfattes som et arbeidsmiljøproblem.

Les mer om dette under "les mer", slik medlemsbladet til de fagorganiserte i NAV Stat ser på saken; fra bladet Gaiden. NAV Kommune (Oslo kommunes del av NAV-kontorene) har ikke innført tilsvarende begrensninger.

 

Artikkelen i medlemsbladet for NTL NAV:

Redusert sørvis på NAV-kontorene

Åpningstidene reduseres på NAV-kontorene og vi skal helst ikke ta i mot skjemaer og dokumentasjon over disk, i publikumsmottakene. De skal fortrinnsvis sendes elektronisk, eller via ordinær post til skanning.

Av Jørund O. Gustavsen (tekst og foto)

I følge kanalstrategien og tjenestepakkene, skal NAV-kontorene oppfordre brukerne til å bruke andre kommunikasjonsmåter når de vil ha kontakt med NAV, enn å møte opp uanmeldt på NAV-kontorene. Dette er for å frigjøre tid til saksbehandling og forberedte brukermøter.

Ulik praksis.

NAV-kontorene i en rekke fylker har satt opp plakater i mottakene, hvor de opplyser at man ikke tar i mot dokumenter som vedrører den statlige delen av tjenesteområdet til NAV. Brukerne henvises til internett og ordinær post. Dette på tross av at en rekke skjemaer ikke er tilgjengelig for elektronisk innsending og at det er til dels svært kompliserte rutiner for innsending.

Vekker irritasjon.

NTLs avdelingsleder i Oslo, Yanni Vikan opplyser til Gaiden at hans medlemmer opplever ordningen som belastende, fordi håndhevingen av regelen har vært rigid i hans fylke. Dette har ført til irritasjon hos brukerne, som igjen oppfattes som et arbeidsmiljøproblem.

Varslet departementet.

NTLs Landsforening har på eget initiativ sendt et brev til Arbeids- og sosialdepartementet og spurt om innføring av tjenestepakker ivaretar veiledningsplikten og krav om tilgjengelighet på en god nok måte. Selv om dette i utgangspunktet var rettet mot innskrenkingen av åpningstider på NAV-kontorene, stiller man også spørsmål ved mulighetene for å nekte å ta i mot dokumenter samme steds. På dette har departementet svart at det tilligger Arbeids- og velferdsetaten å forestå innretningen av tjenestene overfor brukerne. De ber oss kort og godt ta dette med vår arbeidsgiver, som foreløpig ikke har kommet med noe konkret svar.

Presisering.

For å få litt mere informasjon i saken, spurte vi Ole Morten Pünther, som er seksjonssjef i Tjenesteavdelinga i Arbeids- og velferdsdirektoratet om hvordan de hadde tenkt at NAV-kontorene skulle praktisere tjenestepakkene og om det var deres mening at en del NAV-kontor bare skulle være åpne for timeavtaler, noen få dager i uka. Han svarer at Tjenestepakkene sier noe om hvordan NAV-kontorene skal hjelpe brukere som trenger ad hoc hjelp av NAV-kontoret og ikke noe om åpningstider eller avtalte møter. Adgangen til drop-in besluttes lokalt etter avtale mellom stat og kommune ut fra hva som er hensiktsmessig i det enkelte kontor, men alle kontorer skal kunne ivareta brukere som har behov for øyeblikkelig hjelp. Dersom det er brukere som har et individuelt behov for råd og veiledning, så vil det ofte være nødvendig og hensiktsmessig med en timeavtale.

Satt på gata.

Vi spør videre om hva som er holdningen til at brukerne, som følge av korte åpningstider, i mange tilfeller ble henvist til å vente ute på gata, når de hadde timeavtale på et NAV-kontor. Der er Pünther tydelig når han svarer at vårt mål er at brukerne skal oppleve gode brukermøter. Hvordan dette skal løses i praksis tilligger det lokale handlingsrommet. Det å bli henvist til å vente ute på gata, vil ofte ikke oppleves som en god start på et brukermøte.

Skal ikke avvise post.

Når vi spør om plakatene som henger på Oslokontorene forklarer Pünther at NAV-kontorene bør oppfordre folk til å sende dokumenter per post i de tilfeller hvor det er mest hensiktsmessig. Når brukeren likevel kommer med dokumenter som han/hun vil levere på NAV-kontoret, kan ikke NAV-kontoret nekte å ta imot dem jf. tjenestepakke om ekstern post. Pünther avslutter med å si at det å sikre god brukerservice primært blir til gjennom å gjennomføre gode prosesser – ikke ved å produsere flere direktiver. Av dette kan sluttes at Arbeids- og velferdsdirektoratet ikke har tenkt å korrigere denne praksisen.

Kommentarer   

#1 Gunn Angelskår 21-12-2017 05:45
å ikke få lov til å levere sykemeldinger (sykemeldt og ledig) på det lokale Nav-kontor, men bli henvist til coop (post i butikk), opplevdes for meg som en avvisning, et nytt slag i ansiktet. NAV er ikke det de var ment å være, en enklere måte å få hjelp til de som trenger det. Det er ikke en dør inn. Det er ofte en låst dør, og om du kommer inn, får du ikke hjelp likevel. Ok, du kan få noe stønad her og der om du kvalifiserer og danser ritualdansene deres i sakte tempo. Men hjelp? Nei. Om du ikke gjør akkurat de rette tingene på akkurat den rette måten innen akkurat den rette fristen, så kan de i samsvar med retningslinjene sine nedkalle økonomisk vrede over ditt hode. Om du prøver å gjøre alt i samsvar med det de har kunngjort, kan du like godt møtes med et spørsmålstegn (hvorfor kommer du med dette? nå?) eller en stengt vegg. Jeg har i årevis sendt meldekort annenhver uke. 50 t har jeg på meg for å stemple, hvis ikke risikerer jeg at det blir forsinkelser med utbetaling. Til stadighet tas systemet ned (månedlig = annenhver stemplingsdag). Ofte har jeg da 14 t igjen før jeg risikerer at det blir forsinkelse - dvs, det må ikke bli, men de advarer om at utbetalinger kan bli påvirket. Hadde andre endret responstiden så man sto igjen med 28% av opprinnelig responsvindu, så hadde det blitt ramaskrik. Men med Nav-klienter er det ikke så nøye, de er jo allerede stemplet. Det er sånne som skal tvinges opp om morran, uansett hvor mange legeattester som er levert.
#2 Aksel Carl Hundal 21-12-2017 05:47
Og de skjemaene de krever at du skal fylle ut på nett, er så uforståelige at selv IT - ingeniører får problemer.
#3 Hilde Kristin Johnsen 21-12-2017 05:49
Folk gir opp og vi er tilbake til der at familien (til de som har noen) må bidra istedet. Slik sparer staten penger på en vanstyrt etat som har blitt et mareritt å forholde seg til for altfor mange.
#4 Inger Bjørnsvik Larsen 21-12-2017 09:20
Det virker som om de skal gjøre det mest mulig vanskelig for folk, så at flere gir opp å søke.. Selv søknaden på sosialhjelp er utrolig tungvint og vanskelig. Der burde du ha egen skriver.. For ingenting der kan visst sendes på mail..
#5 Anne Ragna Sann 21-12-2017 10:22
Enig med tidligere kommentarer om at de elektroniske skjemaene er vanskelige å fylle ut. Jeg kjenner til folk som har gitt opp å søke utvida uførepensjon fordi vedkommende ikke fant ut av å fylle ut søknaden og i tillegg ble avvist da hen søkte hjelp på NAV-kontoret.
#6 Berit Rekve 21-12-2017 11:00
Nav - reforma der folk skulle få berre éi lukka dør å halda seg til....
#7 Åge R. Rosnes 21-12-2017 18:06
NAV er tidenes ulykke for folk. Jeg har siste året prøvd å hjelpe en kar i det systemet. Opplever det som håpløst. Umulig å komme til, får ikke hjelp eller veiledning.plus s sykt firkantet.
#8 Ola Bogg5a2w 24-12-2017 08:58
"Kjernen i NAV-reformen var aldeles utmerket," skriver Ivar Johansen. Dette er, med respekt å melde, vrøvl.

"NAV-reformen er siste fase i den sosialpolitiske snuoperasjonen som i Norge har gitt oss «arbeidslinja». Nesten uten debatt har Norges politiske ledelse tatt farvel med etterkrigstiden s sosialpolitikk og gått tilbake til modeller som vi trodde hørte historien til."

ebbawergeland.no/.../...
#9 Oceania Zunztar 26-12-2017 13:43
Bare og sende søknad med x antall vedlegg . Joda , men folk gir opp pga de blir overveldet av alt som skal sendes med . Samtidig får de ingen hjelp på veien . Noen er heldige og ha pårørende som hjelper , men det er ytterst få . Mange av de pårørende forstår heller ikke skjemaer og alle spørsmålene ...
#10 Gudmund Kollung Selvåg 26-12-2017 13:44
Det var ein stor feil å samle sosialkontoret saman med statleg del av NAV, nå sig ukulturen inn i sosial delen av NAV, stive byråkratar og juristar skal nå behandle menneske i krise.
+2 #11 Marianne Grøtte 26-12-2017 13:45
Etter at jeg ble kronisk syk har jeg virkelig savnet en sosionom! Språket til nav er umulig å skjønne om du har kognitive problemer. I min bydel får man kanskje hjelpemidler, men man får ikke praktisk bistand hvis man er under 70. Og nav svarer ikke på henvendelser. Vi hadde trengt noen til å hjelpe oss, ikke alle har pårørende heller.

Jeg har legeerklæring på at jeg ikke kan gå mer en 20 meter.. Allikevel får jeg ikke H-kort i bilen. Så Oslo sentrum er uoppnåelig for meg. Etter at det ble fjernet så mange p-plasser burde det blitt flere H-plasser og lettere for oss med rullestol som er avhengig av bil, å få parkeringskort!
+1 #12 Anne 26-12-2017 16:40
NAV har blitt et forferdelig mareritt å forholde seg til. Saken gjelder NAV stat, altså ikke lov om sosiale tjenester. En lang hstorie som handler om penger jeg IKKE ville ha og derfor ikke har mottatt. Straffen for det jeg nektet å motta er likevel svære tilbakebetaling skrav det ikke går an å forstå og som NAV og Oslo Pensjonsforsikr ing nekter å gi forklaring på. Det er ingen til å hjelpe noe sted, man blir avvist på det lokale Navkontoret, henvist til vanskelige internett sider som ingen kan veilede i forhold til.
Sivilombudet avviser saken fordi den er individuell og ikke generell. Advokat er risikabelt pga de ekstreme prisene på advokattjeneste r. Finnes det et offentlig ombud man kan bruke eller som kan henvise til andre instanser? Hvis det virkelig har blitt sånn at enkeltmennesker er henvist til seg selv når offentlige etater skaper så store problemer for oss? Digitaliseringe n er et mareritt for oss som ikke håndterer det like lett. Jeg har tiltro til Ivar Johansen, men ikke sikkert det fører noe sted dette heller. Vil sette stor pris på å ikke få navnet mitt offentliggjort noe sted hvis du skriver om denne henvendelsen. Jeg jobber i offentlig sektor, med syke mennesker, og vil gjerne være anonym om om jeg får et svar. Hvis noen kan guide meg slik at jeg får hjelp med saken kan jeg vurdere å stå offentlig frem. Mvh.
+1 #13 Bjørn Kjensli 26-12-2017 18:42
Trist å se at NAV har beveget seg bort fra en åpen serviceinstitus jon med omsorg for folk til en lukket, digitalisert bastion som gjør livet surere og vanskeligere for mange av de som trenger deres hjelp jevnlig.
#14 Atle Bergstrøm 26-12-2017 18:45
I Belgia finnes det et yrke som heter 'assistant social'. Deres oppgave er å hjelpe folk sosialt, om det dreier seg om trygd, dagpenger, problemer i hjemmet - har du vanskeligheter, så får du hjelp av en 'assistant social'.
Nå har jo Belgia et velverdsnivå som Norge bare kan drømme om, men dette tror jeg ikke engang vi ville ha forstilt oss i de villeste fantasier.
Jeg fikk ihvertfall hakeslepp: "Hæ? Får man hjelp?!??
#15 Morten de Lange 27-12-2017 06:56
Og dette i tillegg til at veilederne (!) faktisk har opplysningsplik t til hva du har krav på...
Jeg ville ha ført logg på alt i en prosess, og det i tillegg til å ha en skriftlig kommunikasjon på dine NAV-sider.
Det er også fornuftig å be om referat fra møter.
#16 Margrete Homlong Øyehaug 28-12-2017 21:36
Dessverre høyrer vi dette stadig oftare. Nav sin "kanalstrategi" er i stor grad tilpassa digitalt kompetente og iallefall relativt friske , føre menneske. Dei som ikkje er det slit. Verst er det for dei som har omfattande utfordringar og få eller ingen til å hjelpe seg. Eg vert kontakta av folk som ikkje vil søkje om ytingar dei har krav på og som ville hjelpt dei mykje, men dei orker berre ikkje å måtte forholde seg til NAV, kome til kort og bli påført skamkjensle og nye nederlag.
Det som forundrer meg er at ikkje fleire sosialarbeidara r står imot denne utviklinga.

You have no rights to post comments