Sosialpolitikk
NAV-tillitsvalgt i Oslo: – Vi kjenner til folk som bor ute, fordi de ikke orker å ha med NAV å gjøre
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Sosialpolitikk
- Publisert torsdag 04. april 2019 03:42
Tuva Tjernstad er nestleder i Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo og hovedtillitsvalgt i NAV Gamle Oslo.
– Før møtte brukerne noen de kunne snakke med, mens de hentet skjema som de fylte ut og leverte de. Nå er skjemaene tatt vekk. Brukerne må printe de ut selv og møter en postkasse de skal leveres i. Nå er det en tendens til at det brukes noe som kalles kanalstrategi og andre metoder, som har effekten at folk stenges mest mulig ute. Vi har sett eksempler på reduserte åpningstider andre steder. Brukerne kan bare henvende seg mellom klokka 12 og 14. Dørene stenges fysisk, sier Tjernstad.
Her er noe av det Tuva Tjernstad mener er med på å gjøre Nav mindre tilgjengelig for brukerne:
• Åpningstider redusert til mellom 12:00 til 14:00.
• Fjerner skjemaer fra Nav for at folk skal skrive ut hjemme
• Brukerne møter postkasse der før møtte folk
• Reduserer antallet PC`er på kontoret og tar bort sitteplasser
• Ulikhetene øker og de rike drar fra
– Dette gir en veldig smal dør inn i Nav-systemet og at de som faktisk trenger aller mest hjelp, ikke får det i hele tatt. Det kan tyde på at brukerne velger andre løsninger, fordi de ikke orker mer av Nav. Vi kjenner til folk som bor ute, fordi de ikke orker å ha med Nav å gjøre. De tigger," sier Tuva Tjernstad blant annet.
Kommentarer
Nav er ikke lenger et nav i menneskers liv. De ble aldri det det var tenkt til å være. Den rød/grønne regjeringen gav i Tildelingsbreve t ordre om å prioritere brukeren. Nå med denne regjeringen, har de bare ordre om å produsere riktige tall. Færre på trygd og flere i jobb.
De aller fleste har hatt opplevelse av både trusler om å miste støtte og fordømmelse og forakt, gjennom tidene. Men nå "møter" du ingen, så mange orker heller ikke å forsøke å få meldt seg og søke om hjelp heller, når alt skal skje på nettet.
Tilstanden i sosialtjenesten e i Oslo er noe vi i SV, med Marianne Borgen, Sunniva Holmås Eidsvoll, Ivar Johansen og Inga Marte må begynne å tak i, sjøl om det er AP og Tone Tellevik Dahl som er byråd for Byråd for eldre, helse og arbeid og tilslutt har hovedansvaret for å endre uføret i den kommunale delen av NAV. Men, hvis regjeringa hadde vært det minste interessert i å lytte til de ansattes faglige råd, så hadde ikke den nasjonale "kanalstrategie n" blitt vedtatt. Både NTL NAV og Fagforbundet advarte mot at tvangsdigitalis ering av tjenestene til NAV ville føre til at mange mottakere av bistand fra NAV ville få det vanskeligere med å få den hjelpen og veiledningen de trengte. Hva de ansatte, som vet best hvor skoen trykker mener er likevel ikke viktig for Høyre og Fremskrittspart iet, og til en hvis grad Arbeiderpartiet.
Jeg ser de grepene som er tatt bare som generelle ønsker i å kutte i velferdsutgifte r sånn at Høyre og Frp kan gi skatteletter til sine rike onkler. Men er disse grepene egentlig samfunnsøkonomi ske besparelser; når folk som trenger hjelp og støtte i vanskelige situasjoner føler enda mer utenforskap. Er det egentlig besparende at disse menneskene blir enda mer psykisk nedbrutte av å være i vanskelige situasjoner og samtidig blir tvunget til å baske enda mer med velferdsbyråkra tiet? Kommer flere i jobb av at de skyves under den høyrepopulistis ke dampveivalsen? Jeg tror ingen tjener på et kaldere og mer hjerterått samfunn, og en etat hvor færre og færre føler det meningsfult og jobbe i.
Alle jeg diskuterer med har med ei forutsetning for mye.
Den går ut på at alle i navsystemet opptrer på en professjonel måte overfor alle brukere.
Dette er selvsagt ikke tilfelle.
De har ikke en gang forståelse overfor den e
eltes diagnoser.
De presser og stresser syke folk.
Ingen blir friske, noen fattigere, og det tristeste av alt,
De aller svakeste gir opp.
Noen på gata, andre velger selvmord.
Skulle likt å se disse tallene også.
Jeg mista to som jeg ble kjent med under utredning via nav.
Det jeg vil si at de som er saksbehandlere er ikke alltid proffe, de blir lei, overarbeidet og er jo bare mennesker som jobber for å følge budsjetter og følge ordre.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.