Sosialpolitikk

Bilpleie til fingerspissene

Bilpleie til fingerspissene

For de av oss som benytter Google, skal det godt gjøres å unngå ord som «kriminelt nettverk», «heleri» og «useriøse» ved oppslag på «bilvask» eller «vaskehall». I følge politiet har man ennå til gode å gjøre arbeidslivskontroller uten å finne en eller annen form for snusk blant aktørene som konkurrerer på pris i Oslo-regionen.

Dette er blant årsakene til at Konsernservice i Oslo kommune har ønsket å inngå kontrakt på vegne av alle kommunens virksomheter for bilvask og bilpleie, men ikke den eneste.

Oslo kommune har nemlig mange arbeidstreningsbedrifter. Disse tilbyr tilrettelagt arbeid for personer som trenger drahjelp for å komme seg inn i det ordinære arbeidslivet, eller som av andre årsaker har vanskeligheter med å mestre en jobb. Og: Dette er et tiltak jeg heier på!

Les mer nedenfor, under "les mer".

 

– I henhold til byrådssak 1045/11 er vi pålagt å bruke reserverte kontrakter på produktområder som trykk/kopi, emballering og utsendelse av enkle brosjyrer, samt jobbfrukt. Bilvask er en tjeneste som egner seg svært godt, hvor det leveres svært god kvalitet blant arbeidstreningsbedriftene, sier avtaleforvalter Signe Anette Odden i Konsernservice.

Til dette formål er det inngått parallelle rammeavtaler med OPT på Høvik og Rehabil på Kalbakken. – Tjenestekvalitet og gjennomføring tilsvarer det beste i bransjen for øvrig, men vær oppmerksom på at avtaleleverandørene våre ikke tilbyr dropin, sier Odden.

Selve fagfolkene gleder seg til å gyve løs på den nye kontrakten, ikke minst fordi den sammenfaller med det store vårrushet for bilvask. Med henholdsvis 20 og 9 års erfaring i bransjen, står Harald Eika og Jonas Olsen i OPT klare for å overta vask og pleie av alle Oslo kommunes biler på reservert kontrakt. Oppdraget deles med arbeidstreningsbedriften Rehabil.

– Det er veldig hyggelig å få lov til å hjelpe folk, og de blir så glade når bilen forvandles til ny etter noen minutter hos oss, sier Harald Eika. Han feiret nylig tjueårsjubileum i bransjen, og kjenner alle triksene for å sørge for en skinnende blank bil.

– Hva er den tøffeste jobben du har stått overfor?

– Det må være den Citroënen som kom i fjor! Den var så grisete at vi slapp den ikke inn en gang først. Eieren var nok ikke helt sikker på om vi ville klare å få den i stand både utenpå og inni, for den lukta noe gruelig. Men jeg jobbet og sleit med den i nesten en uke. Da eieren kom tilbake trodde han nesten ikke det var samme bil, han var så takknemlig, sier Eika.

Jonas Olsen er også en veteran, med sine ni år som bilpleier på heltid. Han er sertifisert innen special coating, som gir alle behandlede kjøretøy en ekstra blank og hard overflate, og lenger levetid.

– Folk blir ofte veldig glade når de ser hvordan vi har stelt med bilen. Noen ganger kommer de tilbake med konfekt eller kake. Mange kommer og ber om vask selv om bilen nesten ikke ser skitten ut i det hele tatt. Og det er helt greit for meg, for det beste jeg vet er å jobbe, sier Olsen.

(en artikkel av Svein Jørgen Kjenner Johansen, UKE, Oslo kommune)

You have no rights to post comments