Sosialpolitikk

NAV som en sentral- og toppstyrt organisasjon: Villet og ønsket utvikling

NAV som en sentral- og toppstyrt organisasjon: Villet og ønsket utvikling

NAV som en sentral- og toppstyrt organisasjon: Villet og ønsket utvikling for noen politikere, skriver Morten Mjelve, tidligere sosialtjenestesjef og faglig rådgiver for skiftende byråd i 20 år:

"Det som er dyrket fram i NAV er ikke nødvendigvis å hjelpe folk, det kan virke som det går mer i retning av å lete etter grunner til å avvise og avslå.

Det har vært en villet og ønsket utvikling for noen politikere å lage NAV til en sentralstyrt og toppstyrt organisasjon. Og det er det blitt! Manglende fleksibilitet og mye kontroll (mistenkeliggjøring?/stå opp om morran) ser ut til å være utgangspunktet når folk med problemer tar kontakt. Kanskje bra for oss sosialarbeidere at ordet sosial nærmest er fjernet fra vokabularet i lovverket!

Sjokkerende at folk fengsles for å reise utenfor Norges grenser med en offentlig ytelse, straffen står ikke i forhold til «forbrytelsen»! Mange har sikkert visst at utenlandsopphold var mot reglene, men de hadde neppe forutsett fengsling, tilbakebetaling og tap av videre ytelse. Maktmisbruk også å anmelde og straffe de som ikke søkte om lov, når søknaden ville blitt innvilget hvis de hadde søkt!

Og så viste det seg at NAVs regeltolkning var feil i tillegg, som igjen har ført til den største skandalen i offentlig virksomhet ever....!

Den statlige sentraliseringen av velferden er feil politikk. NAV burde hatt sin base i kommunene, ikke staten som blir stadig mer sentralistisk. Kanskje bør vi børste støvet av de gamle ideene og idealene i Lov om sosial omsorg fra 1960-tallet, ikke i firkanta regler med skarpe grenser der fokuset blir om man er innafor eller utafor reglene. Kommunene har mindre og mindre rolle i NAV, den viktigste oppgaven for kommunene er etterhvert å finansiere et stadig økende sosialhjelpsbudsjett blant annet på grunn av statlige kutt i velferdsordninger (og uten kompensasjon). Rart at kommunepolitikerne godtar dette!

Folk som ber om hjelp bør få kjenne at de har storsamfunnet med seg og vil dem vel. Dette betyr ikke at det ikke skal stilles krav til folk om egeninnsats for å komme videre. Men dette må først og fremst være i tråd med de gamle prinsippene om hjelp til selvhjelp og hjelp til å overvinne en vanskelig livssituasjon."

Kommentarer   

+4 #1 Kirsten Eeg 06-11-2019 10:07
Godt skrevet Morten. Får mange tanker om utviklingen av Nav og ikke minst vår egen yrkesgruppe, sosionomer. Savner de kraftige stemmene som står opp for menneskene som er avhengige av våre velferdsordning er. Tror noe av forklaringen ligger i disiplinering og krav om lojalitet til arbeidsgiver (systemet). Eller har 70 og 80 tallets sosialarbeidere blitt for gamle og/eller blitt desillusjonerte .
+2 #2 Sissel Torsæter 06-11-2019 13:41
Ja, dessverre, slik har det utviklet seg. Etter at NAV ble etablert og Lov om sosialomsorg ble opphevet har holdningene gradvis endret seg i takt med statlige sentralstyring. Et hypotetisk spørsmål er om denne forordningen fra EØS ville blitt feiltolket på 70 og 80 tallet da felleskapet og solidaritets tanken fortsatt hadde en betydning i vårt samfunn?
+3 #3 Kari Reine 06-11-2019 15:45
Før NAV het det sosialfaglig arbeid! Der betydde å se den enkelte og trå til med det som skulle til for å hjelpe folk videre, om det var sykdom eller annet som gjorde at folk falt ut av jobb og tilværelsen. Nå er sosialfaglig arbeid et fremmedord og det eneste som fortelles syke og svake er at «det må lønne seg å arbeide». Velferdssysteme t er byråkratisert og generalisert og på den måten får mange ikke rett hjelp i rett tid.

Kierkegaard sa så klokt om kunsten å hjelpe: «At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der. Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv i en Indbildning, naar han mener at kunne hjælpe en Anden. For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, maa jeg forstaae mere end han – men dog vel først og fremmest forstaae det, han forstaaer. Naar jeg ikke gjør det, saa hjælper min Mere-Forstaaen ham slet ikke.»
+2 #4 Rita Rødseth 06-11-2019 16:39
Det er lenge siden jeg har lest et så klokt innlegg fra en person som vet hva han snakker om. Hurra for deg Morten.
#5 Torild Lien Utvik 06-11-2019 18:53
Det er fristende å tenke slik Morten, men problemene i statlig NAV var - og muligens er- av en annen karakter og mer omfattende enn dette. Tror nok at selv Oslo kommune ville hatt problemer med å klare dette så enkelt som du skriver. Dessverre.
+1 #6 Rannveig Wagtskjold Angelvik 06-11-2019 19:03
Takk for alle ovennevnte innlegg. La ut et tilsvar på en tråd på sosionomsiden , skrev om behandlingen av « våre klienter» . Men der hadde innleggene helt andre tema. Ingen indignasjon over behandlingen av NAV sine klienter der. Jeg ble ganske desillusjonert og tenkte at sosionomyrket hadde gjennomgått en stor forandring fra tiden med sosialkontor ,trygdekontor og arbeidskontor - og samarbeid mellom oss. Derfor er jeg takknemlig for at det fremdeles er noe glød i yrket vårt i arbeidet for « våre klienter» Fagforbundet har ansvar for å fronte yrket, men hver og en utdannet sosionom har et personlig ansvar i tillegg.
#7 Unni Løkken 06-11-2019 20:56
Selve NAVreformen skulle aldri funnet sted. Var det ikke han Bjarne "Pølse" Hansen fra AP i sin tid som skapte mastadonten på leirføtter hvor 3 ulike arbeidskulturer ble trummet sammen over natta: Arbeidsformidli ngen, trygdekontoret og sosialkontoret i kommunene som fremdeles er kommunalt ansvar i NAV sosial.
Arbeidsformidlingen er totalt utvannet da folk ikke blir direkte matched mot arbeid som før, men i dag møter dem velferdsprofitø rer i hopetall fra Sverige som selger kurs de tjener penger på mens få kommer i jobb og hele NAV burde bli reversert og lagt ned NÅ
#8 Reidar Rasch 08-11-2019 09:46
Ja, her er det mye oppløftende og gledelig å lese! Sareptas krukke er fortsatt full av praktisk visdom.
#9 Berit Johanne Kapelrud 08-11-2019 18:54
Sosionomenes kompetanse og myndighet ble gradvis redusert etter at sosialtjenesten i kommunene ble innlemmet i nav. Kan egentlig tro at det var godt planlagt som en måte å redusere « snillisme»
Nå ser vi hva som gikk tapt. Byråkrati, mistenkeliggjør ing og urettmessige handlinger mot syke mennesker som til og med har mistet det de hadde - tillegg til redusert helse.
#10 Håkon Astrup 09-11-2019 10:04
Applauderer fokus på organisering og styringskultur, men når medisinen er å flytte ansvaret for NAV til kommunen må jeg si meg dypt uenig. Denne NPR-tvangstrøya og kontrollfikseri nga er langt værre i Oslo kommune enn på statlig side. Sittende byråd må ta tak i dette før kommunen kan være i stand til å styre over det som i dag er statlig side av NAV. Jeg mener at det er for mange lokale sheriffer og at man trenger et helhetlig NAV som er basert på tillitsbasert ledelse og kompetanseorier t i stedet for målstyrt.
#11 Anne Engen 09-11-2019 10:38
Det er et stort avvik mellom hva NAV gir uttrykk for at NAV skal være og gjøre, og hva som skjer i praksis. NAV har en jobb å gjøre når det gjelder tydelig kommunikasjon og forventningsavk laringer! Vi sionomer vet mye om hvor krevende det kan være å stå i langvarig uavklarte situasjoner som påvirker de største verdiene i livet. Og vi vet også mye om at dette handler om tydelig kommunikasjon. I min jobb som sosionom, tidligere i NAV kommune, og nå som sosionom i kompleks rehabilitering i spesialisthelse tjenesten, består mye av min hverdag i å hjelpe brukere av NAV med å forstå hva de kan forvente fra NAV, og hvordan de kan hjelpe seg selv ved å være tålmodige med NAV. Denne tida kunne jeg med stor fordel for alle parter brukt til mer konkrete tilfriskende tiltak sammen med brukerne. Jeg undrer meg stadig over de flotte ordene, og har en pågående kamp med meg selv for å fortsette å framsnakke NAV, noe håper jeg snart får et mer ektefølt grunnlag for å gjøre.

You have no rights to post comments