Sosialpolitikk
I en digitalisert sosialtjeneste
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Sosialpolitikk
- Publisert mandag 02. november 2020 04:40

Ikke alle er i stand til å kommunisere digitalt med sosialforvaltningen.
Her en fortvilet far som skriver til sosialbyråden i Oslo:
"Spørsmålet mitt til deg gjelder sosialhjelp. Jeg kontaktet NAV i fjor for at han skulle få økonomisk sosialhjelp, og har møtt hjelpsomme og forståelsesfulle ansatte på NAV St. Hanshaugen. Det er jeg som saker om sosialhjelp for ham. De kjenner ham ikke men saksbehandleren hans har møtt ham en gang. De dekker husleie, strøm og livsopphold etter de vanlige satsene.
Jeg har søkt om dekning av internett for ham, det blir avslått med begrunnelse i regelverket deres; det skal dekkes av livsoppholdet. Det får han ikke til.
Samtidig er det slik at det offentlige legger opp til digital kontakt i størst mulig grad, det gjelder også NAV. Det skal søkes digitalt, det kommuniseres digitalt, alle vedtak må man lese digitalt. Oslo er blitt en digital by. Det fungerer ikke for min sønn slik hans situasjon er.
Jeg mener at det må kunne gå an å gjøre en individuell vurdering basert på helsetilstanden hans. Den kan dokumenteres fra sykehus, fra bydel og fra tidligere fastlege. Hun sluttet i jobben i august 2019, og den nye fastlegen har han ingen kontakt med. Han kunne sette seg på venteliste der den forrige fastlegen nå jobber, men det må også skje digitalt. Jeg får ikke gjort det for ham da jeg ikke har tilgang til hans Altinn og andre offentlige nettsider. Og han må ha internett for å få gjort det selv.
Kan jeg spørre hva du tenker om dette?"
Dette er jo en litt Catch22-situasjon. Jeg tror svaret er: Forvaltningen har en plikt til å veilede og bistå den hjelpetrengende. Men, hva er andres erfaringer? Vi bør i større grad få fokus på digitalt utenforskap!
Kommentarer
Jeg kan love deg at noen av oss jobber aktivt med å skape større bevissthet om dette. Jeg jobber med:
1) bedre tjenester som frigjør tid for/til 1. og 2.linja (vi må lage bedre løsninger)
2) prioriter de få i tjeneste/regelv erksutviklingen - vi får med de mange på lasset uansett
3) prioriteringer må være vurdert basert på økonomiske resultater, ja, men vi må også tørre å prioritere mer basert på verdiene som er viktige for oss i samfunnet. Vi må bruke teknologi riktigere.
Beklager, enn så lenge, men det blir bedre...
deltaker i KVP ? I følge fylkesmannen skulle ikke inngangsbillett en være den samme som AAP .
For å i det hele tatt bli vurdert må man ha klart seg uten offentlig støtte over lengre tid, i tillegg er det et halvt års ventetid.
Da bør man ha sparegrisen full av penger å leve for i et halvt års tid. Og hvem som søker KVP har vel det? NAV i et nøtteskall.
Selv ble jeg sykmeldt i nov 2019 pga borreliose, jeg er/var arbeidssøker på det tidspunket - ergo er NAV min arbeidsgiver.
Jeg har ikke blitt kontaktet hverken ved uke 4 eller 16 til dialogmøter, ikke vært på noen fysiske møter overhodet siden før jul i fjor til tross for at jeg har bedt om det flere ganger.
Jeg er på NAV-veileder nr 4 (hvor blir de av alle sammen), jeg er blitt fortalt jeg er påmeldt tiltak hvor det viser seg at det ikke er blitt gjort. Og sånn går nu dagan ...
Historiene om NAV er dessverre sanne, og det gjelder veldig mange.
Angående KVP:
Det er flere inngangsvilkår som må oppfylles, men når det gjelder det med inntekt: i setningen du viser til står det også "eller stå i fare for å komme i en slik situasjon". Det betyr at det ikke er krav om at man må ha mottatt sosialhjelp.
Etter fullmakt har jeg adgang til bankkontoen hans for å betale regninger eller (om jeg hadde ønsket) å tømme kontoen hans. Men jeg kan ikke melde adresseendring eller få erstattet et tapt bankkort. Begge bankfilialene vi hadde her i kommunen er lagt ned og nå er også minibankene fjernet, så å få tatt ut kontanter til ham er temmelig håpløst. Uten kort kan han ikke engang kjøpe seg en cola på automaten på pleiehjemmet, der han nå har vært isolert i snart 8 måneder.
Jeg har forsøkt å melde adresseendring for ham. Det er straffbart å ikke melde adresseendring i tide, men det tilbys ingen løsning for å gjøre dette uten elektonisk ID. Jeg fikk til slutt tilsendt et skjema for manuell utfylling (uten returadresse!) og fikk sendt dette rekommandert til Skatteetaten. Etter 6 uker er informasjonen ennå ikke registrert. Jeg mistenker at skjemaet kan være sendt feil, være mangelfullt utfylt eller av annen grunn blitt underkjent, men noen melding om det har vi ikke fått.
Det er en veldig stressende situasjon, for ALLE henter adresser fra Folkeregisteret nå. Tilogmed etterfakturerin g for opphold på pleiehjemmet ble sendt til hans gamle adresse! Man skulle jo tro at kommunen visste hvor han bor, når det er dette fakturaen gjelder… Om Folkeregisteret har sendt brev om mangelfull utfylling av skjemaet, om banken har sendt fullmakten i retur eller andre viktige papirer kommer, så havner det i postkassa på den gamle adressen og da er det helt tilfeldig om vi mottar det eller ikke.
Ingen er tjent med dette og det skaper enorme problemer for enkeltmennesker . Det må da være i samfunnets interesse at det er mulig for alle innbyggerne å gi og motta nødvendig informasjon fra det offentlige?
Det er først og fremst utrolig respektløst, - men det er verre enn som så: Banken forteller meg hver gang jeg kontakter dem at jeg må søke om å bli fars verge! Det finnes ikke noe medisinsk grunnlag for et så inngripende tiltak. Advokaten vår bekrefter dette etter å ha snakket med ham flere ganger. Umyndiggjøring og vergemål er tiltak for folk med sinnsykdom, demens, rusproblemer, osv. og som derfor ikke kan ivareta sine interesser. De blir fratatt sin rettslige handleevne og dette er en veldig alvorlig sak.
Faren min er klar og godt orientert, men han har hatt problemer med hjertet en periode, så vi har ikke engang fått fornyet passet hans. Det er en ganske lang biltur og jeg synes det virker risikabelt å utsette ham for det. Og tilogmed når det gjelder fornying av pass er det et krav at man bestiller time PÅ NETT før man møter opp!
Det er en skandale. Vi kan da ikke ha det slik? Dette rammer jo mange hundre tusen mennesker her i landet, folk som blir fratatt grunnleggende rettigheter. Mange av de eldre har jo ikke engang nære pårørende som kan ta hånd om disse tingene…
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.