Sosialpolitikk

NAV – Ny arbeids- og velferdsforvaltning, ramme- og samarbeidsavtale for Oslo kommune

NAV-reformen er en særs viktig reform for brukerne av stat og kommunes tjenester innenfor trygd, arbeidskontor og sosialtjenesten. Svært ofte har jo disse felles brukere, og NAV-reformen skal gi innbyggerne mer samordnede tjenester. Dette er bra! Nærhetsprinsippet er viktig. At dersom tjenestetilbudet, og herunder beslutningsfullmaktene, ligger nærmest mulig brukeren, desto bedre muligheter er det for å gi et hjelpetilbudet tilpasset den enkeltes situasjon, sa Ivar Johansen da bystyret behandlet en avtale mellom Staten og Oslo kommune om NAV.

Oslo Bystyre 27. september 2006
Ivar Johansen, SV

Sak 365 NAV – Ny arbeids- og velferdsforvaltning, ramme- og samarbeidsavtale for Oslo kommune


Ordfører
,
NAV-reformen er en særs viktig reform for brukerne av stat og kommunes tjenester innenfor trygd, arbeidskontor og sosialtjenesten. Svært ofte har jo disse felles brukere, og NAV-reformen skal gi innbyggerne mer samordnede tjenester.
Dette er bra!
Nærhetsprinsippet er viktig. At dersom tjenestetilbudet, og herunder beslutningsfullmaktene, ligger nærmest mulig brukeren, desto bedre muligheter er det for å gi et hjelpetilbudet tilpasset den enkeltes situasjon.

Fra Oslos side har et enstemmig bystyre understreket oppgavedifferensieringsprinsippet; ut fra at de største kommuner kan ta et større deler av ansvaret for den nye arbeids- og velferdsforvaltning enn de mange småkommuner. Oslo er de beste forutsetninger for å lage gode, samordnede tiltakskjeder overfor innbyggerne.

Etter min oppfatning kunne Oslo tatt det totale ansvar for hele NAV – alle de 3 delene av den nye arbeids- og velferdsforvaltningen.Oslo har – dessverre – ikke mye forståelse i kommune-Norge for oppgavedifferensieringsprinsippet. De små og mellomstore kommuner snakker varmt om generalistprinsippet, samtidig som vi vet at de små kommuner ikke er i stand til å lage fullverdige og gode tiltakskjeder.

NAV-reformen bekymrer SV, i den forstand at vi her ikke har likeverdige parter. Staten, representert med Trygdeetaten og Arbeidsmarkedsetaten, er tunge lokomotiv som har liten forståelse for delegering av ansvar og makt nedover. Mange fagfolk og brukere er derfor bekymret for at NAV-reformen er første steg i retning av statliggjøring av sosialtjenesten.

Derfor, ordfører, er mitt spørsmål til byrådet derfor:

Deler byrådet denne bekymring?

Oslo har ønsket at alle bydeler skal overta ansvaret for arbeidsmarkedstiltakene. Men spørsmålet mitt er om Oslo får gjennomslag for det.
Og dernest; er det tenkelig at Staten vil gi fra seg ytterligere oppgaver, for derigjennom å skape mer sammenhengende tiltakskjeder overfor byens innbyggere?